Unelmien lomaluksus: Miten ostimme hulppean huvilan, mutta kaikki meni täysin pieleen!

Ekat yöt uudessa mökissämme ja kaikki mikä voi mennä pieleen, menee pieleen
Miten ostimme hulppean huvilan, mutta kaikki meni täysin pieleen! Kun epäonni koittaa, kutsumme sitä Saaren Taika kiroukseksi. Jos et siis ole aiemmin seurannut blogiani, niin tässä lyhyesti: Olen rutiköyhistä oloista kotoisin olevan entinen narkkari ja rikollinen, joka perusti Saaren Taika luonnonkosmetiikkamerkin, joka on tällä hetkellä yksi Suomen parhaiten menestyvistä brändeistä omassa kokoluokassaan. Ja mikäli uskoo karmaan tai kohtaloon tai johonkin muuhun vastaavaan (itse en välttämättä usko), niin voisi ajatella, että jos jollekulle ei ole tarkoitettu hyvää elämää ja menestystä, mutta se kuitenkin kaikesta huolimatta sellaista saa, voi elämä alkaa koittaa kampittaa minkä pystyy niin sanotusti tasoittaakseen balanssin 😀

Uudella huvilalla

Kaupan teon jälkeen ajoimme heti uudelle huvilallemme auto täynnä kaikenlaista tavaraa ja tarviketta, tarkoituksenamme alkaa heti siivoamaan ja valmistelemaan mökkiä muuttokuormaa varten.

Heti ensitekijöiksi asensimme tällaset kännykällä luettavat Ruuvi sensorit, joilla näkee huoneen lämpötilan ja kosteuden. Voimme sitten kotona tarkastaa ettei vaikkapa talvella lämpötila tipu vesijohtojen lähellä niin alas, että putket jäätyvät tai vastaavaa.

Ilta oli kuitenkin jo pitkällä saavuttuamme, joten menimme aika pian nukkumaan.

Yllätysten aamu nro. 1

Aamu alkoi sillä toteamuksella, että talon myyjät eivät olleet huomannut tyhjentää paskakaivoa ja se oli ääriään myöten täynnä, eli umpisäiliö oli tyhjennysreikään asti ääriään myöten täynnä.

Ja sinne kun ei mahdu, niin sinne ei mahdu, eli paska alkaa ryömimään putkistoa pitkin takaisinpäin talolle!

Tämä oli kyllä melkoisen ikävä yllätys ja suuri harmituksen aihe. Olisin olettanut, tottakai, että umpisäiliön tilanne on tarkistettu ennen myyntiä ja hoidettu se tyhjäksi, jottei uusilla omistajilla ole välittömästi edessä säiliön tyhjennyksestä murehtiminen.

Onneksi emme saapuneet viikonloppua vasten, koska siinä tapauksessa kiireellistä tyhjennystä olisi ollut varmasti lähes mahdotonta saada, näin ainakin meillä Särkisalossa.

Myyjät olivat myös vieneet sängyt, mikä tottakai on heidän oikeutensa, vaikka olimmehan toivoneet, että he jättäisivät ne. Jäljelle oli jäänyt pari heikkokuntoista patjaa, joissa oli niin surkea nukkua, että oli pakko heti aamupäivästä kipaista huonekalukauppaan.

No eihän siellä varastossa mitään juuri ollut, joten otimme sitten ainoat kaksi “jotakin mitä sattui olemaan”.

Mutta eihän ne tietenkään mahtuneet meidän autoon, sillä meidän autossa ei kaadu etupenkki tarpeeksi 😀

Saatiin sitten erinäisten säätämisten jälkeen ängettyä yksi sänky kerrallaan ja ajettua kaksi reissua huonekalukauppaan, eli 40km per suunta, eli yhteensä 160 kilsaa sänkyjen takia 😀 !

Mutta erinomaista sentään, että vaikka paskakaivo oli täynnä, saimme tyhjennyksen samaksi päiväksi, tätä ei olisi ikinä tapahtunut Särkisalossa! Samaten saimme samaksi päiväksi kaihdinasentajan ottamaan mitat ja antamaan tarjouksen heti viikonlopun jälkeen, eli maanantaina.

Pari päivää sitten tilattu pesukonekin tultiin tuomaan kotiintoimituksella ja asentamaan, mutta pesukone ei mahtunutkaan vessan ovesta, ennen kun se sitten oli purettu suunnilleen atomeiksi.

Ja kun se lopulta oli saatu vessan ovesta, todettiin että se on liian korkea meidän tason alle..

Ei se mitään, olisi sen voinut asentaa siihen tason viereen, mutta pesukoneliitännän tuloputki oli niin jumissa, että eivät uskaltaneet sitä väkivalloin ruveta aukaisemaan, koska se alkoi jo nyt tiputtaa vettä, joten meillä on nyt pesukone, joka ei mahdu minnekään ja jolla ei voi pestä pyykkiä 😀

Meidän ajellessa ahtaissa olosuhteissa ees ja taas sänkyjä roudaamassa, oli äitini sillä aikaa siivonnut mökkiä hiki hatussa. Onneksi mekin sitten lopulta pääsimme osallistumaan siivoukseen 🙂

Ekan päivän iltaan mennessä mökki olikin jo siivouksen puolesta voiton puolella ja näissä maisemissa kelpasi kyllä painua yöpuulle:

Yllätysten aamu nro. 2

Toinen aamu meidän “hulppeassa merenranta lukaalissa” alkoi seuraavasti:

Yön aikana kaivopumpusta oli hävinnyt kaikki paineet, eli meillä ei ollut vettä. Pissa ja kakka kielto siis.

Ei kannattanut turhaan haaveilla myöskään suihkusta….

Ja koska pyykkikone oli eilisen episodin jäljiltä vielä toimimaton, olin illalla nyrkkipyykännyt hienossa Saaren Taika ämpärissä joitakin vaatteita ja jättänyt ne ämpäriin siivoussaippua veteen likoamaan.

No niitä ei pystynyt nyt tietenkään huuhtelemaan, joten nostin ne pihalle aidan päälle siinä toivossa, että tulisi sade ja huuhtelisi ne 😀 Arvaa tuliko. Ei.

Jännityksellä odotimme mitä päivä vielä toisi tullessaan…………

Meillä on perheessä oma sisäinen vitsi aina, kun epäonni koittaa, ja meillähän se aina koittaa, usein ja paljon, me kutsumme sitä “Saaren Taika kiroukseksi”.

Jos et siis ole aiemmin seurannut blogiani, niin tässä lyhyesti: Olen rutiköyhistä oloista kotoisin oleva entinen narkkari ja rikollinen, joka perusti Saaren Taika luonnonkosmetiikkamerkin, joka on tällä hetkellä yksi Suomen parhaiten menestyvistä brändeistä omassa kokoluokassaan.

Tuo nyt toki on meillä ensisijaisesti vitsi, mutta kyllä meille sen verran useammin sattuu ja tapahtuu, että jokin totuuden siemen vitsilläkin voi olla.

Miettii vaikkapa niitä jokaista kerttaa, kun lomamatkallamme menee jokin pieleen, jos matkatavarat ei katoa, niin jäämme myrkyn takia jumiin lomakohteeseen päiviksi jne.

Loma onkin aina se hetki, jolloin kaikki mahdollinen mikä voi mennä pieleen, menee pieleen.

Onnea epäonnesta huolimatta

Saaren Taika ämpärien avulla päästiin onneksi käyttämään vessaa. Ja vaude, miten kirkasta vesi täällä on! “Saaren Taika kirous” saa vielä aika monta kertaa purasta ennen, kuin se saa tästä kunnolla harmitusta aikaan 😁

Putkimies pääsi paikalle samana päivänä

Onneksi täällä päin tuntuu palvelut olevan vähän ruuhkattomampia kuin tuolla meillä kotona päin, saatiin nimittäin putkimies vielä samalle päivälle.

Siihen se hyvä onni sen osalta sitten loppuikin. Käytännössä kaikki on päin peetä, joten seuraavaksi tarvitaan sähkömiestäkin. Sähkäri taas ei pääse, kun vasta maanantaina, joten sunnuntaisesta kotiin paluusta ei kannata enää haaveilla, eikä maanantaina töihin menosta.

Maisemat kumoavat harmituksen

Saatiin yllättäin mahtava merisumu ja nämä upeat purjeveneet on olohuoneemme ikkunan läpi kuvattu.

Näissä maisemissa pieni epäonnikin alkaa tuntumaan onnelta, onhan sulla kuitenkin puhdas avomeri edessäsi, jota voit ihailla omalta kallioltasi, saunasi ikkunoista tai olohuoneesi suurensuurista ikkunoista <3

Merisumu hälveni päivän aikaan melkein yhtä nopeasti, kuin oli ilmestynytkin ja illalla päätin pestä rantasaunan ja kokeilimme saisimmeko sen syttymään ja saimmehan me 🙂

Käytiin myös uimassa omassa rannassa. Erityisen hyvää rannassa oli, että kalliot ja kivet eivät olleet liukkaita ja päästiin uimaan vaikkei vielä ole laituria paikoillaan.

Saunasta oli aivan mieletön panoraamanäkymä silokallioIle ja aavalle merelle. Purjelaivat lipuivat ohi ja aallot loiskuivat kallioita vasten.

Saunasta tuli hyvät löylyt, ja sauna oli muutenkin iso ja ihanan tilava 🙂

Uimme tuohon ensimmäiseen vasemmalla näkyvään saareen ja käytiin jo tutkimassa sitä. Harmi ettei ollut kameraa mukana, sillä siellä kasvoi joku kaunis lila kukka, joka näytti muuten ihan syysasterilta!

Vesi oli viileää mutta kirkasta. Pohjaan näki vaivattomasti ainakin yli metrin syvyyteen. Vesi oli täysin läpinäkyvää!

Olipa niin ihanaa ja rentouttavaa. Kello alkoi käydä jo ilta kymmentä ja aurinko näkyi vielä taivaalla <3

Yllätysten aamu nro. 3

Kolmantena aamuna talossa oleva hälytysjärjestelmä meni itsekseen päälle. En tiedä oliko kyseessä joku automaattinen self-check, mutta aluksi alkoi hillitön ujellus, jota oli vaikea paikantaa, että mistä se kuului.

Tämän jälkeen alkoivat palohälyttimet piipata, sitten meni netti ja sähköt pois ja sitten syttyi kaikki valot ja lopulta kaikki palautui itsellään normaaliksi.

Onneksi ei sattunut mitään muuta kummallista sinä aamuna ja saimme viettää yhden päivän hieman rennommissa merkeissä.

Kävimme kaupungissa ostamassa uimalasit ja menimme jälleen uimaan.

Ja tosi mahtavaa, että hankimme ne uimalasit! Heti pari metriä rantakallioistamme löytyi ihana hiekkadyyninen alue meren pohjasta. Täytyypä muistaa ottaa vesikamera ensi kerralla mukaan tänne!

Pohjassa oli pyöreitä kiviä, kaunista rakkolevää ja aivan vaaleaa hietaa dyyneinä, mutta kaikkein jännittävin löytö oli litistynyt pelasturengas pohjassa. Siitä tuli kyllä niin Estonia vibat, että itselläni tuli kiire uida rantaan!

Estonianhan yksi pelastusrengas löytyi litistyneenä jostakin Tammisaaren rannoilta vuosia myöhemmin..

Sukelleltiin sitten vielä hetki ja mentiin nauttimaan mahtavista löylyistä aavan meren kimmeltäessä saunan ikkunoista <3

Kaikesta epäonnesta huolimatta tämän saunan ikkunasta aukeaa niin mahtava näkymä, etten ole kalleimmassakaan Airbnb luksus huvilassa kokenut samanlaista näkymää <3

Ja sama juttu olohuoneesta avautuvan näkymän kanssa. Voi tätä onnea <3

Neljäs aamu uudessä mökissämme

Koko päivä tuntui tylsältä odottelulta. Piti odottaa sähkömiestä ja myös roskalavaa…

Koska ajatuksenamme oli kantaa kaikki roju, joka ei muille ollut kelvannut, lavalle sen päivän aikana ja ajaa illalla kotiin, en halunnut avata läppäriä ja tehdä töitä, koska tietokonetyö on niin väsyttävää ja kuluttavaa, että kantamisen olisikin sitten saanut siltä päivältä unohtaa.

Niinpä päivä meni odotteluksi, kun lopulta sitten iltapäivällä molemmat saapui.

Itse olin siinä kohtaa kuitenkin jo niin väsynyt, että oli pakko ottaa päikkärit, ja Joni olikin kantanut sillä välin jo lähes kaiken lavalle yksin.

Vielä oli vajan siivous ja lopulta kello oli taas jo sen verran, että päätimme huuhtoa hiet saunassa, käydä uimassa ja ajaa kotiin vasta seuraavana päivänä.

Uimalasit olivat kovassa käytössä ja oli hauskaa tutkiskella kalliota ja kiviä myös veden alla.

Jääkausi on hionut nämä kalliot sileiksi ja jääkauden kulkusuunta näkyykin raapuina joidenkin kallioiden pinnassa.

Pari suurta siirtolohkarettakin on sattunut meidän tontillemme.

Merenpohjassa näkyy hienoa hiekkaa ja pyöreitä kiviä, juuri niitä tuttuja jääkauden jättämiä merkkejä mitä myös mm. Hangossa näkyy vedenpinnan yläpuolella.

Maisemat on huikeat ja koko paikka yleisesti ottaen aivan huikea! Meidän maailmassamme tämä on uskomatonta, hemmottelevaa luksusta ja jotakin aivan käsittämättömän kaunista, upeaa ja ylellistä <3

Meidän perheellä, kun ei koskaan ole ollut mitään kesäpaikkaa, omaa mökkiä tai vastaavaa. Lapsena kadehdin aina serkkujani, jotka pääsivät telttailemaan ja laivalle, itse en päässyt minnekään.

Eikä meillä myöhemminkään ole mitään mökkiä ollut, ei omaa, eikä muiden, ainoastaan nyt pari vuotta mieheni kanssa vuokramökki Tammisaaressa.

Sellainen ketä on päässyt kokemaan kesälomia meren äärellä tai mökillä yleensäkin, ei voi koskaan ymmärtää sitä tunnetta, kun ihminen, jolla ei ikinä ole ollut mitään, saa jonkun näin ihanan paikan, että miten voimakkaasti hän voi tuntea onnea <3

Aivan jokaisena sekuntina ja aivan jokaisella solullaan. Sellainen täytyy kokea, jotta tunteen voisi ymmärtää.

Tätä onnen, ihmetyksen ja kiitollisuuden määrää en voi sanoilla kuvailla, en millään lailla.

Kiitos, että luit. Makuuhuoneen ovelta kuvatun auringonlaskun myötä hyvää yötä <3

Share:

LinkedIn
Johanna

Tervetuloa tutustumaan blogiini – elämäni ja intohimoni peilikuvaan. Olen Johanna, 48-vuotias yrittäjä, jonka sydän sykkii vahvasti eteläisen Suomen saariston kauneudelle. Elämäni polku on kulkenut monen mutkan kautta, sisältäen pitkäaikaisen masennuksen, ADHD:n ja sosiaalisten tilanteiden pelon haasteet. Nämä kokemukset ovat muokanneet minua, mutta myös opettaneet arvostamaan pieniä hetkiä ja luonnon rauhaa ympärilläni.

Valokuvaus on intohimoni, jonka kautta vangitsen hetkiä ja maisemia, jotka puhuttelevat syvältä sielustani. Historia kiehtoo minua loputtomasti, tarjoten ikkunan menneisiin aikoihin ja tarinoihin, jotka elävät yhä meissä. Perheenäitinä pyrin välittämään tämän saman arvostuksen ja uteliaisuuden lapsilleni, opettaen heille luonnon ja historiamme kunnioitusta.

Kun voimani sallivat, rakastan puuhata puutarhassamme, jossa kasvien hoito tuo sekä mielenrauhaa että konkreettista satoa. Veneily on toinen pakopaikkani; se tarjoaa vapauden tunteen ja yhteyden veteen, joka on aina ollut minulle tärkeä elementti.

Blogissani jaan kokemuksiani, ajatuksiani ja seikkailujani, jotka peilaavat elämääni saaristossa. Toivon, että tarinani inspiroivat sinua löytämään oman polkusi ja rohkaisevat kohtaamaan elämän tuomat haasteet pää pystyssä. Tule mukaan matkalleni – tutkimaan, oppimaan ja kasvamaan yhdessä.

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite jolla tilaat sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista.

Liity 1 808 tilaajien joukkoon

Seuraa Somessa!

Bloglist Me
"Ei ruusufinnejä, ei kutisevaa ihoa, ei aknea, hyvästi kaikki iho ongelmat. Ja mikä parasta, voin jopa syödä vähän suklaatia, jos ihoni reagoi, tämä saippua kyllä pelastaa!"

Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle!
"Tyttären akne katosi lähes kokonaan parin viikon käytön jälkeen."

ETSITKÖ MAJOITUSTA, JOKA TARJOAA YLELLISYYTTÄ JA MUKAVUUTTA LÄHELLÄ MATHILDEDALIA, TEIJOA TAI BROMARVIA VAI KENTIES SELKÄMEREN PUHTAIDEN VESIEN ÄÄRELTÄ?

UPEAT VILLAMME KUTSUVAT SINUT RENTOUTUMAAN, TARJOTEN MODERNIN VARUSTELUN, HIENOSTUNEEN LUKSUKSEN JA LAADUKKAAN MAJOITTUMISEN YHDESSÄ PAKETISSA!

Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle!