Näin kasvatin myyntiä yli 300%, ota markkinat haltuun somestrategian avulla!

Näin kasvatin myyntiä yli 300%, ota markkinat haltuun somestrategian avulla!

Moikka ihana lukijani!

Olen tasaisin väliajoin hehkutellut ja mittaillut somestrategiani tuloksia enkä turhaan! Kuten viimeisimmässä asiaan liittyvässä postauksessani laskin, olen kasvattanut verkkokauppani myyntiä 356% jos verrokiksi otetaan viime vuoden paras kuukausi eli joulukuu. Somestrategian tein helmikuussa 2017 ja vertasin joulukuun 2016 tulosta tämän vuoden toukokuun tulokseen jolloin olin noudattanut tekemääni somestrategiaa kolmen kuukauden ajan.

Kun tein somestrategiani helmikuussa niin Butik-O:n Instagram tilillä oli noin 100-200 seuraajaa (harmi, etten näitä neuvoja jakavana ihmisenä älynnyt itse kirjoittaa tuon aikaisia tilastoja muistiin, älä tee samaa virhettä, kirjaa alusta asti ylös päivämäärät ja someseuraajat!) tämä seuraajamäärä oli ollut aika vakio jo pidemmän aikaa eli mitään merkittävää seuraajamäärän nousua ei ollut koskaan Butik-O:n Instassa tapahtunut.

Nyt kesäkuussa seuraajia on 645 kpl eli noin sadan seuraajan kasvulla per kuukausi on menty. Myös tykkäyksiä ja kommentteja on tullut paljon, samaten Instagramista on tultu paljon verkkokauppaan ja blogiin. Kannattaakin asentaa sivuillesi seurantakoodi jonka avulla voit tarkkailla mistä sivuillesi tulee liikennettä, mikä bloggaus tai mainoskampanjasi on tuottanut tulosta, millaisilla hakusanoilla sinut löydetään jne, sillä mitään hyötyä et somestrategian tekemisestä saa jos et seuraa sen tuomia tai tuomattomia tuloksiakaan! Tähän suosittelen Google analyticisiä, joka voi olla aluksi hiukan hankalakäyttöinen, mutta se on tarkin. Täältä Veera R:n blogista löydät ohjeet Google analyticsin tulkitsemiseen 🙂

Pari neuvoa minulla on ensin Instagramiin

Useimmat meinaan käyttävät Instagramin omaa kännykkäsovellusta jossa ei ole linkin klikkaus mahdollisuutta. Paljon näen nimittäin Instassa hyviä postauksia joihin tekisi mieli perehtyä tarkemmin, mutta postauksessa on lopussa mainittu vain osoite www.sejase.fi/luetämäbloggausjonkaotsikkoonniinpitkäetteisitäviitsinäpytelläkännykällä, arvaat varmaan lähdenkö näpyttelemään tuota sanahirviötä kännykälläni? No EN! Siksi kannattaakin aina linkittää ajankohtainen aihe omaan Instagramin profiiliin www osoitteeksi ja mainita postauksessa että linkki profiilissa tai linkki biossa jolloin profiiliin klikkaamalla pääsee kyseiseen osoitteeseen suoraan linkkiä klikkaamalla tarvitsematta naputella kännykällä ainuttakaan hankalaa osoitetta.

Toinen vinkki on sekä Instaan, että Faceen

Älä postaa pelkkää tuote/palvelu esittelyä! Tule seuraajasi iholle, hanki uusia seuraajia oman kohderyhmäsi ulkopuolelta, sitouta nämä ja tee heistä uusi asiakaskuntasi! Ole persoonallinen, tuo itsesi, arkesi, harrastuksesi tai mielenkiinnonkohteesi osaksi liiketoimintasi somettamista! Liian paljon itsekin seuraan sellaisia joilla 99% Instapostauksista on pelkkiä myymiensä tuotteiden tai palveluiden esittelemistä ja täytyy rehellisyyden nimissä sanoa, että eilenkin oli lähellä etten käynyt painamassa ”unfollow” nappulaa parin seuraamani tyypin profiilissa 🙁

En sano, että bloggaus olisi kaikille se juttu, ei bloggaaminen yksinkertaisesti sovi joka alalle, mutta bloggaaminen on minulla ollut se juttu.

Nykyään 73% sivustoni kävijöistä tulee sosiaalisen median kautta luettuaan blogiani ja näistä 1,99% etenee ostoskoriin saakka. Voit hämmästellä tuota lukua, mutta se on itseasiassa tosi hyvä verkkokaupan alalla, sillä tilastojen mukaan sadasta kävijästä vain 1-2 eli 1-2% kaikista kävijöistä etenee ostostapahtumassa loppuun saakka, uudessa verkkokaupassa määrä voi olla vieläkin vähäisempi!

Alkuaikoina, kun verkkokauppa toimi Salon Sydän nimellä eikä sille ollut tehty minkäänlaista somestrategiaa eikä mitään muitakaan myynnin kasvattamiselle tärkeää suunitelmaa saati tarkempaa seuranta -> tulos -strategiaa saattoi kävijöitä olla tuhatkuntakin joista yksikään ei edennyt ostotapahtumassa loppuun saakka 🙁

Nykyään minulla onkin selkeä kuukausitavoite  x -euroa jonka olen jakanut päivätavoitteeksi y -euroa ja siinä pysymisessä teen toimintoja sen mukaisesti miten päivän aikana on tullut myyntiä ja Instagram, Facebook ja blogi näyttelevät siinä erittäin tärkeää osaa.

Bloggaamisessa ja verkkokaupassa taas kuvat ratkaisevat.

Tämän olen huomannut itse konkreettisesti myynnissä. Muutamia tuotteita, jotka olivat seisoneet verkkokaupassani koko sen kaksi vuotta ilman, että olin myynyt ainuttakaan kappaletta, olen nyt myynyt hyvin, kun olen perehtynyt tuotekuvien laatuun paremmin. Olenkin tehnyt aiheesta oppaan jota voi ostaa edullisella 5€ + alv hinnalla. Opas on saanut paljon kehuja sen selkeydestä ja siitä, että oppaassa näytetään järjestelmäkameran asetukset kuvina jolloin kameran käyttöä vasta harjoittelevakin saa asetukset hallintaan ilman jatkuvaa ohjekirjan selaamista ja termien etsimistä.

Linkin oppaaseen löydät myös jutun lopusta.

Alla pari esimerkkiä tuotekuvista jollaisia minulla ennen oli verkkokaupassani ja joiden myynti on lähtenyt käyntiin vasta uusien tuotekuvien myötä:

 

 

Tuotekuvausoppaassani selitetään miksi tuotekuvien ottamiseen kannattaa hankkia järkkäri, vanhakin käy! Ja oppaassa vinkataan myös pari paikkaa mistä moisia saa käytettynä, ja sopivan järkkärin ja tuotekuville oivallisen objektiivin voitkin löytää käytettynä ja tarkistettuna alle satasella. Se on todella pieni hinta siitä, että saat houkuttelevia kuvia kännykkäräpsyjen sijaan!

Blogissa myös itse artikkelin sisältö ratkaisee.

Väkipakolla väännetty bloggaus jostakin aiheesta haiskahtaa kyllä lukijalle, samaten liikaa tuotteen myymiseen painottuvat bloggaukset. Siksi kannattaakin ennen kaikkea olla rehellinen! Itse en esim. bloggaa tuotteista joita en ole itse kokeillut, ja jos kokeilen tuotetta josta en pidä tai joka on huono, en bloggaa siitä.

Minulla on se etu, etten tee blogiyhteistöitä tuotevalmistajien kanssa, näistä blogikuvioista kun ei aina voi mennä takuuseen. Onko bloggaaja saanut 500€:n blenderin palkkioksi positiivisesta kehuvasta bloggauksesta vaikka blenderi tosiasiassa onkin saman laatuinen kuin 19€:n vastaava? Tai onko bloggaaja saanut kylppärinsä remontin -50% hinnalla hehkuttaessaan jotakin tiettyä vessanpönttöä tai kaakelia blogissaan? Ei näissä yhteistyökuvioissa toki ole mitään väärää, mutta ne saattavat joskus harhauttaa lukijaa ostamaan kalliilla hinnalla tuotteen jonka taso on vastaava kuin vain murto-osan hinnasta maksavakin. Toki se on viimekädessä ostajan oma asia mitä ostaa, mistä ja millä hinnalla. Itse käytän Googlea ahkeraan, kun etsin jotakin uutta jota olen aikeissa ostaa, ja jos olen tutustunut tuotteeseen jonkin blogikirjoituksen houkuttelemana, koitan löytää lisää tietoa enkä nojaudu vain yhden bloggarin mielipiteeseen.

Näin kävi esim, kun testasin itse We Love The Planet voidedeoja. Minun piti todistaa Kemikaalicoctail blogin väitteet huuhaaksi, koska en uskonut, että alumiiniton deo voisi olla oikeasti myös tehokas. Toisin kuitenkin kävi. Testasin deoa ensin itse ja vakuutuin sen tehosta, sittemmin myös perheessämme muutkin, jopa fyysistä raskasta työtä tekevä mieheni ja maastopöyräilyä harrastava teinipoikani käyttävät tätä deoa 🙂 (Pääset muuten ostamaan sitä blogin ylävalikosta kohdasta hygienia-ja-kauneus -> deodorantit.

Nykyään käytän itse tätä kotimaista vegaanista vastaavaa, sillä tykästyin tämän tuoksuun enemmän kuin noihin miedompina pitämiini WLPT tuoksuihin.

Ole siis aito ja rehellinen blogissa, eikä blogin kaikki kirjoitukset, tai edes yhdenkään, tarvitse välttämättä liittyä liiketoimintaasi. Voit blogata myös ihan itsenäsi ja tulla näin henkilönä lähemmäs kohdeyleisöäsi. Omassa blogissani luetuimmat artikkelit ovatkin ne kaikkein henkilökohtaisimmat. esim. huumetaustaani liittyvät, masennukseen liittyvät ja sen jälkeen nämä tuotetestit joista olen saanut paljon paljon positiivista palautetta juurikin aitouden ja rehellisen kirjoittamisen tiimoilta.

ADDina eli tarkkaavaisuushäiriöisenä puhun ja kirjoitan impulsiivisesti, sanon ennen kuin mietin ja olen joskus jopa töykeän rehellinen tarkoittamatta kuitenkaan loukata ketään. Näinkin valitettavasti joskus käy, anteeksi siitä <3 Läheisimmät tuntevatkin minut 100%:n rehellisenä ja osaavat suhtautua kommentteihini ottamatta mielipiteitäni loukkaavina vaikka ne ulkopuolisen mielestä saattavat joskus sellaisilta kuulostaa. 

Kaikille ei kuitenkaan näin rehellisen blogin ja henkilökohtaisten asioiden kirjoittaminen sovi enkä voi sellaista suositellakaan. Itselleni kuitenkin somestrategiaani kuuluva persoonani tuominen yritystoimintaani on joko kaikki tai ei mitään, niinpä joskus olette päässeet tai joutuneet lukemaan kurjiakin menneisyyteeni liittyviä asioita täällä blogissa, joitakin ne ovat saattaneet kauhistuttaa ja olen ehkä saattanut menettää jonkun asiakkaankin niiden vuoksi, kuitenkin enemmän olen saanut kannustavia kommentteja sekä paljon yksityisviestejä henkilöiltä joilla on ollut joitakin samaan typpisiä kokemuksia itselläänkin.

Mutta niinkuin sanottu, bloggaus ei välttämättä sovi kaikkeen liiketoimintaan. Valitettavasti minulla ei ole ohjetta sinulle, jolle bloggaus ei sovi, sillä kirjoitan vain omasta kokemuksestani ja oma kokemukseni rajoittuu näihin yllämainittuihin asioihin 🙂

Millainen somestrategiani sitten on?

 

Ekassa postauksessa jossa avasin somestrategiani tekemistä kerroin muutamia pääpointteja jotka itse halusin sisällyttää omaan somestrategiaani, lainaan alle muutamia kohtia aikaisemmista asiaan liittyvistä bloggauksistani, linkitän ne myös tämän jutun loppuun:

Itse olin lähtenyt verkkokauppani kanssa someen liiallisella “tuotetuotetuote” “myymyymyy” -taktiikalla ja vaikka se toikin tuloksia, halusin jotakin enemmän; seuraajia enemmän, osallistumista enemmän, konversiota enemmän. Jouduin opiskelemaan miten voin näitä saavuttaa ja pian huomasin, että yritykseltäni puuttui yksityiskohtainen somestrategia, ehkä turhan kuuloinen juttu, mutta lopulta äärimmäisen tärkeä!

Huomasin, että postausten kirjoitusasulla voi olla suurikin merkitys siihen onko sisältö riittävän mielenkiintoinen loppuun lukemiseen ja jopa linkin klikkaamiseen, alla pari esimerkkiä verkkokaupoista joita seuraan somessa:

(En viitsi linkittää negatiivisessa mielessä ketään kanssayrittäjää, joten tekstimuotoinen kuvaus postauksesta täytyy riittää)

  • Paljon ihania uusia pyyhkeitä & kylpyhuoneen mattoja, siivousliinoja, suihkuvaahtoja sekä ihastuttava suihkuverho Riviera Maisonilta [kännykkäkuva hyllyistä jossa paljon erilaisia tuotteita]

Itse miellän ylemmän mielenkiintoisemmaksi, ammattimaisemmaksi ja vähemmän tyrkyttäväksi ja saattaisin klikata linkkiäkin.

Huomasin, että omat postaukseni verkkokauppani sometileille ovat juurikin olleet tuon alemman kaltaisia ja kuten itsekin totesin tuosta mainoksesta, se ei vaan pure!

Ensinkin tuotetta esitellessä; keskity yhteen tuotteeseen tai edes yhteen toisiinsa nivoutuvaan tuoteryhmään. Pitkä luettelo tuotteista varsinkin jos ne eivät edes kuulu samaan kategoriaan, tuskin tuo sinulle paljoa klikkauksia. Ota mieluummin yksi tuote ja syvenny siihen kunnolla. Seuraavana päivänä sitten toinen tuote jne. 

Toinen seikka, joka tulee huomioida yrityksenä somettaessa on kuvien laatu, alla pari esimerkkiä verkkokaupani Instagramista, voit itse todeta kumpi on mielenkiintoisempi tekstin ja kuvan osalta, kumpaan painaisit tykkäyksen, kumpaa ehkä kommentoisit, tai kumman perusteella ehkä etenisit sivuille asti tutustumaan tuotteeseen lähemmin!

 

Kaipaatko hellää huolenpitoa ihollesi? Saksalan saippuat on valmistettu puhtaista luonnontuotteista ilman lisäaineita ja hajusteita, ei sisällä myöskään eläinperäisiä ainesosia. Oliivisaippua soveltuu niin ihon kuin hiustenkin pesuun ja hoitoon. Hiuksissa käytettynä Oliivisaippua hoivaa hiuspohjaa, auttaa hilseilyyn ja hiustenlähtöön, poistaa ylimääräisen rasvan ja antaa hiusille tuuheutta ja kiiltoa. Ihonhoidossa soveltuu erityisen hyvin rasvaiselle iholle ja aknen hoitoon. Tutustu oliivisaippuaan ja muihin luonnollisiin saippuoihin osoitteessa www.butik-o.fi, linkki löytyy myös profiilista ? #kauneus #luonnollinen #kotimainen #puhdas #eilisäaineita #eibarabeeneja #eihajusteita #iho #ihonhoito #saippua #sauna #saunominen #oliivi #hiustenhoito #purebeauty #nontoxicbeauty #greenbeauty #noparabens

Kuva, jonka Butik-O (@butiko.fi) julkaisi

Huomasit varmaan eron?

Eli älä tyrkytä tuote edellä vaan etene asiakkaan ongelma edellä, tarjoa siihen ratkaisu, ja klousaa kauppa!

Kuvien laatuun kannattaa myös kiinnittää erityistä huomiota, samaten käytettäviin hästägeihin. Kannattaakin seurata muutamaa saman alan suosittua tiliä ja katsoa millaisilla hästägeillä sivusto postaa kuviaan ja millaisia hästägejä sivuston seuraajat käyttävät omissa samaan aiheeseen liittyvissä postauksissaan.

Oman persoonan peliin tuomisesta luin myös monessa artikkelissa ja mietin millä tavoin voin tuoda oman yritykseni someen omaa persoonaani? Tähän kekkasin ratkaisuksi blogin. Ei pelkästään yritykseen ja tuotteisiin liittyen vaan Kaupppiattaren oman blogin, arkea ja yrittäjyyttä sopivassa suhteessa.

Somestrategian lähtökohdat

Kysy itseltäsi seuraavat kysymykset:

Mitä tavoittelet yrittäjänä?

Mikä on kohderyhmäsi somessa?

Missä kanavissa olet mukana?

Mitä tavoittelet sosiaalisessa mediassa?

Minkälaista sisältöä somessa julkaiset?

Omat muistiinpanoni tähän ovat seuraavat, nämä siis helmikuulta 😀 (Älkää naurako, tätä muistiinpanoa ei oltu tarkoitettu ulkopuolisille silmille, mutta laitan sen nyt tähän) Ja huom! Somestrategiani on muuttunut tämän ekan muistiinpanon jälkeen, siitä lisää alempana!

Somestrategia
-Bloggaa kauppiattarena, lukekoot ken lystää, jaa vain pari bloggausta / viikko Facessa
-Twiittaa mielin määrin, älä ota poliittista kantaa, välillä inspirational, välillä ruoka, välillä omia puuhia
-Aloita päivä inspirational quote ja kaunis kuva, postaa ig ja Face, muutoin ig:hen vain tuotteita ja joka kolmas tai viides jotakin muuta kaunista, Faceen tuoteuutuuksia, tarjouksia, testejä, kilpailuja, ei paljon muuta,max 1-2/pvä
Älä jaa somestrategiaasi esim. kerro, että teet 1 twiitti/viikko tyyliin, näyttää amatööriltä
#nofilter
Pyydä– ”tykkää jos olet samaa mieltä” ”huuda hep jos tykkäät” jne
Tarkkaile millainen sisältö saa eniten tykkäyksiä = sitoutuminen
Mitä tavoittelet yrittäjänä?
Vetovoimaista verkkokauppaa, jolla kohtalainen myynti kokoon nähden, sekä luotettava tunnettu brändi ja uskolliset seuraajat.Mikä on kohderyhmäsi somessa?
Naiset ikäluokassa 25-65Missä kanavissa olet mukana?
Asiakkaat löytyvät Facebookista, Pinterestistä, Instagramista ja Twitteristä (hae tutki hästägejä, tutki ihmisten käyttämiä hästägejä, käytä samoja)Mitä tavoittelet sosiaalisessa mediassa?
Uskollisia seuraajia joista muuttuu asiakkaita (aloita sisältömarkkinoinnilla, kasvata yleisöä, kasvata brändiäsi, ohjaa liikennettä sivuillesi, mutta älä myy) Minkälaista sisältöä somessa julkaiset?
Innosta, inspiroi, herätä ajatuksia, tunteita, anna vinkkejä ja ohjeita, ohjaa seuraajat sivuillesi, kerro omaa tarinaasi, asiakkaan tarinaa, kulissien takaa, kerro kuvinlla, videoilla, tekstillä, bloggaa, someta, herätä tarinoilla tunteita, ole helposti lähestyttävä.
Somestartegiahan muuttuu sitä seuratessa ja sen tuloksia mitatessa.
Yksi kanava sopii toiselle, mutta ei taas sovi kaikille. Tästä hyvänä esimerkkinä on blogi. Se sopii minulle, mutten osaa sanoa sopiiko se sinulle. Toiselle sopii Twitter, minä taas olen jättäytynyt sieltä pois, sillä en saanut Twitterin kautta sitoutettua kohderyhmääni enkä saanut kasvatettua seuraajakuntaani sellaisessa tahdissa, että kannattaisi tuhlata aikaa tai energiaa Twitteriin postaamiseen. Itselleni parhaimmat kanavat ovat
  1. blogi
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Pinterest
  5. Youtube

Ja vaikka sanotaan, että älä postaa liikaa, sekin on kanavakohtaista. Itse postaan vähintään kerran päivässä Instaan ja Faceen ja useimpina päivinä postaan enemmänkin, joskus jopa neljä kertaa päivässä (tähän käytän ajastusta) ja mitä enemmän postaan, sitä enemmän myyn, kohtuus kuitenkin kaikessa, ja järki postausten tyypissä, esim. pelkkää tuote esittelyä tuskin kukaan jaksaa katsella montaa kertaa päivässä!

Tässä siis koottuna omat niksini miten minä olen saanut kasvatettua myyntiä. Toivottavast neuvoista on myös sinulle apua ja kannattaa rullata alas asti ja käydä vierailemassa niissä linkeissä joista olen vinkit ja ohjeet oman somestrategiani tekemiseen poiminut.

Alla linkki tuotekuvausoppaaseen, jos tuotekuvat eivät vielä ole hallussa, niin 5€+alv on pieni hinta siitä, että otat haltuusi myös sen homman 🙂

Oikein mukavaa päivänjatkoa ja palaillaan taas <3

 

Somestrategiani rakentamiseen käytin seuraavia linkkejä:

http://www.bisneskoulu.fi/sosiaalisen-median-strategia/

http://www.digitys.fi/blogi/7-sisaltostrategian-rakennuspalikkaa

http://www.kuulu.fi/blogi/millaiset-kuvat-toimivat-instagramissa-parhaiten-7-vinkkia-yrityksen-instagram-markkinointiin/

https://viestintapiritta.fi/sosiaalisen-median-strategian-abc/

http://www.piilotettuaarre.fi/artikkelit/sosiaalinen-media/sosiaalisen-median-strategia/

http://www.zento.fi/blog/aika-paivittaa-oma-somestrategia/

 



3 thoughts on “Näin kasvatin myyntiä yli 300%, ota markkinat haltuun somestrategian avulla!”

Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: