Somestrategia

Somestrategia

Painiskelin tovin sellaisen mörön kanssa kuin somestrategia. Kuulostaa melkomoiselta hirviöltä, mutta onkin loppujen lopuksi ihan kiva asia!

Yrityksenä sosiaalisessa mediassa esiintymiseen löytyy monta eri tapaa.

Itse olin lähtenyt verkkokauppani kanssa someen liiallisella “tuotetuotetuote” “myymyymyy” -taktiikalla ja vaikka se toikin tuloksia, halusin jotakin enemmän; seuraajia enemmän, osallistumista enemmän, konversiota enemmän. Jouduin opiskelemaan miten voin näitä saavuttaa ja pian huomasin, että yritykseltäni puuttui yksityiskohtainen somestrategia, ehkä turhan kuuloinen juttu, mutta lopulta äärimmäisen tärkeä!

Päivitetty; jutun lopussa somestrategian kuulumiset tänään, kun strategian tekemisestä on kulunut n. 9 kuukautta.

Huomasin, että postausten kirjoitusasulla voi olla suurikin merkitys siihen onko sisältö riittävän mielenkiintoinen loppuun lukemiseen ja jopa linkin klikkaamiseen, alla pari esimerkkiä verkkokaupoista joita seuraan somessa:

  • Kuviollinen vai yksivärinen, lyhytnukkainen vai pörröinen? Vaihtoehtoja on paljon mutta varmaa on, että tyylikäs [tuote] tekee huoneesta viihtyisämmän ja kodikkaamman! Tutustu [tuote]valikoimaamme täällä [linkki] [stailattu kuva huoneesta jossa näkyy muutama tuote]

 

  • Paljon ihania uusia [tuotteita] & [tuotteita], [tuotteita[, [tuotteita] sekä ihastuttava [tuote] “siltäjasiltä-merkiltä”.. [kuva hyllyistä jossa paljon tuotteita]

Itse miellän ylemmän mielenkiintoisemmaksi, ammattimaisemmaksi ja vähemmän tyrkyttäväksi ja saattaisin klikata linkkiäkin.

Huomasin, että omat postaukseni verkkokauppani sometileille ovat juurikin olleet tuon alemman kaltaisia ja kuten itsekin totesin tuosta mainoksesta, se ei vaan pure!

 

Toinen seikka, joka tulee huomioida yrityksenä somettaessa on kuvien laatu, alla pari esimerkkiä verkkokaupani Instagramista, voit itse todeta kumpi on mielenkiintoisempi, kumpaan painaisit tykkäyksen, kumpaa ehkä kommentoisit, tai kumman perusteella ehkä etenisit sivuille asti tutustumaan tuotteeseen lähemmin!

 

Kaipaatko hellää huolenpitoa ihollesi? Saksalan saippuat on valmistettu puhtaista luonnontuotteista ilman lisäaineita ja hajusteita, ei sisällä myöskään eläinperäisiä ainesosia. Oliivisaippua soveltuu niin ihon kuin hiustenkin pesuun ja hoitoon. Hiuksissa käytettynä Oliivisaippua hoivaa hiuspohjaa, auttaa hilseilyyn ja hiustenlähtöön, poistaa ylimääräisen rasvan ja antaa hiusille tuuheutta ja kiiltoa. Ihonhoidossa soveltuu erityisen hyvin rasvaiselle iholle ja aknen hoitoon. Tutustu oliivisaippuaan ja muihin luonnollisiin saippuoihin osoitteessa www.butik-o.fi, linkki löytyy myös profiilista ? #kauneus #luonnollinen #kotimainen #puhdas #eilisäaineita #eibarabeeneja #eihajusteita #iho #ihonhoito #saippua #sauna #saunominen #oliivi #hiustenhoito #purebeauty #nontoxicbeauty #greenbeauty #noparabens

Kuva, jonka Butik-O (@butiko.fi) julkaisi

Huomasit varmaan eron?

Kuvien laatuun kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota. Butik-O on saanut viimeisen 2 päivän aikana 16 uutta seuraajaa vain uudenlaisilla kuvilla, harkitummalla sisällöllä sekä hästägeillä. Kannattaakin seurata muutamaa saman alan suosittua tiliä ja katsoa millaisilla hästägeillä sivusto postaa kuviaan ja millaisia hästägejä sivuston seuraajat käyttävät omissa samaan aiheeseen liittyvissä postauksissaan.

Instagram feedin suunnitteluun löytyy sellainen kätevä työkalu kuin UNUM jolla voit drag and drop menetelmällä suunnitella Instagramin profiilisivusi pitkällekin ajalle. Äppi tukee myös muistutuksia ja valmiita tekstejä ja hästägejä jotka voit vain kopioida IG:hen muistutuksen tultua.

Parempiin tuotekuviin hain oppia “sommittelu valokuvauksessa” workshopista joka antoi paljon uutta, kaivattua potkua kuviini ja jonka opit tukevat uutta somestrategiaani, alla taas pari esimerkkiä:

Ennen

 

Jälkeen

Oman persoonan peliin tuomisesta luin myös monessa artikkelissa ja mietin millä tavoin voin tuoda oman yritykseni someen omaa persoonaani? Facebookkiin en halua spämmätä liikaa päivittäin, Instagramin haluan pitää “joka toinen inspiroiva lainaus+kaunis kuva”-postauksena ja joka toinen tuotteen esittely-postauksena joten kauppiattaren arki ei mahdu sinne. Twitterissä voi somettaa myös itsenään ja tätä aloin tehdäkin, mutta sen lisäksi perustin verkkokauppaani “Kauppiatar bloggaa” -blogin, jossa tuotteiden esittelyjen ja testausten lisäksi voi lukea meidän kotimme remontista, muutosta saareen, ruokareseptejäni sekä muusta arjesta joka pyörii verkkokauppayrittäjyyden rinnalla.

Olen koonnut artikkelini loppuun linkkejä joita koin itselleni hyödyllisiksi tehdessäni yritykseni somestrategiaa. Somestrategiahan elää yrityksen kanssa ja on tarkoitettu seurattavaksi erilaisin mittarein ja muutettavaksi sitten sen mukaan millaisia tuloksia on saanut ja millaisia toivoo saavansa.

Somestrategian lähtökohdat

Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

Mainos
Saaren Taika - Aidosti ekologista!
Saaren Taika jälleenmyyjät löydät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat
Verkkokaupat on merkattu sinisellä.

Mitä tavoittelet yrittäjänä?

Mikä on kohderyhmäsi somessa?

Missä kanavissa olet mukana?

Mitä tavoittelet sosiaalisessa mediassa?

Minkälaista sisältöä somessa julkaiset?

 

Lataa hyödyllinen “25 Julkaisuideaa FB sivulla” tästä (linkki löytyy artikkelin 2. kohdan lopusta)

Tee sisältöstrategia (vinkkejä)
Minkälaista sisältöä kohderyhmän tavoittaminen vaatii?

1. Suunnitelma
2. Kohderymä
3. Tarina
4. Kanavat
5. Prosessit
6. Vuorovaikutus
7. Mittaaminen

Aikaisemmat somestrategiani mittaustulokset löytyvät linkistä https://www.kotisaaressa.fi/tag/somestrategia/  Selaa loppuun ja katso lokakuun tulokset somestrategiaan liittyen.

Hyödyllisiä linkkejä:

http://www.bisneskoulu.fi/sosiaalisen-median-strategia/

http://www.digitys.fi/blogi/7-sisaltostrategian-rakennuspalikkaa

http://www.kuulu.fi/blogi/millaiset-kuvat-toimivat-instagramissa-parhaiten-7-vinkkia-yrityksen-instagram-markkinointiin/

https://viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-strategian-abc/

http://www.piilotettuaarre.fi/artikkelit/sosiaalinen-media/sosiaalisen-median-strategia/

http://www.zento.fi/blog/aika-paivittaa-oma-somestrategia/


Päivitys artikkeliin, kun somestrategian tekemisestä on kulunut n. 9kk:

Kurkataanpas sinne kesäkuulle: IG seuraajia on ollut 645 ja siihen asti seuraajat olivat lisääntyneet noin sadan uuden seuraajan kk tahdilla. Nyt ollaan marraskuussa ja seuraajia on 1040, kun helmikuussa niitä oli parisataa, uusia seuraajia tulee siis noin 100/kk. Facebookin tykkääjiä en ollutkaan laittanut ylös silloin kesäkuussa, mutta muistan niitä olleen noin parituhatta. Nyt tykkääjiä on 3481.

Jos verrataan myyntiä helmikuun, jolloin mulla ei vielä ollut somestrategiaa, ja lokakuun välillä, on kasvua tullut uskomaton 4175%, juu, luit aivan oikein!

Somestrategian tekeminen ei siis ollut mikään huono juttu 🙂 Joko sulla on somestrategia?

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



2 thoughts on “Somestrategia”

Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: