Mitä somestrategialleni kuuluu ja minkälaisia tuloksia olen sen ansiosta saanut?

Mitä somestrategialleni kuuluu ja minkälaisia tuloksia olen sen ansiosta saanut?

Muistatteko, kun tein yritykselleni somestrategian n. kuukausi sitten?

Ensimmäinen ja tärkein ajatus somestrategiassani oli oman persoonani tuominen yritykseni postauksiin aikaisemman kasvottoman tuote-esittely postausten sijaan.

Alunperin minun piti tehdä myös Instagramiin välillä omia arkijuttuja, mutta lopulta valitsemani taktiikan kanssa se ei enää sopinut yhteen. Halusin Ig tilini nimittäin noudattavan tiettyä rakennetta jossa joka toinen postaus on jokin viisaus lisättynä kauniiseen kuvaan, ja joka toinen tuotepostaus, näin en ole pelkkkää tuotetta ja myyntiä vaan myös jotakin inspiroivaa ja ihmisiä kiinnostavaa 😀

Persoonan ja arkiasioiden esiin tuominen sai jäädä blogiin, jossa Kauppiattaren höpinöitä kategoriassa saa lukea näistä arkisemmista asioista sekä kurkistella kulissien taakse.

Kaikkista luetuimpia artikkeleita ovatkin olleet ne henkilökohtaisimmat kirjoitukset ja niiden tiimoilta olen saanut myös eniten palautetta ja vertaistukea. Ihmisiä selvästi kiinnostaa henkilö kaupan takana ja olenpa tiettävästi saanut muutaman uuden asiakkaankin juuri näiden kirjoitusten ansiosta.

Alla blogini luetuimmat jutut, julkaisupäivämäärä sekä lukukerrat:

Julkaistu: 6.3.2017, luettu 1934 kertaa eli n. 386 kertaa päivässä

https://www.butik-o.fi/masennus/

Julkaistu: 17.2.2017, luettu 1601 kertaa eli n. 72 kertaa päivässä

https://www.butik-o.fi/pyykkietikka-puhdistaa-puhtaasti/

Suuren haloon nostattanut avautuminen, julkaistu: 16.2.2017, luettu 1013 kertaa eli n. 46 kertaa päivässä

https://www.butik-o.fi/yrittajan-arkea/

Julkaistu: 12.2.2017, luettu 874 kertaa eli n. 32 kertaa päivässä

https://www.butik-o.fi/huomenta-sunnuntaihinne-ihanat-lukijani/

Vertailun vuoksi laitettakoon vaikka tätä aikaisempi ns. tuote-tuote-tuote-postaus joka on julkaistu 1.2.2017, luettu 21 kertaa eli n. 0,29 kertaa päivässä

https://www.butik-o.fi/hurrrrja-kevat-ale-tuotteita-15-56-alennuksella/

 

Somestrategiaani kuului siis mm. Instagram ja Facebook -postausten parantaminen, eli muuttaa tuote-tuote-tuote-postaukset mielenkiintoisemmiksi, enemmän tykkäyksiä saaviksi ja persoonallisemmiksi postauksiksi ja haalia lisää seuraajia ja näin myös mahdollisia asiakkaita.

Instagram postausten suunnitteluun käytin UNUM sovellusta, johon löydät latauslinkin alkuperäisestä somestrategia-postauksestani.

 

Facebook postauksissa tein hiukan tutkimusta muiden sisustusliikkeiden sivuilla ja pohdin minkätyyppiset postaukset itsessäni herättivät mielenkiinnon ja minkätyyppiset taas ns. ällöreaktion.

 

Jotexilla on älytty, että pelkkä tiedotus tuotevalikoiman kasvattamisesta tuskin kiinnostaa asiakkaita, mutta tällaiset mielenkiintoisemmiksi muotoillut postaukset taas houkuttavat lukemaan pidemmälle ja jopa klikkaamaan linkkiä!

 

 

Sekä verkkokaupassa, että somepostauksissa halusin kiinnittää enemmän huomiota myös tuotekuviin.

Halusin yritykseni tyylin olevan enemmän lifestyle tyyppinen josta katsoja näkee miten tuotetta käytetään, miten se sopii sisustukseen jne enkä kuvata tuotetta pelkästään ilman mitään taustaa tai rekvisiittaa kuten suurin osa verkkokaupoista tekee.

Nyt n. kk somestrategian tekemisen jälkeen, on suurin osa verkkokaupan tuotekuvista uudistettu ja uudet kuvat ovat saaneet paljon kehuja ja myös sellaiset tuotteet jotka aiemmin eivät myyneet, ovat nyt alkaneet myydä paremmin.

ENNEN
JÄLKEEN

Tärkeintä somestrategian tekemisen jälkeen on mitata miten somestrategia on onnistunut.

Nimittäin mitä hyötyä olisi tehdä somestrategia ja kuluttaa aikaa sen täytäntöön panemiseen jos sen tuloksia ei mitata eikä olla selvillä miten se on hyödyttänyt yritystä?

Miten minun somestrategiani on siis onnistunut?

Mittareita katsoessa paremmin kuin odotin ainakin Instagramin puolella jossa olen melkein tuplannut seuraajamääräni kuukaudessa. Facebookissakin olen saanut liki 50 uutta tykkääjää. Blogin lukukerrat ovat nouseet pilviin ja myynti on kasvanut n. 800% verrattuna viime helmi-maaliskuuhun, mutta tämä ei ole ihan suoraan verrannollinen, koska kyseessä on ollut suht uusi ns. nollabudjetin verkkokauppa täysin eri käytettävyydellä ja ulkonäöllä vuosi sitten, kuin nyt ja vuosi sitten lamakin oli paljon syvempi kuin nyt.

Mielestäni somestrategiani on siis tuottanut tulosta ja strategiaa viilaamalla saan varmasti hyvät tulokset säilytettyä ja ehkä vielä lisättyäkin tuloksia 🙂

Samalla kannattaa ottaa haltuun se tuotekuvaus tällä edullisella ja helppotajuisella oppaalla

 

Aikaisemmat somestrategiani mittaustulokset löytyvät linkistä https://www.kotisaaressa.fi/tag/somestrategia/

Kirjoituksessa esiintyvät linkit:

https://www.butik-o.fi/somestrategia/



Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: