Moikka ihana lukijani!

Bloggarit ja yrittäjät kirjoittavat kilvan onnistumisistaan vuonna 2019 ja itse ajattelin ensin, että voisin kirjoittaa samanmoisen blogikirjoituksen omista epäonnistumisistani, sillä niitä on tullut rutkasti koettua viime(kin) vuonna!

Sen sijaan, että lähtisin nyt avaamaan yrittäjyyteni mokia ja yritykselleni kompastuskiviksi osoittautuneita asioita (vaikka mieli tekisikin), kerronkin pienen tarinan itsepäisyydestä ja oman tien kulkemisesta, eli niistä asioista joita huomaan monesti kehoitettavan välttää, kun kyseeseen tulee uudeksi yrittäjäksi ryhtyminen.

Itse olen tainnut tehdä kaikki ne kielletyt tai ainakin ei-suositeltavat jutut yrittäjyyteni taipaleella, joita kokeneemmat konkarit kehoittavat välttämään. Alla niistä muutama:

-Perustin yrityksen tekemättä kannattavuuslaskelmia, kilpailija analyysejä ja kartoittamatta “markkinarakoa” (ehkäpä tärkeimmät asiat, jotka tulisi selvittää ennen yrityksen perustamista!).

-Tein tuotteet itselleni ja lähdin myymään niitä kuluttajille (uudelle kosmetiikkayrittäjälle painotetaan nimenomaan, että tuotteen tulee olla testattu käyttäjillä, eikä niinkään yrittää myydä itselleen tehtyä tuotetta toisille).

-Minulla ei ollut kuluttajaprofiilia kenelle tuotteemme on pääasiassa suunnattu (ei kannata myydä “vähän kaikkea kaikille”, vaan nimenomaisesti kehittää jollekin tietylle ihmisryhmälle suunniteltu tuote ja keskittää myynti sinne).

-Kerroin avoimesti omasta menneisyydestäni, ongelmistani, sairauksistani ja vaikeuksistani (nuorisorikollisuus, vankila, huumeet, masennus, ADD), kun yrittäjiä yleensä neuvotaan olemaan kertomatta liikaa yksityiselämästään yrityksen viestinnässä.

-Minulla ei ollut rahaa, rahoitusta, lainaa, eikä mitään muutakaan taloudellista turvaa epäonnistumisen varalta (kaiken tämän aloittaneen verkkokaupan perustin nollalla eurolla, elin yhteiskunnan tuilla työttömänä yksinhuoltajana ja äitini kantamien ruokakassien- sekä ystävien ja tuttujen tuella sain designtuote -toimintani käyntiin, jonka jälkeen perustin niille yksinkertaisen verkkokaupan jonne kutsuin muutamia paikallisia käsityöläisiä myymään tuotteitaan). Tämä lopulta kantoi hedelmää viiden tappiollisen vuoden jälkeen ja sain hyvässä nousukiidossa olevan luonnonkosmetiikan verkkokauppani myytyä ja pystyin investoimaan ensimmäiseen kosmetiikanvalmistus tilaamme ja keskittymään täysillä Saaren Taikaan!

-Julkaisemme useita somepostauksia päivässä (olen jopa kuullut, että jotkut asiantuntijat suosittelevat yhden postauksen julkaisua viikossa, toiset yhtä päivässä! Itse olen huomannut, että jokainen postaus tuo myyntiä ja tykkääjiä, joten miksi tehdä vähemmän myyntiä ja rajoittaa suosiota?).

-Julkaisemme välillä ihan puhdasta “diipa daapaa”, kuten kuulumisia täältä saaristosta, villieläinten kuvia, puutarhajuttuja jne (aina neuvotaan, että someen tulisi tehdä vain laadukkaita asiajulkaisuja, mutta olen todennut, että luonto ja arkielämämme täällä saaristossa liittyy niin tiiviisti valmistamiemme tuotteiden ideologiaan, että niitäkin sopii joskus julkaista).

-Olemme vastuullisia pienyrittäjiä kohtaan emmekä ole antaneet tuotteitamme marketeille ja isoille ketjukaupoille (kerran sain erittäin menestyneeltä verkkokauppayrittäjältä naurahduksen ja outoja “mulkaisuja”, kun kerroin kasvuhaluistamme, mutta samaan hengenvetoon totesin ettemme aio antaa tuotteitamme isoille ketjukaupoille, emmekä muille kuin pienille puodeille).

Lue lisää pienyrittäjä vastuullisuudesta Saaren Taian blogista

Pelkän spontaaniuden, pienen hulluuden ja ADD:n tarjoaman ajattelemattomuuden turvin syntyi siis ensin upeat käsintehdyt design saunamittarini, sitten nollalla eurolla rakennettu käsityöläistuotteiden verkkokauppa, joka laajeni luonnonkosmetiikkaan ja siitä eteenpäin oman Saaren Taika tuotemerkin kehittämiseen, jonka tuotteita vuonna 2019 myyntiin hiukan alle 900 000 eurolla (sis. alv).

Jos olisin siis jokaisessa kohdassa noudattanut saamiani neuvoja, olisiko tuotemerkkimme yhtä menestynyt kuin nyt?

Oma ja mielestäni paras neuvo uudelle yrittäjälle onkin: tiedosta yleiset ohjeet ja vinkit, mutta seuraa oman sydämesi ääntä. Kuuntele itseäsi ja toteuta ideoitasi rohkeasti!

Kiitos, että luit! Kiitokseksi lukemisesta tarjoan salaisen alekoodin Saaren Taika verkkokauppaan: Koodilla 079SNHXXDB53 saat -15% alennusta koko valikoimastamme. Koodi on voimassa 12.1. saakka ja se tulee muistaa syöttää kassalla, sillä alennusta ei hyvitetä jälkikäteen 🙂

Olkoon vuosi 2020 entisäkin mielenkiintoisempi!

Author

Johanna Amnelin -Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto -Suorittaa parhaillaan luonnonkosmetiikan tuotekehittäjän tutkintoa Johanna on taiteellista sukua sekä äitinsä, että isänsä puolelta ja onkin taiteillut niin kynän, pensselin, kameran kuin tietokoneenkin avulla. Johannan valokuvia on kutsuttu näyttelyihin aina Sveitsiin ja Lontooseen saakka, lisäksi amerikkalaisen countrytähden Waylon Jennigsin tyttärenpoika, Struggle Jennings on käyttänyt Johannan kuvia usein blogeissaan. Koulutukseltaan hän on tuotekehittäjä, mutta ammatiltaan taivaanrannan maalari CV

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: