Moikka moi ihana lukijani!
Tänään taas luvassa rehellisen raadollista löpinää yrittäjyydestä. Aloittelevan yrittäjän virheitä ja mietintöjä.

Topaz Oy perustettiin maaliskuussa 2018. Sen tehtävä oli toimia pohjana pienelle käsityö-näpertelylleni; Saaren Taika kosmetiikka- ja pyykkietikka tuotannolleni. Mitäpä tiesin silloin Saaren Taian tulevaisuudesta, en mitään! Mutta tänään olen jo vähän viisaampi.

Jo muutama bloggaus sitten murehdin aloittelevan yrittäjän naiviuttani muutamissa hintavissa ulkoistushommeleissa, joissa en ymmärtänyt tehdä sopimusta, en aikataulua, en mitään kirjallisesti. Tänään maksan hintaa siitä useita kymmeniä tuhansia 🙁
Tietenkään yritykselläni ei ollut säästössä kuin sen verran rahaa, joka alustavasti hintaa kysyessäni hinnaksi varmistui, kahteen otteeseen. Mutta hintalappu hommalle lopulta pompsahtikin kolminkertaiseksi! Ja maksaahan se täytyy, onneksi edes sain hieman maksuaikaa lopulle sovittua.

Homma oli mahtava tottakai, lopputulos on upeaakin upeampi, kuten olette aivan varmasti huomanneet! Tuo hintahommeli vaan yllätti ja vieläpä tällaiseen rakoon, kun myynti on muutenkin hiljaista. Eli tappiolla on menty syksystä asti. Ensin tuli suuren nousun mukanaan tuomat tilalaajennukset ja niihin liittyvät kulut, sitten työntekijöiden palkkaaminen ja niihin liittyvät kulut ja tietty materiaalihankinnat, sähköt, netit, turvatarkastusten kulut, mainoskulut jne pyörii juoksevasti koko ajan, oli sitten myyntiä tai ei.

Koita tässä sitten olla, kun laskujeni mukaan karkeasti yhdestä saippuasta jää itsellemme -1 euroa. Tässä voitaisiin alkaa kirjoittaa sitä lehdistäkin tuttua tuottaja vs. kauppias mölinää, mutten jaksa siihen lähteä. Olenhan itsekin ollut ennen siellä kauppiaan osassa, eikä sekään ilmaista ole.
Olin asettanut itselleni tietyn aikarajan, johon mennessä toimintamme olisi pitänyt kääntyä voitolliseksi. Se aika oli ja meni, ja tappioputkea oli vain vaivoin saatu kurottua. Vaihtoehtoina häämötti lopettaa tuotanto kokonaan tai kääntää se viimeinen kivi ja koittaa saada toiminta kannattavaksi. Se kivi on oma kuluttajaverkkokauppa.
MAINOS: "Tyttären akne katosi lähes kokonaan parin viikon käytön jälkeen."

Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle! MAINOS PÄÄTTYY
Tiedän, että olen ollut asiaa vastaan alusta asti ja varsin kovaäänisestikin vielä! Nyt ymmärrän miten hölmöä on olla myymättä itse suoraan kuluttajalle. Tässä tuottajapuolen hommassa käteen tosiaan ei jää kuin maksamattomat laskut ja alati kasvava velkapinkka, joten viimeisenä tekohengityksenä avasimme oman verkkokaupan.

En silti edelleenkään haluaisi kilpailla omien jälleenmyyjieni kanssa ja mietin, miten voisin asian ratkaista niin, että kaikille riittäisi myyntiä ja tuloja hengenpitimiksi? Päätin korottaa meidän kaupassa myytävien tutteiden hintoja eurolla yli suositushinnan. Jos joku siis haluaa väenväkisin suoraan meiltä ostaa ja auttaa meillekin hiukan leipää pöytään, niin ainakaan se ei tapahdu hintaa polkemalla ja jälleenmyyjien asemaa heikentämällä (toivottavasti en joudu katumaan tätäkin hölmöä päähänpinttymääni. Mieheni juuri sanoi, että yritysmaailmassa ei auta ajatella muita jos meinaa pärjätä. Toivottavasti hän ei tässä olisi oikeassa 🙁 ).
Typerähän tuo minun jääräpäisyyteni on ollut, olla myymättä itse suoraan kuluttajalle. En ole törmännyt yhteenkään tämän alan valmistajaan, joka ei itsekin myisi tuotteita ja nyt näen miksi. Tuotannon kulut ovat sen verran korkeat, että myymällä pelkästään tukkuna ei käteen jää muuta kuin itku.
Luultavasti menetämme muutaman jälleenmyyjän. Toivottavasti saamme tilalle kuitenkin muutamia kuluttaja-asiakkaita sitten <3
