Verkkokaupan myynnin kasvattaminen

Huom! Artikkeli on vanha, mutta jotakin ideaa edelleen saa..

Moni verkkokauppias tai sellaiseksi haluava ajattelee, että verkkokaupan pitäminen on suht helppoa, ja onhan se toki, mutta kävijöiden saaminen verkkokauppaan ja tekemään ostopäätöksen onkin toinen juttu.

Tiesit jo varmaan, että vain noin 2% kaikista kävijöistä lopulta ostaa mitään?

Minulla on ollut suomalaisten yrittäjien ja käsityöläisten tuotteiden myyntiin keskittynyt verkkokauppa nyt toista vuotta ja olen huomannut omakohtaisesti, että tuotekuvat ja seikkaperäinen tuotekuvaus ovat kaikki kaikessa yhtä paljon, kuin verkkokaupan ja tuotteiden hakukonenäkyvyyskin.

Hakukonenäkyvyydestä päästään taas WordPressin ylivoimaisuuteen, sillä WP on automaattisesti erittäin hyvin hakukoneoptimoitu, muutama säätö vielä itse ja mikäli tuotteesi ovat hyvät ja kauppasi helppokäyttöinen ja luottamusta herättävä, nouset varmasti sen kanssa hakutuloksille, lisäksi aloituksen jälkeen se on käytännössä maksuton ja ilman mitään tuotemäärärajoituksia!

Oma kauppani, seuraan statistiikkaa useilla eri mittareilla päivittäin sillä olen hiukan statistiikkanarkomaani, on useimmissa hauissa ykkösenä mitkä ovat tuoneet kävijän kauppaani.

WordPressin hallintaan läytyy useita eri statistiikkamittareita, Jetpackin oma on yksi joka minulla on päivittäisessä käytössä, toisena minulla on ilmainen Statcounter pari mainitakseni. Riippuen hiukan mittausperiaatteista, kaikki mittarit antavat hiukan eri tuloksen, siksi on hyvä seurata tuloksia useammalla eri mittarilla.

Nykyisin ”kaikilla” on myös Facebook Pixel sivuillaan, niin myös minulla. Sillä voi seurata Facebookissa maksetun mainoksen kotisivuille/verkkokauppaan tuomia asikkaita ja näiden tekemiä ostoja. Tämäkin mittari antaa hiukan eri tuloksen riippuen aina millä sitä katsoo. Itse Facen hallinnasta mittari näyttää aika huimia kävijämääriä, mutta muilla mittareilla mitattuna kaikki eivät ole toteutuneet. Sama juttu Googlella, maksetun mainoksen väitetyt klikkauset eivät ole muilla mittareilla aina toteutuneet ihan niissä määrin mitä Googlen mittarit väittävät. Tähän ei kannata kuitenkaan liikaa laittaa aikaa ja ajatusta, sillä, kuten yllä sanottu, mittarit mittaavat eri tavoilla ja niin ollen tuloksetkin pikkuisen aina heittelee.

Itselläni on tarve aina parannella sivujani, niin verkkokauppaani, kuin muitakin sivujani. Eilen iltalukemiseksi hain siis oppaita verkkokaupan myynnin kasvattamiseen.

 

Mitä hyvässä verkkokaupassa täytyy siis olla?

No ensinnäkin tieto ostajalle miksi juuri SINUN verkkokauppasi on se mistä asiakkaan kannattaa ostaa?

Teemu Kinnusen oppaasta lainaus: ”Asiakas ei saa vastausta kysymykselleen: Miksi ostaisin juuri täältä? Mitä täällä muka myydään? Kun asiakas tulee verkkokauppaan, ei sitä kiinnosta lukea tervetuliaistoivotuksiasi ja pitkää yritysinfoasi, ainakaan ihan etusivulta.”

Mitä muutin oman verkkokauppani etusivulla, kun luin tämän?

Lisäsin asiakkaalle tiedon, miksi hänen kannattaa ostaa juuri minulta:

Nopea toimitus
Aidosti Suomessa valmistetut tuotteet
Luonnollisia ja eettisiä tuotteita
Kierrätettyjä ja ekologisia tuotteita
Erikoisempia pienyrittäjien ja käsityöläisten valmistamia tuotteita
Uniikkituotteita
ss1
Ennen
ss2
Jälkeen

 

Mitä muita tärkeitä asioita verkkokaupassa pitää olla?

Hakukonenäkyvyys on ensimmäinen. Vaikka sinulla olisi miten hieno ja toimiva verkkokauppa ja upeat tuotteet, jos se ei löydy hakukoneella ja mieluiten yleensä haun ensimmäiseltä sivulta, sinne tuskin löytää paljon muita kuin tuttusi. Jos tarvitset apua hakukonenäkyvyydessä, ota yhteyttä, minä voin auttaa.

 

Kun hakukonenäkyvyys on kunnossa, mitä muuta?

Tuotekuvat ja tuotekuvaus! Näitä ei voi tarpeeksi korostaa! Suomessa on tällä hetkellä vähintäänkin 8000 verkkokauppaa. Miten saat omasi näkyville kaikkien niiden varjosta? Tekemällä tyylikkäät ja huolelliset tuotekuvat ja tämä ei tarkoita hämärällä keittiön pöydällä kännykällä otettuja epätarkkoja kuvia vaan harkiten ja houkuttelevasti toteutettuja kuvauksia! Kuvaukseen menee aikaa, siihen tarvitaan rekvisiittaa ja välineitä.

© Johanna Amnelin www.melancholic.photos

Yhden kuvan tekemiseen voi helpostikin mennä puoli tuntia sommitteluineen, käsittelyineen päivineen!

Toiset suosivat syvättyjä kuvia (tausta poistettu) ja minä taas suosin täysiä kuvia missä on rekvisiittaa tekemässä tuotteista ”herkullisempia”.

Mainos
Saaren Taika® - Aidosti ekologista!
Saaren Taika® jälleenmyyjät löydät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat
Verkkokaupat on merkattu sinisellä.

Tuotekuvaus on yhtä tärkeä, kuin itse tuotekuva. Mikäli kopioit tuotekuvaustekstin suoraan valmistajalta, olet täysin samanlainen, kun kaikki muutkin kaupat jotka myyvät samaa tuotetta.

Lainaus Tulos.fi:n oppaasta: ”Tuotekuvaukset ovat verkkokaupan ydin. Harva asiakas ostaa tuotetta lukematta tuotekuvausta, tai vähintään otsikkoa ja muutamia hyvin erottuvia ydinkohtia ennen päätöstä. Ja siitä huolimatta vieläkin näkee verkkokauppoja, joissa on tuotekatalogista kopioitu tuoteseloste tai jopa pelkkä kuva ja hinta. Vaikka kauppa kävisi siitä huolimatta, on aivan varmaa että taidolla tehtyjen tuotekuvausten kanssa tuotteet myisivät vielä huomattavasti paljon paremmin.”

Kirjoita siis seikkaperäiset tuotekuvaukset, mutta huomaa kirjoitusvirheet! Mikään ei aja asiakasta ulos kaupasta nopeammin, kuin kirjoitusvirheitä täynnä oleva verkkokauppa!

 

5€:lla (alv 0) saat helppotajuisen tuotekuvausoppaani: https://www.kotisaaressa.fi/oppaat/ pyydä salasana siihen sähköpostilla designeramnelin@gmail.com 🙂 

Siitä päästäänkin seuraavaan tärkeään pointtiin. Verkkokaupan on tunnuttava luotettavalta asiakkaan silmissä. Yhteystiedot ja yritystiedot on löydyttävä sivuilta, samaten Y-tunnus, mikäli kassa-sivu on saatavilla salatuksi niin salaa se ja muista myös laittaa hyvin näkyville pankkien ja korttien logot, tämä herättää luottamusta asiakkaissa.

 

Verkkokaupan selkeys ja käytettävyys ovat myös tärkeitä seikkoja. Olen törmännyt verkkokauppoihin, missä tuotteita tulee linkkien ja linkkien jälkeen ja lopulta en tiennyt mistä olin tullut ja miten löytänyt sinne minne olin päätynyt. Yleinen sääntö, niin nettisivuilla, kuin verkkokaupoissakin on, että jokaisen asian tulisi löytyä maksimissaan kahden klikkauksen päästä.

 

Valikon tulee olla selkeä, jotta ihmiset tietävät mitä kaupasta löytyy eivätkä menetä toivoaan etsiessään. Kukaan ei jaksa arvuutella mitä tuotteita löytyy epäselvien nimikkeiden takaa! Jos kauppa on vaikeaselkoinen, asiakas siirtyy nopeasti selkeämpään kauppaan mistä löytää tuotteen nopeammin ja pääsee tekemään ostoksen helpommin. Hakuominaisuus tulisi myös löytyä kaupasta.

 

Maksuvaihtoehdot: Asiakkaalle tulee tarjota riittävästi maksuvaihtoehtoja. Nykyään on todella vanhanaikaista pyytää asiakasta esim. maksamaan ennakkolaskulla. Maksamaan pitää päästä heti joko kortilla tai verkkopankkitunnuksilla ja hyvä olisi tarjota myös osamaksuvaihtoehtoa. Usemmilla palveluntarjoajilla nämä kuuluvatkin pakettiin ilman, että kauppiaalle tulee mitään riskiä. Itse suosin Maksukaistaa, mutta myös Checkout on minulle tuttu ja voin sitä myös suositella. Maksukaista on hieman edullisempi ja sieltä rahat tilittyvät nopeammin kuin Checkoutilta.

 

Aikaisemmin mainitsin, että vain n. 2% verkkokaupan kävijöistä ostavat. Tämä voi tulla järkytyksenä aloitteleville verkkokauppiaille, mutta sitä ei kannata säikähtää, se on näin kaikissa verkkokaupoissa! ”2 % konversio on tyypillinen konversioprosentti verkkokaupoissa”.

 

Miten sitten saat lisättyä ostoprosenttia omassa kaupassasi?

Hylätyn ostokorin palauttamisella! Tulos.fi sivuilta ilmenee, että ”n. 30% asiakkaista, jotka hylkäävät ostoskorin veisi ostoksensa loppuun jos joku vain muistuttaisi heitä siitä.

”Ensimmäisen tunnin aikana palautetaan asiakas, joka vain unohti ostaa ja klikkasi muualle. Vuorokauden päästä palautetaan asiakas, joka tarvitsi vähän lisätietoja tai rohkaisua ostaa juuri tämä tuote tästä kaupasta. Neljän vuorokauden päästä palautetaan vielä se segmentti, joka tarvitsi pienen alennuksen, tarjouksen tai muun kannusteen ostaakseen.Kolmen strategisen sähköpostin vaikutus? Jos ei myynnin tuplaus, helposti 10-30% palautus ja suurempi asiakastyytyväisyys.”

Tähänkin on olemassa useita maksuttomia lisäosia Worpressille, itselläni on käytössä  Woocommerce Abandoned Cart Lite, joka on osoittautunut hyväksi työkaluksi ihan ilman Pro-versioon siirtymistäkin.

 

Vielä löytyy muutamia muitakin konsteja millä kauppaan saadaan lisää kävijöitä.

Bloggaaminen. Voit joko blogata itse tai pyytää blogiyhteistyötä, lainaus Liiketoiminta.infosta: ”Verkkokaupan blogimainonta on sitä tehokkaampaa, mitä paremmin verkkokauppa tai sen tuotteet liittyvät blogin aihepiiriin. Blogikampanjoissa mennään pitkälti bloggaajan ehdoilla ja siksi on tärkeää tutustua etukäteen blogeihin ja miettiä onko blogin kirjoitustyyli ja visuaalinen ulkoasu tarkoitukseen sopivia. Toinen tärkeä seikka valitessa oikeata blogia yhteistyöhön on luonnollisesti blogin suosio, eli kävijämäärät ja tilaajat. Blogin kävijämäärästä voi saada osviittaa esimerkiksi blogin kommenttien määrää tarkastelemalla. Vilkas keskustelu ja kommentointi on hyvä merkki kävijämääristä, joskin ei tae. Luonnollisesti blogin kävijämäärää voi kysellä suoraan bloggaajalta.”

Affiliate markkinointi eli kumppanuusohjelmat. Käytännössä ne toimivat siten, että kumppanisi, esim. verkkosivustot ja blogit mainostavat tuotettasi ja sinä maksat heille provision toteutuneista kaupoista. Itse käytän Adtractionia, mutta näitä löytyy netistä muitakin pilvin pimein.

Uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi on myös yksi tehokkaksi havaittu systeemi, samaten maksulliset mainokset esim. Facebookissa ja Googlessa.

 

Lue tekemästäni somestrategiasta, joka vaikutti oleellisesti verkkokauppani myynnin nousuun: https://www.kotisaaressa.fi/?s=somestrategia

 

 

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika® valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika® tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



%d bloggaajaa tykkää tästä: