Tee itse terveellisempi leivite

Tee itse terveellisempi leivite

Ihanaa huomenta taas arvoisa lukijani!

Oletkin varmaan huomannut miten olen ollut kiinnostunut luonnollisemmista elämäntavoista ja ehkä vähän terveellisimmästä ruokavaliostakin? Meillähän ei syödä juuri lainkaan einesruokia eikä pahemmin kaupan valmista leipääkään siitä syystä, että perheessä asuu kaksi ADD/ADHD diagnosoitua perheenjäsentä joista toisella myös masennus ja lisäaineethan voivat lisätä näiden sairauksien oireita. Miehelläni on myös todettu verenpaineen nousua sekä kolesterolia, jonka vuoksi perheemme ruokavalioon tulee kiinnittää erityistä huomiota, vaikka nyttemmin onkin tutkittu, että kolestori veressä ei aiheutakaan sydänsairauksia vaan enemminkin kolesterolilääkkeet ja kevytruokavalio. Noista löydät uusinta tietoa hakemalla esim. netistä, enkä mene noihin aiheisiin tässä sen enempää.

Tuolla sairaalassa maanantaipäivän vietettyäni päiväkirurgisella sattui Kotivinkistä eteeni lehtijuttu, jossa oli ohje levitteen tekemiseen. Olen nimittäin näistä kolesteroliasioista tietoa hakiessani törmännyt useammin, kuin kerran tai pari sellaiseen tutkimustietoon, että palmuöljy ja kookosöljy/kookosrasva joita kaikissa margeriineissa ja valmisleivonnaisissa nykyään on, ovat niitä todella pahoja ihmisten sairastuttajia ja, että niitä tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää niin hyvin kuin suinkin!

Liitän alle muutaman lainauksen joiden pitäisi vakuuttaa sinutkin välttelemään palmuölyä sisältäviä tuotteita:

Kaakkois-Aasian kuivatetuilla turvemailla tuotetaan paljon palmuöljyä, jota teollisuus käyttää länsimaissa myytävissä elintarvikkeissa ja kosmetiikkatuotteissa. Välillisesti Indonesian palojen aiheuttajia on myös suomalaisissa keittiöissä ja kylpyhuoneissa.

Kansalaisjärjestö Finnwatchin mukaan puolet kaikesta pakatusta ruuasta sisältää palmuöljyä. Suosio perustuu edulliseen hintaan ja öljyn ominaisuuksiin, sillä palmuöljy kestää kuumennusta ja antaa tuotteille hyvän maun.

Palmuöljyä sisältävät muun muassa monet
– valmiit leivonnaiset
– paistettavat pakasteet
– keksit
– ranskanperunat
– jäätelöt
– margariinit

Lähde: http://www.suomenluonto.fi/blogit/en-halua-ostaa-palmuoljya/

Palmuöljy voi aiheuttaa syöpää – EU rajoittaa käyttöä syksyllä

Palmuöljy ei itsessään ole haitallista, mutta ongelmat liittyvät sen puhdistamiseen kuumentamalla öljy 200-asteiseksi. Kuumennus pilkkoo rasvoja muiksi yhdisteiksi kuten GE:ksi, 3-mcpd:ksi ja 2-mdpd:ksi. Ne ovat eläinkokeissa aiheuttaneet munuaisvaurioita.

On riittävästi todisteita siitä, että palmuöljyn glysidoli aiheuttaa syöpää. Siksi ESFA ei ole antanut turvallisia käyttörajoja esimerkiksi GE:lle”

Palmuöljyn riskit on tiedetty jo toistakymmentä vuotta. Viranomaiset ovat pyrkineet saamaan palmuöljyntuottajat vähentämään vapaaehtoisesti syöpää aiheuttavien aineiden pitoisuuksia öljyssä ja siinä on myös onnistuttu, mutta ei riittävästi. Knutsenin mukaan pitoisuudet ovat edelleen liian korkeita.

Palmuöljyn haitallisia aineita on muun muassa äidinmaitokorvikkeissa, leivonnaisissa ja muissa prosessoiduissa elintarvikkeissa.

Lähde: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/palmu%C3%B6ljy-voi-aiheuttaa-sy%C3%B6p%C3%A4%C3%A4-eu-rajoittaa-k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%A4-syksyll%C3%A4-1.183258

 

Ruokateollisuus käyttää runsaasti kovaa rasvaa sisältävää palmuöljyä muun muassa leivonnaisissa sen lämmönkestävyyden ja osin myös edullisuuden vuoksi. Palmuöljyä tuotetaan maailmalla paljon, eniten Kaukoidässä. Myös Afrikassa ja Etelä-Amerikassa se on yleinen kasviöljy.

Kaupassa myytävä punaisessa palmuöljyssä on jäljellä punaista väriä antavia karoteenipigmenttejä.

– Palmuöljyssä on varsin paljon tyydyttyneitä rasvoja, erityisesti palmitiinihappoa, joka ravitsemuksellisesti ei ole terveydelle mikään erityisen edullinen, koska se mahdollisesti nostaa kolesterolitasoja ja sitä on kautta haitallista esimerkiksi sydänterveydelle.

Lähde: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/19/mika-tekee-kasvioljysta-terveellisen

Asiantuntija tyrmää uuden superöljyn: ”Mennään ravitsemuksellisesti metsään”

Punainen palmuöljy on noussut markkinoiden uudeksi superfoodiksi. Asiantuntija kommentoi, onko palmuöljy maineensa veroinen tuote.

Punaista palmuöljyä markkinoidaan erittäin E-vitamiini- sekä antioksidanttipitoisena öljynä, joka soveltuu aivan kaikenlaiseen ruoanlaittoon. Se on myös rasvahappokoostumuksensa vuoksi tavallista palmuöljyä parempi vaihtoehto.

Vaikka öljyä markkinoidaan terveellisenä tuotteena Helsingin Yliopiston ravitsemustieteen opettaja Eeva Voutilainen ei suosittele tuotteen käyttö äjokapäiväisessä ruokavaliossa.

Punainen palmuöljy sisältää noin 50 prosenttia kovaa, eli tyydyttynyttä rasvaa, jolla on merkitystä kolesteroliarvoihin.

Suomessa myytävä palmuöljy tuotetaan Malesiassa. Voutilainen ei ymmärrä minkä vuoksi öljyä tuodaan kaukomailta, kun Suomessa tuotetaan meidän ruokavalioomme erinomaisesti sopivaa rypsiöljyä.

– Rypsiöljystä saadaan hyvässä suhteessa välttämättömiä omega-3- ja omega-6-rasvahappoja.

Punaista palmuöljyä markkinoidaan terveystuotteena, mutta yhdellekään palmuöljylle ei ole hyväksytty yhtään virallista terveysväittämää. Voutilainen toteaakin markkinoilla olevan myynnissä paljon terveyselintarvikkeita, joilla ei ole mitään oikeita terveydellisiä perusteita.

Lähde: http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/asiantuntija-tyrmaa-uuden-superoljyn-mennaan-ravitsemuksellisesti-metsaan/5268264

Saaren Taika - Aidosti ekologista! Saaren Taikaa myyvät ihanat pienet liikkeet ja yrittäjät, joilta saat asiantuntemusta tuotteille sekä henkilökohtaista palvelua, löydät heidät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat Verkkokaupat on merkattu sinisellä, voit ostaa koko Suomen alueelta!

Tutkimukset osoittavat: hehkutettu kookosöljy on epäterveellistä

Kookosöljyn on väitetty muun muassa tekevän hyvää sydämelle. Tuoreet tutkimustulokset todistavat kuitenkin, ettei kookosöljy ole mikään terveystuote.

Tutkimuksissa ei käytetty niin sanottua munkkirasvaa eli kookosrasvaa. Toisin kuin moni kookosöljyn puolustaja väittää, öljyn kylmäpuristaminen ei tee siitä terveellisempää rasvahappokoostumukseltaan.

Kookosöljyn kaikki muodot sisältävät paljon kovaa tyydyttynyttä rasvaa, jonka runsas nauttiminen nostaa veren kolesterolipitoisuutta ja varsinkin huonon LDL-kolesterolin määrää. Tämä suurentaa sydäntaudin riskiä.

Pehmeät tyydyttymättömät rasvat ovat parempi vaihtoehto sydämen kannalta. Niitä on runsaasti esimerkiksi rypsiöljyssä, avokadoöljyssä, auringonkukkaöljyssä ja kurpitsansiemenöljyssä. Niitä on kaikissa muissa kasviöljyissä paitsi kookosöljyssä ja palmuöljyssä.

Lähde: http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/ravinto/tutkimukset_osoittavat_hehkutettu_kookosoljy_on_epaterveellista

Ehkäiseekö kookosöljy sydän- ja verisuonitauteja?

Haitallisen kolesterolitason kohoamisella on yhteys sydän- ja verisuonitauteihin. Kookosöljyn on väitetty ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja, koska se nostaa hyvän HDL-kolesterolin tasoa.

Virtasen mukaan asia ei ole näin yksinkertainen.

– Sellaisia tutkimuksia ei ole tehty, missä olisi tutkittu kookosöljyn vaikutuksia nimenomaan näihin sairauksiin, joiden kehittymisessä kolesteroli on vain yksi tekijä. Ei tiedetä, miten se vaikuttaa tulehdustekijöihin tai muihin sydäntautien riskitekijöihin. Ei voi sanoa, että kookosöljy vähentäisi sydäntautien riskiä ennen kuin semmoisia tutkimuksia on.

Kalaa kookoksen sijaan

Virtanen muistuttaa, että kookosöljystä ei juurikaan saa kaikkein tärkeimpiä rasvahappoja eli omega-3- ja omega-6-happoja.

Kun omega-3- ja omega-6-rasvoilla korvataan ruokavaliossa etenkin kovaa rasvaa, mutta myös hiilihydraatteja, sydäntautien riski pienenee. Siitä on hyvin vahva näyttö. (Rypsiöljy sisältää näitä optimaalisesti)

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-7931160

Fogelholm huomauttaa, että esimerkiksi Oivariinin rasvahappokoostumus on vielä toistaiseksi selvästi margariineja huonompi. Tämä koskee esimerkiksi Beceliä, joka sisältää palmuöljyä.

Lähde: http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/kyseenalaista-palmu%C3%B6ljy%C3%A4-lis%C3%A4t%C3%A4%C3%A4n-kaikenlaisiin-ruokiin-professori-olisihan-se-hienoa-jos-voitaisiin-korvata-voilla-1.183664

Siinäpä muutama syy miksi valmismargariineja tulisi välttää.

Itse olen tutustunut aiheeseen nimenomaan mieheni kolesteroliongelman tiimoilta, koska hänelle on määrätty kolesterolilääke, josta aiheesta saisi ihan omankin bloggauksen, joten lyhyesti kerrottankoon vain näin, että nykyään lääketiede tunnustaa jo, että kolesterolilääke aiheuttaa enemmän vakavia aivohalvauksia ja sydänkohtauksia kuin itse kolesteroli ja siitä syystä olenkin kehottanut miestäni tarkistelemaan ennemmin ruokavaliotaan kun nappaamaan ”apua” purkista!

Meillä on käytössä muutamia lisävalmisteita kolesterolin ja verenpaineen alentamiseen. Itse olen vielä niin onnellisessa asemassa, että lisävalmisteena syödyt Omegat, Kurkuma, Magnesium ja Q10 pitävät verenpaineen ja kolesterolin niissä rajoissa, että lääkkeitä ei ole minulle tarjottu. Kurkuma on myös alentanut pysyvästi koholle jääneet maksa-arvoni alemmalle tasolle.

Niinpä olin erittäin iloinen, että törmäsin artikkeliin missä neuvottiin tee-se-itse levitteen valmistus, sillä eihän minulle ollut tullut mieleenkään, että myös ”margariinia” voisi itse valmistaa!

Artikkelin ohjeessa neuvottiin laittamaan 200g voita huoneenlämpöön ja sekoittamaan se sauvasekoittimella 1-2 desilitraan joko auringonkukka- tai rypsiöljyä, meillä ei ollut kumpaakaan, mutta onneksi apu löytyi niinkin läheltä, kuin poikani (12v.) Miskankaupasta josta voi tilata ruokatarvikkeita ja päivittäistavaroita kotiinkuljetuksella tällä saarella 😀 Auringonkukkaöljyä siis käytin ja laitoin sitä 1,5 dl ja lisäksi noin 1/2-1 tl ohdakeöljyä joka alentaa kolesterolia. Ohdakeöljy on muuten myös erittäin kosteuttavaa, eli jos teet joskus itse nestesaippuaa, niin sitä kannattaa lorauttaa joukkoon niin tulee todella kosteuttava saippua 🙂

Lisäksi laitoin levitteeseemme tuoreena pakastettua tyrnin lehteä. Tyrnin lehdessä on paljon C-vitamiinia, rasvahappoja ja proteiinieja, ja sekin auttaa sydäntauteihin joten miksi en käyttäisi sitä, kun meillä sitä tyrniä kasvaa pihassa parisen kymmentä puullista 😀

Eli ainesosat vielä määrineen:

200g voita

1,5 dl auringonkukkaöljyä

0.5 dl vettä

1/2-1tl ohdakeöljyä

1tl tyrnin lehteä

Näistä määristä tuli rasvapitoisuudeltaan seuraavanlainen koostumus:

Voita 49,99%

Auringonkukkaöljy 37,49%

Vesi 12,5%

Ohdakeöljy 0,02%

Mikäli haluat hiukan keventää tuotetta, niin lisää vain veden määrää. Tässä linkissä on tuollainen prosenttilaskuri jos haluat selvittää oman levitteesi ainesosien prosentuaaliset määrät.

Huomatkaa mun ainakin 20 vuotta vanha Philips Billy, vaikka se on ollut suht ahkerassa käytössä, se on edelleen yhtä hyvä kun ostettaessa! 😀

Voin kertoa, että maku oli todella maukas eikä tämä levite sisällä ainuttakaan lisäainetta tai terveydelle haitallisia makua ja halpuutta antavia ainesosia (halpuuden takiahan niitä palmu- ja kookosöljyjä margariineissa ja levitteissä käytetään, se on vaan verhottu ”terveellistä” sanan taakse 🙁  )

 

Kiitos paljon taas, kun luit, toivottavasti kurkistat myös ihania tuotteitani verkkokauppani puolelta, alla esim. muutamia ihania keittiöön sopivia tuotteita <3 Verkkokauppaan ostoksille pääset myös blogin ylävalikosta, tervetuloa!

 

 

Kokeile myös ihanan tuoredippini reseptiä joka käy niin levitteeksi, nachoille, sipseille, salaatille kuin lihallekin:

https://www.butik-o.fi/tuoredippi-nachoille-tai-salaatille/

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: