Omat niksini verkkokaupan myynnin ja näkyvyyden nostamiseen

Omat niksini verkkokaupan myynnin ja näkyvyyden nostamiseen

Tervehdys!

Eilen illalla haeskelin netistä uusia vinkkejä ja ideoita verkkokauppatuotekuvien ottamiseen, kun törmäsin johonkin 15 kohdan bloggaukseen oikeanlaisista tuotekuvista. Ohjeessa neuvottiin aina kuvaamaan valkoista taustaa vasten ja välttämään ehdottomasti filttereitä. Sen  pidemmälle en viitsinyt lukea, sillä ohjeen neuvot olivat juuri niin päinvastaisia omaan tyyliini verrattuna kuin voi vaan olla!

Verkkokaupassa ykköstärkein juttu (kaupan löydettävyyden lisäksi) on tuotekuvat! Erottuvat tuotekuvat! Houkuttelevat tuotekuvat!

Tavallisessa kaupassa asiakas pääsee hiplaamaan ja nypläämään tuotteita ja tekemään ostopäätöksensä näkemänsä, haistamansa ja tuntemansa perusteella. Verkkokaupassa homma on toinen. Tuotteen kuva ja sen mukana oleva tuoteteksti ovat ainoat asiat jotka otaja näkee ja jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Jos kuva on huonolaatuinen, asiakas todennäköisesti jättää tuotteenkin ostamatta. No miksi lakkasin sitten lukemasta tämän ammattilaisen neuvoja, kun hän kehoitti kuvaamaan valkoista taustaa vasten ja välttämään filttereitä?

Oletkos seurannut Instagramia tai blogeja lähiaikoina? Onko kuvat siellä valkoisella taustalla tai ilman filttereitä? Ei. Trenditietoiset ihmiset hukkuvat kuvavirtaan joka täyttyy tyylikästäkin tyylikkäämmistä lifestylekuvista jotka ovat ammattimaisesti aseteltuja ja editoitu tämän hetken trendien mukaisesti. Miksi tuotekuvan pitäisi siis noudatella jotakin 10 vuotta sitten ollutta tyyliä? Mielestäni ei minkään takia! Kuvalla tuote laitetaan istumaan tämän hetken trendiin, tämän hetken mielikuviin. Lifestyletyyppisillä kuvilla luodaan mahdolliselle ostajalle mielikuva tuotteen käytöstä, sen tunnelmasta, materaaleista, käyttötarkoituksesta. Nämä kaikki mielikuva-aspektit jäävät pois valkoiselle taustalle kuvatuista filtterittömistä kuvista.

Alla esimerkki luontoystävällisistä pesuaineista, toinen kuvattuna kesäisessä puutarhassa ja toinen kauniin aidon leikkookukan kanssa vanhalla lautapöydällä ja verrokkina valkoiselle taustalle kuvatut ”syvätyt” kuvat muuten täysin samoista tuotteista.

 

 

Kummat kuvat huokuvat enemmän luontoa ja ehkä myös luontoystävällisyyttä, puhtautta, raikkautta? Kumman tuotteen haluaisit omistaa? Kumman tuotteen luultavasti mieluummin ostaisit jos ostopäätöksesi perustuisi vain ja ainoastaan tuotekuviin?

 

Seuraamme päivittäin satojen ellei tuhansien laadukkaiden, kauniiden, toinen toisteen upeampien kuvien kuvavirtaa joissa liki 99%:ssa on käytetty jotakin filtteriä.

Vaaleat, utuiset kuvat ovat tämän päivän trendi lähes kaikessa kuvaamisessa oli se sitten itsekseen kuvaamista blogiin taikka hääkuvauksesta. Miksi siis tuotekuvien pitäisi olla jotakin muuta? Filtterittömät, valkoiselle taustalle kuvatut kuvat ovat niin eilispäivää, kuin olla ja saattaa, ja Suomenkin tuhansien ja taas tuhansien nettikauppojen tungoksessa tuollaisilla kuvilla jää auttamattomasti niiden jalkoihin jotka käyttävät aikaa ja rahaa houkuttelevimpien tuotekuvien kuvaamiseen, usko pois, tiedän sen omakohtaisesti!

 

Entä sitten, kun olet ottanut tai otattanut ne upeat tuotekuvat, mutta myyntisi silti tökkii?

Itselläni on muutama kokemuksen kautta hyödylliseksi havaittu niksi jotka kerron selityksineen alla:

  • Katso, että kauppasi ulkoasu on responsiivinen. Noin 50-70% tämän hetken nettikäyttäjistä selaa nettiä kännykällä (perustuu oman entisen verkkokauppani tilastoihin, sekä netistä löytyviin tilastoihin). Jos nettisivujen kuva-alaa saa zoomailla sormin nähdäkseen tekstin, häipyy varmasti 80% selaajista sen siliän tien selaamaan jotakin jonka näkee vaivattomammin!

 

  • Katso, että kauppasi ulkoasu ei ole ”90-lukulainen”. Valitettavasti vieläkin näkee kauppoja joiden ulkoasu tuo mieleen 90-luvun eikä niiden selaaminen houkuta ostamaan 🙁

 

  • Selkeät valikot. Jokaisen asian jota netissa surffaava ihminen haluaa löytää tulee löytyä yhden klikkauksen päästä. Vältä valikkopolkuja joissa joutuu klikkaamaan useamman linkin auki ennen kuin pääsee määränpäähänsä.

 

  • Näkyvyys; tälle asialle voit tehdä itse ilmaiseksi paljonkin. Huolehdi ensinnäkin, että sivustosi on ssl salattu, nykyään selaimet varoittelevat punaisilla huutomerkeillä salaamattomista sivuista jonka lisäksi myös hakukoneet välttelevät näitä sivuja. Sivustoihin upotetut hakusanat ja metatagit alkavat olla myös jo eilistä päivää ja ainakin Google nostaa mielellään korkeille hakutuloksille sivustoja joila lähtee juttuja jakoon Youtubeen, Googleplussaan (eli Googlen omistamiin kanaviin), blogikirjoituksina jne. Jos olet laiska somessa, olet mitä todennäköisimmin myös hakutuloksissa listan lopussa. Facebookkia ja Instaa Google ei tunnetusti nostele, joten näissä näyt pääasiassa vain seuraajillesi. Kasvata siis seuraajamäärääsi tekemällä paljon laadukkaita postauksia kaikkiin somekanaviisi, muista myös asettaa itsesi lukijan osaan. Somevirrassa on ziljoonittain julkaisuja, nosta omasi esiin mielenkiintoisemmalla kuvalla. Jos sinulla on etu tai kampanja, kerro se otsikossa ja houkuttele klikkaamaan juttu auki, ketään ei kiinnosta pelkkä vihje edusta, jos itse etua ei kerrota, niin harva klikkaa edes eteenpäin. Pari esimerkkiä: ”Meillä on suuri aurinkolasiale, klikkaa ja osta!” Vs. Aurinkolasit nyt alehintaan 19.95€ (normaalisti 29.95€)!” Tai ”Kaikki sisustustuotteet tarjouksessa!” Vs. ”Kaikki sisustustuotteet -20% tarjouksessa!” Luo asiakkaalle tarve, vaikkei hänellä sellaista olisikaan, suurin osa heräteostoista tehdään tarpeeseen ”kun halvalla sai!” Kerro siis jo otsikossa mikä on asiakkaan saama hyöty, jotta saat hänet varmemmin klikkaamaan eteenpäin. Nosta tuotetesti esiin testikuvilla, tuotekuvat on jo nähty tai nähdään kaupassa, ihmisiä kiinnostaa enemmän testaaja ja testitulos kuin pelkkä tuotekuva. Ja jos sulla ei vielä ole esim. Googleplussaa niin sellainen kannattaa hankkia jos haluat nostaa itseäsi tai yritystäsi Googlen hakutuloksissa. Itse huomasin miten paljon juurikin Googleplussaan postaaminen vaikuttaa, kun nojasin yhdessä kohtaa pelkästään bloggaamisen ja maksullisten Facebook mainosten varaan, hakemalla Googlesta myymiäni tuotteita alkoivat kilpailijat olla paljon edellä minua. Aloittamalla taas aktiivisen Googleplus jakamisen, nousin taas korkealle myös hakutuloksissa. Muista myös jos haet itse omaa yritystäsi, niin sinulle näyt toki paremmin kuin jollekin toiselle sillä Googlen älykäs algoritmi näyttää kullekin selaajalle sitä mitä se kaiken sinusta keräämiensä tiedosmurusten perusteella olettaa sinun haluavan nähdä. Varmemman tuloksen saamiseksi hae esim Bingillä tai Ingognitotilassa.

 

  • Aktiivisuus. Nykyään jokainen meistä roikkuu enemmän ja vähemmän somessa ja ainakin Facebook ja Instagram näyttää vain pienen osan sinne postatuista jutuista. Jos haluat olla seuraajiesi huulilla, on aika alkaa postata useammin kuin kerran viikossa! Omiin somekanaviisi postaamisen lisäksi tärkeää on olla aktiivinen vastailemassa saamiisi kommentteihin. Omien kanavien lisäksi älyttömän ostajarikkaita paikkoja ovat erilaiset ryhmät. Omaan alaasi kuuluviin ryhmiin kannattaakin liittyä ensinkin seuraamaan mitkä jutut ovat nyt käyttäjien huulilla ja lisäksi kertomaan omista tuotteistasi aina jos se on mahdollista, muista kuitenkin, että nykyään yritykset käyttävät enemmän ja enemmän sisältömarkkinointia mm. blogien muodossa, joten tarkista ennen oman kauppasi/tuotteesi mainostamista, ettei kyseinen kirjoitus ole toisen yrittäjän vaivalla/rahalla tekemä sisältömainos, mikään ei nimittäin ole tylsempää, kuin, että maksat useita kymppejä/satasia laadukkaan ihanan blogipostauksen tekemisestä ja joku hyeena tulee sen alle mainostamaan omaa vastaavaa tuotettaan! Ryhmien säännöt kannattaa lukea ja sisäistää ennen postaamista, sillä joissakin ryhmissä on mainostaminen kielletty tai mainoksille voi olla omat paikkansa ryhmässä.

 

  • Maksullinen mainonta. Tämä on ihan oma taiteenlajinsa ja nykyään maksullisia mainoksia voi kohdentaa niinkin tarkkaan, kuin esim juuri niille jotka ovat viimeisen viikon aikana käyneet verkkokaupassasi ja lisänneet tuotteen ostoskoriin, mutta jättäneet ostotapahtuman syystä tai toisesta kesken. Mainosten tekemisen opettaminen veisi aikaa ja tekstitilaa niin tuhottomasti, että kerron tässä vain lyhyesti millä pääset alkuun ja voit itse kokeilla ja säädellä sitten loput. Valitse ensin maa tai kaupunki jonne haluat mainoksesi kohdentaa, sen jälkeen ikähaarukka ja sukupuoli. Tämän jälkeen valitse budjetti esim. 5€/päivä ja 7 päivää (kerron pian miksi!). Valitse kiinnostuksen kohteet, sekä jos olet nettikauppias, niin toki sitoutuneet ostajat ja muita ostamiseen liittyviä tarkennuksia. Itse käytin aina 7 päivän aikajaksoa, koska huomasin, että 1-3:n päivän mainokset eivät päässeet niin nopeasti ilmoille, voi se olla tuuriakin, mutta mainoksen voi aina käydä kääntämässä pois päältä, kun se on pyörinyt halutun ajan. 5€:lla on hyvä aloittaa. Asenna Facebook pixel ennen minkään mainoksen laittamista, sillä ilman pikseliä et näe mitä se facebookmainoksen klikkaaja tekee lähdettyään Facebookista esim. sinun kauppaasi. Pikseli kertoo minne sivulle selaaja laskeutuu, lisääkö hän tuotteen ostoskoriin ja mikä tärkeintä, eteneekö kassalla loppuun asti. Säädä sen jälkeen Facebookin mainostenhallinnassa sarakkeilla näkyviin paljonko yksi Fb feedistä kauppaasi siirtyminen maksaa ja paljonko yhden mainoksesta tulleen ostotapahtuman loppuun saattaminen maksaa jotta voit myöhemmin päätellä onko mainoksen kohdentaminen onnistunut vai maksaako yhteen ostotapahtumaan pääseminen liian paljon sinulle mainosrahaa. Seuraa mainoksen tehoa säännöllisesti ja säädä sen mukaisesti. Jos mainos saa huonosti näkyvyyttä, korota hintaa. Facebook myy mainostilansa huutokauppaperiaatteella eli jos samalle kohderyhmälle pyörii jo jonkun muun kalliimpi mainos, ei sinun mainoksesi saa näkyvyyttä. Joskus onkin syytä sulkea mainos vähäksi aikaa ja ottaa muut monstit käyttöön, etenkin näin joulun aikaan on paljon mainostajia liikkeellä ja tietyillä aloilla voi olla vaikeaa saada omaansa näkyville kohtuuhintaan.

 

  • Tällöin voit keksiä jotakin muuta; esim. arvonnan. Ennen arvonnan laatimista mieti homma asiakkaan näkökulmasta; selaat Fb feediä ja näet arvonnan. Onko se pelkkä ”tykkää kuvasta ja olet mukana” -arvonta vai onko arvonnassa kehoite johonkin muuhun (FB: arvonnan säännöt käyn läpi myöhemmin). Jos itse näet ”tykkää kuvasta ja olet mukana” arvonnan niin jaksatko välttämättä edes perehtyä arvonnan järjestäneen firman myymiin tuotteisiin, saati tykätä heidän sivuistaan taikka vierailla heidän sivuillaan? Itse en ainakaan 😀 Mutta kehoittamalla arvontaan osallistujaa tekemään muutakin kuin tykkäämään kuvasta saat hänet ehkä perehtymään asiaasi tarkemmin ja ehkä saat hänet houkuteltua ostamaankin 😀 Facebookilla on aika tiukat säännöt arvontoihin joita kannattaa noudattaa. Sivusta tykkäämään pyytäminen ja jakamaan pyytäminen on kielletty. Myös kaverin tägäämisen pyytäminen on kielletty. Lisäksi lopussa tulee aina olla vastuunvapautus Facebookille sekä linkki sääntöihin. Lue Fb: arvonnan säännöt täältä kohdasta E.

 

Olen muuten tehnyt nopean tuotekuvausoppaan jolla pääset alkuun kameran säätöjen, valaistuksen ja sommittelun kanssa

Opas on tarkoitettu niille jotka kuvaavat järkkärillä tai haluavat siirtyä kännykkäkuvaamisesta järkkäriin, oppaasta löytyy havainnekuvat miksi järkkäriin kannattaisi siirtyä mikäli vielä kuvaa kännykällä, sekä hintatietoja mistä esim. järkkärin voi löytää muutamalla kympillä.

Oppaassa syvennytään tärkeimpään käsisäätöön eli aukkoon ja havainnollistetaan kameran asetuksia eli miten eri asetukset tuovat eri tavalla tuotteen esiin,  sekä käydään läpi tuotekuville otollisia kuvausolosuhteita, valaistusta, taustoja, asettelua, kuvakulmia ja rekvisiittaa.

Oppaassa annetaan neuvoja tuotteen asetteluun ja korjataan muutama usein nähtävä aloittelijoiden tekemä sommitteluvirhe.

Mainos
Saaren Taika® - Aidosti ekologista!
Saaren Taika® jälleenmyyjät löydät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat
Verkkokaupat on merkattu sinisellä.

Oppaan ostaneiden kommentteja:

  • Tilasin sinulta oppaan parempien tuotekuvien ottamiseen. Kiitos!
    Juuri sitä tietoa, mitä olen tarvinnut.
    Ohjeet ovat selkeästi esitetty, mallikuvista viimeistään selviää asian pointti.
    Lisää tällaista!
  • Opas on selkeä, perusasiat on hyvin kerrottu esimerkein. Ennen kaikkea olen itse ollut ihan pihalla noista aukkoarvoista, mitä käytetään missäkin tilanteessa. Nyt aukeni!

Haluatko ostaa oppaan? Laita sähköpostia designeramnelin@gmail.com ja saat 5€ (alv 0) laskun jonka maksun jälkeen saat tunnukset artikkeliin.

Kiitos, että luit, toivottavasti vinkeistäni oli sinulle apua. Muista kuitenkin, että tämä oli vain minun näkökulmani eikä mikään ehdoton totuus 🙂 

Ps. muista seurata Facebookissa ja Instassa

Suojattu: Nopea ja helppo opas parempien tuotekuvien ottamiseen

 

 

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika® valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika® tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: