Somestrategian hyödyt sekä ohjeita sen laatimiseen ja seuraamiseen

Somestrategian hyödyt sekä ohjeita sen laatimiseen ja seuraamiseen

Tervehdys arvoisa lukijani!

Aikoinani, kun omistin vielä verkkokaupan, niin halusin kasvattaa sen myyntiä ja näkyvyyttä. Tutkiskelin paljon siihen liittyvää aineistoa netissä ja päädyin tekemään yritykselleni somestrategian. Se olikin fiksuin päätös ikinä ja sain sen avulla yritykseni myynnin aivan huikeaan nousuun (luvut voi katsoa aiemmista asiaan liittyvistä postauksista, mutta sadoista prosenteista kuitenkin puhutaan).

Nyttemmin olen myynyt kauppani luontoa arvostavalle pariskunnalle tähän samaan kylään ja tänään laittaessani vielä viimeisiä vinkkejä ja ohjeita heille meilissä, tuli mieleeni laittaa linkki myös tänne somestrategiaani. Aiemminhan ne olivat siellä kaupan blogissa, mutta myytyäni kaupan ja kaikki sen somekanavat, päätettiin yhdessä uuden omistajan kanssa, että hän ottaa haltuun myös kaupan blogin ja minä poistan sieltä kaikki tuotteisiin liittymättömät postaukset ja siirrän ne tänne uuteen omaan blogiini.

Niinpä ne somestrategia postauksetkin olivat tuolla arkistossa luonnoksina, jotka nyt sitten julkaisin uudestaan täällä.

Miksi yrittäjän sitten kannattaa tehdä somestrategia?

Ensinnäkin haluan painottaa, että vaikka somestrategia sanana kuulostaa melkomoiselta hirviöltä ja vaikealta asialta, se ei loppujen lopuksi ole millään tavalla vaikeaa, se on oikeastaan vain pieni suuntakartta, eikä sen tekeminen ole edes mitenkään hankalaa. Sen avulla yrittäjä voi kuitenkin saada huomattavasti enemmän näkyvyyttä ja uusia asiakkaita, kuin jättämällä sen tekemättä (taas ne tilastot löytyvät noista aiemmista postauksista, mutta omalla yritykselläni mentiin noin +100 uutta instaseuraaja/kk ja lopussa vielä hiukan enemmän Facessa/kk). Se on halpaa/ilmaista mainostamista ja näkyvyyden laajentamista.

Jossakin medioissa on joskus sanottu, että someen ei kannata postata liikaa.

Itse olen tästä vahvasti eri mieltä. Nykyään varmaan vähintään 60% ostovoimaisesta kansasta roikkuu somessa kulkiessaan bussilla töihin, ollessaan töissä, kotimatkalla ja illalla sohvalla tellua katsoessa. Facebook ja Insta taas päättää mitä postauksia se näyttää, eli läheskään kaikki someen postatut asiat eivät ole kaikkien seuraajien feedissä, ainakaan samaan aikaan. Miksei siis kannattaisi varmistaa laajempi näkyvyys postaamalla useamman kerran päivässä? Mutta muista myös kommentoida. Vastaa aina sinulle laitettuihin kommentteihin, jos et muuten niin kiitä kommentista, kerro lisää tuotteesta, tms. vastaaminen nostaa postausta aina uudelleen feedin kärkeen. Jokainen kommentti on siis samalla uusi ilmainen mainos. Olemalla pelkästään ystävällinen, saat jo lisää asiakkaita (koettu!). Ole aktiivinen kommentoija myös itse, olen huomannut kymmeniä kertoja, että jollekin Instaseuraajalle laittamani random kommentti on myöhemmin tuonut hänet kauppaani ostamaan 🙂 Seuraa ryhmien keskusteluja ja aina tilaisuuden tullen kerro jostakin hyväksi havaitsemastasi tuotteestasi/palvelustasi. Esitä kysymyksiä ja koita saada seuraajat kommentoimaan ja osallistumaan keskusteluun tuotteestasi/palvelustasi (kommenteilla saat taas lisää näkyvyyttä, paitsi että kommentit näkyvät kommentoijien kavereille, näyttää Fb ja Insta mieluummin feedeissään suosittuja postauksia kuin ”hiljaisia”.

Itselläni oli aika selkeät päivärutiinit somettamisessa. Eka postaus lähti aamulla siinä klo 7-8 aikaan (aamu työmatkalaiset) ja sillä tehtiin aamupäivän myynti eli yleensä noin 30% päivän myynnistä. Postaukset lähtivät samaan aikaan Faceen, Instaan ja Google plussaan. Jos yritykselläsi ei muuten vielä ole Google plussaa, niin tee se mitä pikimmiten ja saat huomattavasti enemmän hakukonenäkyvyyttä (Google suosii omia kanaviaan ja nostaa niihin tehtyjä postauksia enemmän Googlen hakutuloksiin). Päivän mittaan saatoin tehdä ”mitättömämpiä” postauksia, omia kuulumisia tms (somestrategiaani kuului henkilökohtaisen persoonani tuominen kaupan julkisuuskuvaan) ja kello 17-19 aikaan lähti päivän toinen ”pääpostaus”, taas samoihin kanaviin, tämä oli aikaisille kotiintulijoille ja tällä tehtiin päivän myynnistä n. 15%. Päivän pääpostaus oli aina illalla siinä klo 19-21 aikaan, sillä eniten somessa on väkeä (arkisin) yleensän. klo 19-24 välillä. Tällä postauksella tehtiin päivän myynnistä loput 55%. Näiden lisäksi oli maksulliset mainonnat Facessa ja Instassa (ja aktivoituna niin, että mainokset näkyy muuallakin kuin Fb feedissä, eli Instassa ja yleisöverkostossa eli esim. Facebookin kautta selattujen linkkien tekstien lomassa.

Somestrategiani olennainen osa oli myös laadukkaammat tuotekuvat. (Olen kirjoittanut helpon oppaan parempien tuotekuvien ottamiseen, löydät sen sivupalkista>>>)

Verrokkikuvat löytyvät jälleen noista aiemmista postauksista, mutta tässä pari hyvää esimerkkiä:

Ennen:

Jälkeen:

Jälkeen vol 2, valoisammat kuvat houkuttelevat vielä enemmän!

Toinen olennainen juttu oli bloggaaminen.

Ja bloggaaminen nimenomaan minuna, ei mitään ympäripyöreää yritys/tuotejargonia, vaan omia juttujani ja siellä lomassa myös tuotteista. Huomasin itse, että vieraskynäily tuote-esittely -kirjoitukset eivät tuoneet läheskään niin paljon myyntiä kuin joku oma fillarilenkki postaus jossa samalla oli testattu esim. deodoranttia. Näissä myyvimmissä blogikirjoituksissa kirjoitin ihan vain arjestani, sillä arjessani testasin myös useimpia tuotteita. Kirjoitin siivouksesta ja millaisia ongelmia vääränlaiset pesuaineet esimerkiksi teki meidän putkistoille (jotka jouduimme lopulta lapiotyönä kaivamaan ylös ja vaihtamaan uusiin), tai miten ekologisempi pesuaine sai pinttyneen vessanpönttömme puhtaammaksi kuin hengitysoireita aiheuttavat ”vahvemmat” pesuaineet, ja toki kuvat mukana; kuva kainalosta jota haistan eikä tuoksu hielle, kuva likaisesta pöntöstä ennen ja jälkeen jne. Bloggauksissa oli myös faktatietoa asiaan liittyen ja myös lähteet niihin.

Blogatessa, ja somettaessa yleensäkin, täytyy kehittää pikkuisen kova nahka (olen vielä harjotus asteella itse tässä :D) sillä parhaimman myynnin tuo ne postaukset joissa on sellaista asiaa joka joiltakin saa negatiivista responssia. Esimerkkinä tästä eräs kirjoitukseni siitä miksi välttelen nesteshampoota ja muovipurkkeja; koska muovi aiheuttaa lapsillemme mm. aikaistunutta puberteettia, vain nyt yhden ongelman mainitakseni. Postaus sai aikamoisen negakommenttivyöryn jossaki ryhmässä ja sain haukut, että ”kamalaa mainontaa!”, vaan lukijalta jäi lähteet lukematta eikä kyseessä ollut mainos vaan silkkaa 100% tutkimustuloksiin perustuvaa faktaa. Tämä postaus nosti palashampoiden myynnin ihan huikeaan huippuun ja se on pysynyt korkealla aina siitä lähtien.

Oman somestrategian laatiminen?

Somestrategian sisällön ei tarvitse olla yrityksen alaan sidottu. Hyvänä esimerkkinä vaikka Osuuspankki jonka blogeissa on paljon asiaa arjesta, kierrätyksestä ja aivan kaikesta muusta paitsi pankkiasioista. Toki blogissa kerrotaan myös sijoittamisesta ja säästämisestä. Tällainen somettaminen tekee paitsi pankin inhimillisemmäksi ja lähemmäksi meitä ihmisiä, se tuo pankille myös todella paljon sellaista näkyvyttää jota se ei saisi viestiessään pelkästään pankkiasiaa ja mahdollisesti vielä vain omille vanhoille asiakkailleen. Voit siis rohkeasti ottaa omaankin somestrategiaasi mukaan muutakin kuin vain yrityksesi varsinaiseen toimintaan liittyviä juttuja.

Varsinaista ohjetta minulla ei ole sinulle oman somestrategiasi laatimiseen antaa, mutta kopioin omasta ekasta somestrategia postauksestani tärkeimmät laatimiseen tarvittavat seikat alle, lisää voit katsoa ekasta postauksesta täältä.

Somestrategian lähtökohdat

Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

Mitä tavoittelet yrittäjänä?
Mikä on kohderyhmäsi somessa?
Missä kanavissa olet mukana?
Mitä tavoittelet sosiaalisessa mediassa?
Minkälaista sisältöä somessa julkaiset?

Minkälaista sisältöä kohderyhmän tavoittaminen vaatii?

1. Suunnitelma
2. Kohderymä
3. Tarina
4. Kanavat
5. Prosessit
6. Vuorovaikutus
7. Mittaaminen

Ja tuo kohta 7 – mittaaminen, on ehkä lopulta se tärkein juttu koko somestrategiassa ja yleensäkin yrityksen pyörittämisessä

Tuloksia täytyy mitata ja mittareita täytyy ymmärtää. Millään yrityksesi eteen tekemällä toiminnolla, oli se sitten mainoksen tekeminen, uutiskirjeen lähettäminen, bloggaaminen tai somestrategian laatiminen, ei ole mitään merkitystä jos et seuraa sen tuomia tuloksia! Pahimillaan voit tehdä kuukausikaupalla turhaa bloggaamista joka ei tuo yhtään myyntiä tai maksaa tuhansia euroja mainoksiin jotka eivät tuo yhtään toteutunutta kauppaa.

Seuraa siis mittareita, asenna kotisivuillesi/verkkokauppaasi Google analytics työkalu jolla näet kävijät, mistä ne tulevat, mitä ne katsovat, monellako eurolla ne ostavat, vai poistuvatko ne heti saavuttuaan. Näet sivustosi ”terveyden”, onko se hidas/nopea, toimiiko kännykällä jne. Asenna Facebook pixel mikäli käytät Facebook mainontaa. Pixeli kertoo sinulle mainostenhallinnassa moniko mainoksen nähneistä on siirtynyt sivustollesi ja moniko on tehnyt ostoksen. Pelkkien tykkääjien tai näyttökertojen seuraamisesta ei ole sinulle vastaavaa hyötyä, tykkäykset ja näyttökerrat kun eivät ole loppuunvietyjä ostotapahtumia! Jos mainoksesi on näkynyt tuhansille, mutta kukaan ei ole tullut sen kautta sivuillesi, on mainoksessasi jotakin vialla.

Seuraa myös muiden asettamiesi tavoitteiden mittareita. Jos olet asettanut tavoitteeksesi seuraajamäärän kasvattamisen, tarkkaile miten olet edistynyt siinä. Jos olet asettanut tavoitteeksi myynnin kasvattamisen, seuraa miten olet edistynyt siinä. Tarkkaile mistä kanavista ja millaisesta sisällöstä saat eniten seuraajia/ostajia. Säädä sitten somestrategiaasi sen mukaan. Jos kasvu sujuu odotetusti, pysy strategiassa! Jos kasvu on heikompaa kuin olit odottanut, muokkaa strategiaa. Muista siis tehdä jatkuvaa analaysointia siitä millasia tuloksia saat.

Löydät aikaisemmat somestrategia postaukset täältä, ekassa on ehkä eniten ohjeita strategian laatimiseen, muissa lähinnä omien tulosteni seuraamista, toki niissäkin ohjeita sekä matkalla havaittuja hyödyllisiä vinkkejä ja mikäli homma tuntuu vieläkin ylivoimaiselta, kannattaa eri yrittäjäryhmissä huhuilla apuja. Näissä kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä itsellenikin on tarjottu jos minkälaista ”apua”, maksua vastaan tietenkin, mutta tarkennuksia pyytäessäni avun laatu ja tavoitteet/hyödyt ovat jääneet hiukan epäselviksi, eli apua tarjoaa kyllä monikin ”ammattilainen”, mutta onko siitä sinulle muuta hyötyä kun pankkitilin saldon väheneminen, niin se kannattaa ensin tarkkaan selvittää.

 



Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: