Moikka moi ihana lukijani!
Vuosi lähenee loppuaan ja on taas on aika palata kuluneen vuoden tapahtumiin ja tutkiskella, mitä se piti sisällään. Tämä vuosi on ollut meille erittäin jännittävä, sillä olemme solmineet monta uutta yhteistyösopimusta sekä käynnistäneet suuren brändiuudistuksen, jonka viimeisiä viilauksia hiomme parhaillaan ennen sen julkaisua. Uudesta brändi-lookista tulee UPEA ja olen siitä aivan mielettömän innoissani!
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/Kotisaaressa-blogikuvat-600-x-400.jpg)
Pian jo 7 vuotta kosmetiikka-alalla
Saaren Taika täyttää 7 vuotta maaliskuussa 2025. Kun lähdin perustamaan tätä brändiä, en osannut aavistaa, millainen tämä ala voi Suomessa olla. Olin täynnä intoa, ja halua luoda jotain ainutlaatuista ja aitoa, jotain, joka syntyisi sydämestäni ja auttaisi muita, joilla oli oman ihonsa kanssa vastaavia haasteita, kuin itsellänikin. Matkan varrella olen kohdannut paljon asioita, joita en ollut osannut odottaa, ja joista harvoin puhutaan julkisesti.
Kosmetiikkamaailma Suomessa näyttäytyy ulkopuoliselle aivan toisenlaisena, kuin mitä se kulissien takana todellisuudessa on. Tämä on ollut meille, alan ulkopuolisena, joskus karvaskin kokemus. Kosmetiikkabisnes ei ole pelkästään ihanien ihonhoitotuotteiden luomista, vaan taustalla on myös kovien realiteettien näyttämö, jossa kilpailu on armotonta, eivätkä kaikki pelaa aina samoilla säännöillä. Kulissien takana tapahtuu paljon sellaista, jota ulkopuolisen on vaikea kuvitella. Olenkin näiden vuosien aikana oppinut, että tässä maailmassa menestyminen vaatii paitsi kovaa työtä ja omistautumista, myös valtavasti henkistä rohkeutta ja sietokykyä.
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/Kotisaaressa-blogikuvat-600-x-400-1.jpg)
Itsetehtyjen tuotteiden seesteisestä unelmasta kovaan bisneskulttuuriin
Kun perustin yritykseni, en olisi koskaan uskonut, kuinka paljon huomiota ja keskustelua se herättäisi muutamassa vuodessa. Olemme saaneet osaksemme valtavasti kiinnostusta ja ihailua, mutta matkan varrella olemme myös kohdanneet haasteita, joista olemme yrittäneet oppia.
Uskon, että osa tästä kumpuaa siitä, että olemme tehneet alalla jotakin, mitä kukaan muu ei ollut tehnyt; olemme kasvaneet pienestä artesaanikosmetiikkapajasta liki 10 miljoonaa euroa vaihtavaksi jättiläiseksi ilman ulkopuolisia sijoittajia tai apua. Tämä nopea kasvu on tehnyt meistä joidenkin silmissä pelottavan tulokkaan, ja se näkyy siinä, miten meitä on ajoittain kohdeltu.
Nopea kasvu ei aina ole pelkästään positiivinen asia
Brändimme ja valikoimamme on vuosien varrella kasvanut valtavasti, ja mukaan on tullut myös paljon oheistuotteita, jotka sopivat päätarkoitukseemme, eli herkille sekä haastavan ihon kanssa kamppaileville asiakkaillemme. Valikoimasta löytyy esimerkiksi alkoholittomia huonetuoksuja, joita moni hajusteherkkäkin on kertonut voivansa käyttää, sekä iholle ja hiuksille hellävaraisia hamam-pyyhkeitä ja paljon muuta.
Kasvun myötä myös henkilöstömäärämme on kasvanut, jotta mm. pystymme ylläpitämään verkkokaupan sivut sekä erillisen kotisivumme ajan tasalla. Esimerkiksi pelkästään erillisellä kotisivuillamme on yli 900 sivua sisältöä, mikä itsessään on jo valtava hallinnoitava kokonaisuus.
Sairastamani sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi henkilöstömäärämme yrityksen tarpeeseen nähden on kuitenkin laahannut perässä. Esimerkiksi kotisivuillamme on keskitytty erityisesti esittelemään Perniössä ja Särkisalossa valmistuvia tuotteitamme ja tuotantoamme, kun taas verkkokaupassamme on selkeämmin esillä koko valikoima. Kotisivujemme blogi-osiossa puolestaan jaetaan kokemuksia ja vinkkejä kaikkiin tuotteisiimme liittyen.
Kaikesta huolimatta olemme kuitenkin olleet kohtalaisen suuri työllistäjä pienen Perniömme alueella ja kantaneet samalla myös paikallisesti merkittävää taloudellista vastuuta. Viime vuonna onnistuimme yli kaksinkertaistamaan yrityksemme tuloksen, josta maksoimme 115 000 euroa yhteisöveroa. Tällä summalla yrityksemme sijoittui Salon yhteisöveroissa jo sijalle 32, mikä on mielestäni merkittävää, sillä Salossa toimii noin 5000 yritystä.
Olen todella ylpeä siitä, että kasvumme heijastuu positiivisesti sekä alueen työllisyyteen että yhteisöverojen kautta koko paikallisyhteisöömme. Tämän lisäksi olemme myös olleet mukana paikallisesti merkittävissä yhteiskunnallisissa ponnisteluissa, kuten esimerkiksi nuorisotyöntekijän palkkaamisessa Perniöön vuoden ajaksi jalkautumaan nuorten keskuuteen ja auttamaan huonosti voivia nuoria löytämään paremmin apua tilanteeseensa.
Sosiaalisten tilanteiden pelko ja sen vaikutukset yrittäjyyteen
Yrityksen kasvaessa rekrytointi on luonnollisesti yksi tärkeimmistä osa-alueista, mutta samalla se voi olla valtava haaste, etenkin silloin, kun mukana on myös omia henkilökohtaisia rajoitteita.
Sairastan diagnosoitua sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joka vaikeuttaa sosiaalista kanssakäyntiä ihan fyysisesti, eli kasvokkain tapahtuvasta, aina ihan kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen asti, eli jopa puhelimessa puhumiseen ja sähköpostiin vastaamiseen. Jatkuva kuormittuneisuuteni ja stressini ovat saattaneet näkyä ulosannissani, joka ei aina ole ollut niin kohteliasta kuin olisin halunnut.
Sosiaalisten tilanteiden pelko on tuonut myös rekrytointiin aivan omanlaisiaan lisähaasteista. Esimerkiksi työhaastattelut ovat minulle usein liian stressaavia tilanteita, joten olen jättänyt niiden hoitamisen muiden asiantuntijoidemme vastuulle. Tämä on ollut jaksamiseni kannalta tarpeellista, mutta samalla se on myös tarkoittanut sitä, etten ole aina tuntenut kaikkia työntekijöitämme, kun olemme palkanneet uusia osaajia organisaatioon.
Yrityksen alkuaikoina yritimme ratkaista tämän rekrytoimalla tuttuja ihmisiä, joiden kanssa minun olisi ollut helpompi toimia. Ratkaisu toi kuitenkin mukanaan uusia ongelmia, sillä meillä ei ollut vielä silloin prosesseja tai käytäntöjä, joilla olisimme osanneet perehdyttää heitä paremmin työhönsä.
Sosiaalisten tilanteiden pelkoni ilmenemismuodot, kuten jatkuvassa stressitilassa oleminen, keskittymisen herpaantuminen, fyysinen kipu tai henkinen kuormittuminen, vaikuttavat yllättävänkin paljon tällaisissa tilanteissa. Olen kuitenkin ylpeä siitä, että olemme nyt onnistuneet kasvattamaan tiimiämme kokeneilla asiantuntijoilla ja kehittämään yrityksemme prosesseja niin, että voimme tukea sekä uusia työntekijöitä että myös minua yrittäjänä.
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/1.jpg)
Mikä on sosiaalisten tilanteiden pelko?
Sairastan siis diagnosoitua sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joka vaikuttaa elämääni monella tasolla. Tämä ei tarkoita vain kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä, vaan ulottuu aivan kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen, eli puhelimessa puhumiseen, sähköpostiin vastaamiseen ja jopa sosiaalisen median kommentteihin reagoimiseen.
Pelko ei näy ulospäin, mutta sen vaikutukset ovat sekä fyysisiä, että psyykkisiä; olen jatkuvasti stressaantunut, ärtynyt, hermostunut, kiihtynyt ja usein myös fyysisesti kipeä, kuten esimerkiksi vatsakivussa, päänsäryssä, vapinassa tai kuumeessa. Lapsuudessa minua tutkittiin jatkuvien vatsa- ja päänsärkyjen osalta pitkiä aikoja sairaalassa, löytämättä selitystä kivuille. Nyttemmin tiedän, että ne ovat stressiperäisiä.
Voit muuten lukea lisää kirjoituksiani sosiaalisten tilanteiden pelosta täällä.
Yrityksen alkutaipaleella sosiaalisten tilanteiden pelkoni teki monista arjen tehtävistä vaikeita. Asiakaspalvelun sähköpostiin vastaaminen oli minulle niin kuormittavaa, että tein sitä aluksi vain pakon edessä, usein vain kerran viikossa. Sama koski sosiaalista mediaa. Vuosien ajan Saaren Taian somekanavilla ei vastattu kommentteihin lainkaan, koska minulla ei ollut siihen henkisiä resursseja, enkä voinut antaa tehtävää muillekaan, koska emme olleet vielä palkanneet lisäapua.
Sosiaalisen median maailma on vuosien varrella muuttunut entistäkin haastavammaksi. Keskustelut ovat usein kovasävyisiä, ja jopa henkilökohtaisuuksiin meneviä. Tämä kuormittaa itseni lisäksi ajoittain myös koko tiimiämme.
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/2.jpg)
Verkostojen tärkeys yrittäjälle ja yritykselle
Vaikka olen tehnyt paljon töitä sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa, se on edelleen yksi suurimmista haasteistani yrittäjänä. Tämä sairaus on myös osasyy siihen, miksi olemme aina olleet ulkopuolisia, niin yrittäjä piireissä kuin kosmetiikka-alallakin. Meillä ei ole aiemmin ollut verkostoja, joista olisimme voineet saada tukea tai neuvoja. Nyt, kun tyttäreni johtaa yritystämme, olen alkanut ymmärtää, kuinka merkittävä rooli tällaisilla verkostoilla olisi voinut olla matkallamme.
Verkostot voivat tarjota yrityksille ja yrittäjille korvaamatonta apua monin tavoin: ne voivat neuvoa esimerkiksi sertifikaattien hakuprosesseissa, kannustaa osallistumaan kilpailuihin ja auttaa palkintojen tai rahoituksen saamisessa. Verkostojen kautta olisi voinut saada myös vinkkejä erilaisten termien käytöstä, viestinnästä sekä arvokkaita ohjeita ja tukea yritystoiminnan eri vaiheissa. Lisäksi verkostot olisivat voineet tarjota tietoa erilaisista apurahoista, joita meillä ei koskaan ole ollut.
Meidän tarinamme onkin ollut monella tapaa poikkeuksellinen koko Suomen yrityskentässä. Yleensä vain IT-startupit pystyvät saavuttamaan tällaisen kasvun muutamassa vuodessa, ja heilläkin on usein taustallaan valtava määrä sijoituksia ja kokeneiden neuvonantajien tuki.
Me puolestaan rakensimme kaiken itse, omilla resursseillamme ja ilman ulkopuolista apua, mikä tekee tarinastamme todella ainutlaatuisen. Kaikki menestyksemme on syntynyt oppimalla ja rohkealla kokeilulla, pitkälle ilman muiden apua tai ohjausta.
Vaikka olemme ylpeitä, tottakai, siitä, mitä olemme omin voimin rakentaneet, olen nyt alkanut ymmärtää, kuinka paljon helpompaa moni asia olisi voinut olla, jos meillä olisi ollut oikeat ihmiset tukena oikeaan aikaan.
Tämä oppi ei kuitenkaan ole mennyt hukkaan, ja tulevaisuudessa osaammekin hyödyntää paremmin niitä verkostoja, joita olemme nyt vähitellen alkaneet rakentaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että yhtiömme on saanut ensimmäisen ammattimaisen hallituksen puheenjohtajan. Myös tuotekehitystiimimme on vahvistunut huomattavasti; tuotekehitystiimissä työskentelee nyt tuotekehittäjä, luonnonkosmetiikan tuotekehityskemisti, estenomi sekä muita asiantuntijoita.
Nämä muutokset tuovat mukanaan uutta osaamista ja näkemystä, jotka ovat korvaamattomia yrityksemme kasvulle ja kehitykselle. Lisäksi olemme liittyneet moniin alan yhteisöihin ja järjestöihin, mikä on avannut meille ovia uusiin yhteistyömahdollisuuksiin ja auttanut meitä pysymään ajan tasalla toimialamme viimeisimmistä kehityssuunnista.
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/3.jpg)
Pienen yrityksen sielu, mutta suuren yrityksen tarpeet
Pienessä yrityksessä kaikki tapahtuu usein nopeasti ja improvisoiden, mutta nopean kasvun myötä huomasimme tarvitsevamme selkeämpiä rakenteita ja toimintatapoja. Räjähdysmäinen kasvu tuli kuitenkin niin odottamatta ja yllättäen, että emme yrityksenä pysyneet vauhdissa mukana.
Henkisesti olimme vielä pieni artesaanikosmetiikkapaja, vaikka liikevaihtomme perusteella painimme jo keskisuurten yritysten sarjassa. Yritimme parhaamme mukaan sopeutua kasvuvauhtiin, mutta raketin lailla kiihtynyt tahti aiheutti sen, ettemme ehtineet reagoida kaikkiin havaitsemiimme muutostarpeisiin riittävän nopeasti.
Yksi suurimmista haasteista on ollut kotisivujemme uudistus. Kuten aiemmin mainitsin, erillisellä kotisivullamme on yli 900 sivua tekstiä, mikä on valtava määrä ylläpidettävää. Lisäksi verkkokaupassamme on lähes yhtä paljon sivuja. Vaikka verkkokaupan sisältöjä on ollut helpompi pitää ajan tasalla, tuotetekstit ovat usein venyneet pitkiksi, ettei jokainen käyttäjä ole jaksanut skrollata alas asti lukemaan aivan kaikkea.
Tämä johti siihen, että vaikka kaikki tiedot, kuten valmistusmaa ja ainesosaluettelo, olivat aina saatavilla verkkokaupassamme, ne sijaitsivat usein tuotesivun alimmaisena ja jäivät toisinaan joiltakin huomaamatta. Vuonna 2023 asetimmekin yrityksen strategiseksi tavoitteeksi verkkokaupan uudistuksen. Tavoitteena oli luoda selkeämpi tuotekuvausjärjestelmä, jossa tärkeimmät tiedot näkyisivät heti tuotteen kuvan vieressä olevissa pienissä laatikoissa. Sen alapuolella olisi sitten se meidän perinteinen, yksityiskohtaisempi kuvaus tuotteen ominaisuuksista sekä mahdolliset lisäkuvat ja videot.
Tämä uudistus saatiin valmiiksi vuoden 2024 aikana, ja olemmekin saaneet jo paljon kiitosta siitä, miten paljon selkeämmäksi se on tehnyt verkkokauppamme käyttökokemusta.
Luonnonkosmetiikkabrändi vai kosmetiikkabrändi
Vuoteen 2023 asti olimme puhuneet brändistämme luonnonkosmetiikkabrändinä, ja tämä oli olennainen osa identiteettiämme. Vuosien 2018–2023 aikana euromääräisesti yli 73 % kaikista myymistämme kosmetiikkatuotteista täytti luonnonkosmetiikan kriteerit, mikä perusteli vahvasti tätä viestiä.
Nopean kasvun keskellä strategiamme ja viestintämme eivät kuitenkaan pysyneet täysin kehityksen mukana. Osa käytetyistä termeistä ja toimintatavoista jäi päivittämättä, vaikka olimme jo aloittaneet brändiuudistuksen ja verkkokaupan modernisoinnin, joiden tavoitteena oli tuoda kaikki tekstit ja määritelmät ajan tasalle.
Ymmärsimme myöhemmin myös sen, että liikevaihtomme kasvaessa mielikuva yrityksemme koosta muuttui. Vaikka meillä itsellämme oli edelleen vahva tunne pienestä artesaanikosmetiikkapajasta, olimme monien silmissä jo niin suuri toimija, että odotukset kasvoivat sen mukaisiksi. Pienelle yritykselle tyypilliset ominaisuudet, kuten ajoittain nopealla aikataululla tuotetut tekstit, eivät enää olleet hyväksyttyjä. Jokaisen julkaisun, olipa kyseessä vanha blogiteksti, somejulkaisu tai uuden tuotteen esittely, odotettiin olevan täysin hiottu ja virheetön, jotta se ei jättäisi tulkinnanvaraa.
Onneksi tämä haaste on nyt ratkaistu. Tiimimme on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, sillä olemme saaneet joukkoomme lisää kokeneita alan asiantuntijoita. Työskentelemmekin parhaillaan muun muassa myös viestinnällisten seikkojen parissa. Samalla kehitämme yhdessä arvostetun kotimaisen yhteistyökumppanimme kanssa uutta, korkealaatuista kotimaista ja sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, joka vastaa asiakkaidemme tarpeisiin ja odotuksiin entistäkin paremmin.
Uskon, että tämä kokonaisvaltainen kehitystyömme kantaa hedelmää ja auttaa meitä tarjoamaan asiakkaillemme entistäkin parempia kokemuksia tuotteistamme. Olen myös itse oppinut tämän myötä, miten tärkeää on panostaa selkeyteen viestinnässä, ja vaikka itselle jokin asia tai termi olisi hyvinkin selkeä, se ei välttämättä ole sitä kaikille muille.
![](https://www.kotisaaressa.fi/wp-content/uploads/2024/12/Untitled-design.jpg)
Ulkopuolisuus ja sen muissa herättämät tunteet
Ihminen pelkää luonnostaan sitä, mikä on sille vierasta ja tuntematonta. Tämä on inhimillistä, mutta olen huomannut, että yritysmaailmassa se voi saada yllättäviäkin muotoja. Kun astut uutena toimijana alalle ilman valmiita verkostoja tai kontakteja, saatat herättää kanssayrittäjissä epävarmuutta ja jopa vastustusta.
Tuntematon yritys voi näyttäytyä joillekin pelottavana; olla jotain, mitä ei tunneta ja joka siksi koetaan uhkana. Meidän nopea kasvumme ja rohkea esilläolomme ovat saattaneet johtaa siihen, että osa brändeistä on pyrkinyt erilaisin tavoin haastamaan etenemistämme. Valitettavasti olemme kokeneet myös tilanteita, joissa brändiämme ja tuotteitamme on suoraan arvosteltu ja kyseenalaistettu, ei vain muiden toimijoiden omassa viestinnässä, vaan myös heidän työntekijöidensä ja vaikuttajiensa välityksellä.
Yrityskentällä on täysin normaalia, että omaa tuotetta ja palvelua pyritään tuomaan esille kilpailukentässä positiivisesti, ja usein vertaillen omia vahvuuksia muihin. Yleensä tällainen viestintä kuitenkin pysyy yleisellä tasolla, eikä kilpailijoita tai heidän tuotteitaan nimetä suoraan. Poikkeuksellista tilanteestamme on tehnyt se, että joissakin tapauksissa brändimme ja tuotteemme on nostettu esille muiden toimijoiden viestinnässä kriittisesti.
Tämä on ollut meille uudenlainen ja yllättävä haaste, johon joudumme miettimään ratkaisua, mutta samalla se voi olla myös mahdollisuus vahvistaa entisestään omaa viestintäämme ja asemaamme. Olemme keskittyneet rakentamaan avoimuutta ja selkeyttä viestintäämme, jotta asiakkaamme voivat itse muodostaa käsityksensä tuotteistamme ja arvoistamme. Tällaiset tilanteet ovat tuoneet mukanaan kasvun paikkoja, ja uskon, että rehellisyys ja avoimuus sekä pitkäjänteinen työ kantavat hedelmää myös tulevaisuudessa.
Vaikka nämä kokemukset ovat olleet ajoittain todella raskaita, ne kertovat samalla siitä, että olemme tehneet jotakin merkityksellistä ja erottuvaa; jotain, mikä on herättänyt huomiota ja mitä moni haluaisi ehkä jäljitellä. On ollut hämmentävää nähdä, että menestyksemme voi herättää paitsi kiinnostusta myös niin paljon negatiivisia tunteita.
Yrittäjänä nämä hetket ovat pakottaneet itseni pois mukavuusalueeltani. Sosiaalisen tilanteen pelkoni vuoksi ihmisten kanssa toimiminen ei ole koskaan ollut helppoa, ja nyt olen joutunut kohtaamaan myös itselleni erittäin haastavia tilanteita. Vaikeinta on ollut käsitellä suoraa negatiivisuutta ja ajoittaista ilkeyttä, jota olemme kokeneet, ja niiden kokemusten myötä olen itsekin syyllistynyt vastaavaan käytökseen kommentoidessani tai vastatessani jollekin.
En ole varma, kuuluuko tämä vain meidän alan luonteeseen vai onko kyseessä ilmiö, joka koskettaa mitä tahansa alaa Suomessa? Monesti on tuntunut siltä, että menestys herättää paitsi ihailua myös paljon kateutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Kaikesta huolimatta olen nyt oppinut, että vastareagointi negatiivisuuteen ei ratkaise mitään. Siksi olen halunnut keskittyä rakentamaan yritystäni ja viestintäämme niin, että positiivisuus ja avoimuus näkyvät kaikessa, mitä teemme.
Vaikka kokee epäoikeudenmukaisuutta ja ilkeilyä, voi itse pyrkiä levittämään positiivisuutta. Se voi parhaimmillaan saada aikaan positiivisuuden kierteen tai ainakin hämmentää niitä, jotka vellovat negatiivisuudessa. Joka tapauksessa positiivinen asenne ja rakentava toiminta antavat itselle enemmän voimia jatkaa eteenpäin ja keskittyä siihen, mikä on itselle aidosti tärkeää. Se, mihin itse valitsee energiansa käyttää, määrittää lopulta sen oman polun; ei toisten kielteiset asenteet!
Olenkin nyt pyrkinyt keskittymään siihen, mikä on itselleni aidosti tärkeää: asiakkaisiimme, joiden vuoksi teemme tätä työtä sekä oma kasvuni ihmisenä ja se mitä haluan maailmaan luoda. Asiakkaidemme ihon haasteiden helpottaminen on alusta asti ollut tuotteidemme ytimessä, ja se on sitä edelleen. Haluan kehittää ja tarjota sellaisia tuotteita joita voi käyttää kaltaiseni vaikeiden ihohaasteiden kanssa painivat sekä helposti reagoivan ihon omaavat. Siinä ohessa haluan keskittyä koko tuotannon kestävyyteen, työpaikkojen luomiseen, käsityöperinteen säilyttämiseen osassa tuotantoamme ja tietenkin raaka-aineiden luonnollisuuteen.
Vaikka matka tänne on ollut äärimmäisen raskas, se on myös ollut itselleni aivan valtava kasvumatka, alkaen siitä, miten ihmisten kanssa kommunikoidaan. Olen myös oppinut, että ihmisen todellista vahvuutta ei saa selville siitä, miten hän selviää helpoista hetkistä, vaan siitä, miten hän käsittelee vaikeita asioita.
Tutustu Saaren Taikaan tai vieraile Saaren Taika verkkokaupassa. Kiitos, että luit!
Yksi vastaus