Yrityksen somettaminen, mikä sopii meille, tuskin sopii kaikille!

Yrityksen somettaminen, mikä sopii meille, tuskin sopii kaikille!

Tervehdys arvoisa mahdollisesti yritystä pyörittävä lukijani!

Tänään blogini aiheena on yrityksen somettaminen 🙂

Meille on tullut jonkun verran palautetta viimeisen parin kuukauden sisällä toteuttamistamme mainoksista ja se on ollut todella ikävää, mutta hyvin opettavaista! Meillä oli kokeilussa hieman erilainen palvelu mainontaamme liittyen ja nyt voidaan todeta, että se ei onnistunut ihan odotusten mukaisesti! Mainokset näkyivät liian usein samoille henkilöille ja liian tiheällä taajuudella. Nyt mainonta on palautettu meidän normaaliin ”kuosiin” ja koitamme jatkossa pysytellä siinä minkä olemme hyväksi ja toimivaksi jo havainneet 🙂

Meille tuli myös sähköpostia joltakin markkinoinnin ammattilaiselta tms, missä todettiin somettamisen tahtimme olevan aivan liian kiivas. Pohdin asiaa mielessäni ja mietin, että onkohan näin?

Niin, minähän en ole ammattilainen missään tapauksessa missään markkinointiin liittyvässä! Mulla ei ole minkään sortin koulutusta taikka kokemusta markkinointiin, mainontaan tai mihinkään siihen liittyvään. Se mitä olen tehnyt Saaren Taian (tai aikaisemman yritykseni) somessa ja mainoksissa, on omalla ”perstuntumallani” tehtyä, vailla kenenkään ammattilaisen taikka opettajan antamaa opastusta.

Aikaisemman yritykseni tiimoilta olen blogannut somestrategiasta muutamia kertoja ja sen tuloksista näkyi hyvin, että julkaisutyylini ja -tahtini oli vallan loistava! Somenäkyvyys, samoin kuin yrityksen myynti kasvoivat samaa hurjaa vauhtia. Saaren Taian osalta tahti on kiihtynyt vain entisestään, vaikken ole mitään oppeja tai oppaita somettamiseen, markkinointiin taikka mainostamiseen edelleenkään saanut/hankkinut.

Saaren Taika siirtyi ”pääalakseni” tuossa vuodenvaihteessa, jolloin meillä oli noin tuhat tykkääjää Facessa. Tänään, eli noin 11kk kuluttua, meillä on liki 10 000 tykkääjää ja tykkääjien määrän lisääntyminen on ollut loppuvuoden puolella huomattavasti kiivaampaa kuin alkuvuonna, kuten alla oleva kuva osoittaa:

Otetaan vaikka verrokiksi tähän eräs pohjoismaissa hyvin tunnettu luonnonskometiikkamerkki, joka on ollut markkinoilla huomattavasti kauemmin kuin Saaren Taika. Meillä on nyt parituhatta tykkääjää enemmän kuin heillä, vaikka meidän sivumme on luotu Facebookiin vasta vuoden 2017 lopulla, kun heidän sivunsa on luotu jo vuoden 2009 lopulla.

Heidän sivunsa on siis ollut Facebookissa yli 8 vuotta kauemmin kuin Saaren Taika ja silti heillä on pari tuhatta tykkääjää vähemmän kuin meillä. Katsoin myös heidän julkaisutahtiaan; heiltä tulee asia/tuotepäivitys suunnilleen parin päivän välein.

Meiltä tulee asia/tuotepäivityksiä muutaman kerran päivässä ja niiden lisäksi meiltä saattaa tulla vielä päivityksiä, joissa esitellään arkea tuotannossa, valmistusmenetelmiä, meidän saarentaikalaisten muita kommelluksia jne. Yhteensä päivityksiä tulee noin 3-10 päivässä.

Saaren Taika:

Se toinen:

Korostetaan vielä, että kuten huomaatte, en siis ole mikään ammattilainen tässä! Jokaisen ammattilaisen mielestä päivityksiä tulee ehdottomasti aivan liikaa, ja varmasti myös osan tykkääjien mielestä! Olen jopa kuullut täällä erään paikallisen toteavan, että ”vituttaa toi Saaren Taika, kun koko ajan postaa” tms. Eli varmasti monen mieleen päivityksiä tulee liikaa ja onhan tuo 10 omasta mielestänikin aika hurja määrä, enkä itsekään tarkoituksellisesti tee noin montaa päivitystä samalle päivälle. Joskus vaan kiireisen päivän ollessa tiedossa teen ne päivitykset aamulla valmiiksi ja ajastan ne sopiviin kohtiin pitkin päivää ja sitten käykin niin, ettei niin kiire olekaan ja saatan päivän mittaan laittaa joitakin muitakin juttuja meidän someen.

Tilastollisesti taas jos katsoo, oli tuo kymmenen päivityksen päivä huomattavasti kannattavampi kuin meidän yksi aikaisempi, kahden päivityksen päivä. Toki päivät eivät ole veljiä keskenään eikä ihan suoraa verrantaa voi niiden välillä tehdä, mutta tulokset antavat karkean kuvan kuitenkin meidän someseuraajien kontaktin otosta meihin päin. Myös myynnillisesti tuo kymmenen postauksen päivä oli meille loistava!

Itse elän ihan sekunti kerrallaan, niin kuin tässä kiireisessä informaaatioyhteiskunnassa niin moni muukin. Somevirrassa tulee ziljoonittain asiaa ja ne sujahtavat kännykän näytöltä ohi alle sekunnissa! Aamubussissa saattaa joku selata somea kun Saaren Taian postaus osuu uutisvirrassa kohdalle. Juttu voi joko jäädä mieleen, tai sitten ei, joka on todennäköisempi vaihtoehto.

Töissä ruokatunnilla hän selaa taas somea ja Saaren Taian toinen päivitys osuu uutisvirtaan. Tällä kertaa selaaja ehkä painaa tykkäyksen, mutta jatkaa sitten töihin oikeastaan rekisteröimättä tarkemmin ajatuksiinsa mistä hetki sitten tykkäsi.

Iltapäivällä hän pääsee kotiin ja selaa taas bussissa somea ja tykkää taas Saaren Taian jostakin postauksesta. Saaren Taika. Niilläpä on kivoja postauksia hän ajattelee.

Kotona ruuanlaiton jälkeen hän lösähtää sohvalle, avaa tv:n ja katsoo; ei mitään järkevää ja alkaa selata kännykkää. Taas Saaren Taika. Mikä ihmeen Saaren Taika? Klikkaanpas heidän sivuilleen oikein katsomaan. Ohoo, onpas kivoja tuotteita, kas, heillä on jälleenmyyjien lista, käydäänpäs katsomassa 😀

Tällainen voisi siis olla yhden somea selaavan ihmisen päivä. Tai sitten ei. Mutta katsotaanpas tarkemmin sen meidän kahden julkaisun päivän tuloksia ja verrataan niitä tuohon kymmenen julkaisun päivään:

Maapalloon oikeanpuoleisessa sarakkeessa näkyy määrä kuinka monelle mainos on näkynyt Facebookissa, eli tuolle heinäkuiselle kahden julkaisun verrokkipäivälle olen saanut kahdella somepäivityksellä yhteensä alle 4000:n ihmisen näkyvyyden, joista sinisen palkin vieressä näkyvät ovat klikanneet julkaisua eli klikanneet julkaisun auki lukeakseen enemmän, tai klikanneet profiilia joka on kommentoinut jne, eli ei siis sitä, että noin monta on klikannut itsensä kotisivuilleni, vaan kaikkea muuta klikkaamista, joka ei ole tykkääminen tai kommentointi.

Mainos
Saaren Taika® - Aidosti ekologista!
Saaren Taika® jälleenmyyjät löydät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat
Verkkokaupat on merkattu sinisellä.

Punertavan palkin vieressä olevat ovat sitten kommentoineet tai tykänneet julkaisusta eli näkyvyyden sijaan nuo kommentit ovat niitä kaikkein tärkeimpiä, että jäät ihmisten mieleen. Täytyy siis herättää mielenkiintoa ja keskustelua, jotta jokin voisi johtaa lopulta myyntiin. Tuolla kahden julkaisun päivälle olen saanut siis yhteensä alle 4000 näkijää julkaisuilleni joista 203 on tykännyt tai kommentoinut niitä.

Ja verrataan sitä tässä nyt parin päivän takaiseen, 10:n julkaisun päivään, jolloin meille tuli sivuillemme uusia tykkääjiä yhden päivän aikana liki 200 kappaletta, eli aika hiukea määrä uusia tykkääjiä ilman maksettuja tykkäyksiä!

Lisäksi meidän julkaisut näkyivät yhteensä yli 33 000:lle somettajalle ja kommentteja ja tykkäyksiäkin tuli 1760 kappaletta!

Sinä päivänä olin aamulla ajastanut muutaman asiapostauksen, koska lähdin itse sairaalaan kaulan koepalan ottoon ja tiesin, etten välttämättä ehdi/muista somettaa siellä. Olin siis ajastanut 4 päivitystä menemään sen päivän mittaan. Neljä on mielestäni hyvä määrä, sillä sillä tavoittaa aamusomettajat, päiväsomettajat, työpäivän päätteeksi somettajat ja iltasomettajat.

No, reissulta tuli kuitenkin muutama muukin julkaisu minulta, koska koepalan otto jännitti ja pelotti kovasti, ja koska Saaren Taika ei ole pelkästään kasvoton kivikova yritys jolla on kiiltävä raudanluja julkisivu, vaan Saaren Taika on myös minun elämäni, minun arkeni ja minun vaikeuteni ja halusin tämänkin kokemuksen jakaa seuraajieni kanssa. Sille päivälle siis sattui yhteensä 10 postausta! 😀

Prosentuaalisesti saimme siis 400% suuremmalla määrällä postauksia noin 725 % enemmän näkyvyyttä ja 767% enemmän tykkäyksiä ja kommentteja. Mitä ajatuksia nämä luvat sinussa herättävät?

Varmasti suuri volyymi postauksia ärsyttää joitakuita ja aivan varmasti menetämme myös tykkäyksiä ja muita kontakteja. Mutta aivan varmasti meidän tyylistä somettaa ja olla esillä myös tykätään, koska tulokset näyttävät tuollaisilta.

Itse kuitenkin ajattelen asiaa vain ja ainoastaan omalla tavallani, eli että jos et tykkää musta ja mun tyylistä, niin ei tartte tykätä Saaren Taiastakaan. Saaren Taika on minä ja minä olen Saaren Taika.

Me Saaren Taiassa teemme asiat omalla tavallamme ja joka ei tavastamme tykkää, voi ostaa jotakin muuta merkkiä tai tykätä jostakin muusta sivusta 🙂 Me emme ole täällä nuolemassa kenenkään persettä tai tekemässä mitään niin kuin ammattilaiset neuvoo! Jos olisimme, emme olisi koskaan päässyt tällaisiin lukemiin!

Saaren Taika on joukko ihan tavallisia ihmisiä. Ihmisiä joilla on elämä, luonne, persoonallisuus. Jos olisimme koululaisia, olisi joukostamme yli 50% nykykielellä erityislapsia. Olemme siis kaikkea muuta, kuin täydellisiä. Olemme virheemme (ja onnistumisemme) avoimesti näyttävä sakki, jolla on palava himo näiden tuotteiden kehittämiseen, valmistamiseen ja esille tuomiseen 🙂

Me teemme asiat omalla tavallamme ja se ei varmasti miellytä kaikkia, eikä sen kuulukaan! Me emme ole täällä olemassa arvostelijoita varten. Me olemme olemassa heitä varten, jotka tykkäävät tuotteistamme, jotka tykkäävät meistä, jotka tykkäävät tavastamme olla esillä ja näyttää Saaren Taika aidosti juuri sellaisena kuin se todellisuudessa onkin.

Me emme kiillota täällä somessa(kaan) julkisivuamme saadaksemme myyntiä tai näyttääksemme paremmilta tms. Me olemme täällä juuri se aito oma itsemme, joka olemme myös täällä kotonamme ja tuolla Saaren Taian tiloissa.

Kyllä, meiltä tulee usein päivityksiä ja usein ne ovat ihan kaikkea muuta kuin puisevaa asiaa jonkin tuotteen olemassaolosta taikka ainesosista, toki me kerromme niistäkin, mutta kerromme ja näytämme myös paljon sellaista, mitä kukaan toinen kosmetiikan- tai pyykkietikan valmistaja ei näytä tai tule koskaan teille näyttämään!

Sellainen on siis Saaren Taika ja sen somettaminen 🙂 Tuloksia katsellen ei huono tapa meille laisinkaan, mutta täytyy muistaa, että me olemme ehkä hiukan erilaista porukkaa ja mikä sopii meille ja meidän tykkääjillemme, ei varmaan todellakaan sovi teille 😀
Haluatko Saaren Taika® tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla myynti@saarentaika.com 🙂

Päivä Saaren Taian tuotannossa:

Saaren Taika Metsähinen -artesaanisaippua valmistuu:

Toinen päivä Saaren Taian tuotannossa:

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika® valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika® tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



2 thoughts on “Yrityksen somettaminen, mikä sopii meille, tuskin sopii kaikille!”

  • Olen tykännyt alusta asti sekä edellisen putiikin, että Saaren Taian rohkeudesta olla aidosti oma itsensä. Kaikkihan me tietysti sitä omilla tavoillamme ollaan, mutta teidän konsepti on ollut ihan koko ajan uskottavasti juuri teidän näköisenne. Ja olette avoimuudesta huolimatta osanneet rajata brändistä pois ne asiat, jotka ovat sitä teidän omaa elämäänne.
    Freesiä on se, että rehdisti tuo myös esille sen, keitä varten on olemassa. Monesti meidän kulttuurissa pokkaillaan kritiikille ja korostetaan ajatusta, että kritiikki pitää osata ottaa rakentavasti vastaan ja siitä pitää ottaa opikseen. Tottakai se on hyvä näinkin, mutta on jotenkin niin virkistävää lukea, että teillä on kirkas suuntaus olla olemassa niitä varten, jotka tykkäävät. Näin se pitää ollakin 🙂

Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: