Mitä olen oppinut yrittäjyyteni matkalla, kun kolmantena vuonna tein liki 3 miljoonan liikevaihdon?

Mitä olen oppinut yrittäjyyteni matkalla, kun kolmantena vuonna tein liki 3 miljoonan liikevaihdon?

Heippa taas ihana lukijani! Kirjoittelen sinulle täältä vapaa-ajan kotimme upeista merimaisemista, jonne lähdin lepuuttamaan hermojani aivan kirjaimellisesti. Talvilomaksi näet saimme uuden harjoittelijan varastollemme ja olin opastamassa häntä tehtäviinsä parina päivänä tällä viikolla.

No, eihän se nyt ole juttu eikä mikään, varmaan ajattelet, mutta jos et vielä tiennyt, niin sairastan masennuksen ja paniikkihäiriön lisäksi sellaista sairautta kuin sosiaalisten tilanteiden pelko. Se ei näy päälle ja koska olen oikeasti sosiaalinen ihminen, niin minusta ei kanssakäymisessä näe, että sisälläni tämmöinen sairaus on.

Se kuitenkin saa kuormittumaan erittäin voimakkaasti kaikesta sosiaalisesti kontaktoinnista, on se sitten kasvokkain, puhelimessa tai sähköpostissa, ja vaikka varastolla onkin tuttuja ihmisiä, työntekijöitämme, niin olin jo kahden päivän jälkeen niin kuormittunut, että kun toimitusjohtajamme halusi puhelimitse kommenttiani johonkin asiaan, en kyennyt enää ottamaan kuultua viestiä vastaan. En siis enää ymmärtänyt mitä minulta kysyttiin, vaan jouduin pyytämään saman asian kirjoitettuna, jotta voin lukea asian moneen kertaan, ja sisäistää kunnolla mistä siinä on kyse, ennen kuin pystyin vastaamaan.

Hermolepo tuli siis enemmän kuin tarpeeseen ja voisin kertoa sosiaalisten tilanteiden pelon aiheuttamista ongelmista yhden novellin verran, mutta se ei ole tämän blogikirjoituksen ydinasia, joten jätän sen johonkin toiseen kertaan.

Nyt eletään siis helmikuun 2021 loppua. Maaliskuun 19. päivä osakeyhtiöni täyttää 3 vuotta! Sitä ennen minulla on verkkokaupoista kokemusta vuodesta 2014 lähtien ja yrittäjyydestä 2013 lähtien.

Mitä olen oppinut yrittäjyyteni aikana?

Se varmaan kiinnostaa monia, jotka ovat seuranneet Saaren Taian tarinaa siitä, miten ilman velkaa, ilman yritysapurahoja, ilman sijoittajia ja käytännössä ilman pääomaa pystyyn pyöräytetty yritys tempaisi kolmantena vuotenaan liki kolmen miljoonan liikevaihdon? Tämä kaikki vielä ilman yrittäjyyskoulutusta, ilman oikeastaan mitään koulutusta, ilman yrittäjäkaveriverkostoja, ilman oikeastaan mitään verkostoja, paitsi perheeni ja luotettavat työntekijämme.

Ennen kuin yritystoiminnasta tietämättömät tekevät johtopäätöksiään, niin avaan hiukan tuota rahapuolta: Liikevaihto on yrityksen koko vuoden kokonaismyynti ilman arvonlisäveroa (24%). Kokonaismyyntimme arvonlisäveroilla vuonna 2020 oli n. 3.5 miljoonaa euroa. Liikevaihto ja kokonaismyynti ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin, että tavaraa on liikkunut aika paljon. Se mikä kertoo vähän enemmän on liikevoitto tai -tappio. Liikevoittoa meille tuli n. 230 000 euroa.

Liikevoittokaan ei oikeasti ole rahaa minun tai yritykseni tilillä, vaan käytännössä se on raha, joka on kiinni myyntivarastossa ja raaka-aineissa, eli tuotteissa, jotka on ostettu, mutta ei vielä valmistettu tai myyty. Eli se siitä miljonääri kuvitelmasta sitten 😀

Tähän voisin vielä vähän asiaan liittymättömänä kertoa, kun sattui vähän aikaa sitten silmääni jotakin iltapäivälehden kommenttikenttää lukiessani, miten ihmiset kommentoivat suurituloisia henkilöitä, että yleensä jos puhutaan isoista kuukausituloista, sanotaan nyt vaikkapa kansanedustajien n. 6000 euron kuukausipalkasta, niin tuollaisista palkkasummistahan menee jo n. 40% veroja, eli sen verran me kaikki suomalaisina hyödymme sen isotuloisen palkkatuloista 🙂 Kansanedustajaa isotuloisemmat maksavat yli puolet palkastaan veroja, jopa 56,5%. Mielestäni ei siis ole syytä kateuteen isopalkkaisia kohtaan, sillä ne 5% kansasta, joilla on tuollaiset tienistit, maksavat yli 95% kaikesta Suomessa kerätystä ansiotuloverosta, eli käytännössä pitävät hyvinvointi Suomen hyvinvoinnin toiminnassa 🙂 Todettakoon vielä, että itse en kuulu lähellekään noihin 😀

Mutta jatketaanpas taas asiassa. Eli mitä olen oppinut tämän lyhyen yrittäjyyteni taipaleella? No ihan ensimmäisenä voisin kertoa, että kannattaa aina lopulta luottaa itseensä ja omaan arvostelukykyynsä. Alkutaipaleeni virheiden jälkeen opin, että kaikkien neuvoja ei tarvitse kuunnella, eikä jokaista kehitysideaa kannata toteuttaa. Lyhyesti sanottuna.

Olen huomannut, että on paljon itseään kokeneena pitäviä mies- ja naisyrittäjiä, jotka haluavat antaa neuvonsa yritykseni toimintaan ja pyörittämiseen liittyen. Nyt, kun yrittäjäelämää on jo takana yli 7 vuotta, olen onnekseni oppinut suodattamaan huonot neuvot ja poimimaan hyvät. Yleensä ne parhaimmat neuvot ovat kuitenkin tulleet oman piirini sisältä, eikä ulkopuolisten ohjeille ole ollut aihetta antaa sijaa, sillä ulkopuolisella harvoin on sellaista tietoa yritystoiminnastamme, että neuvoista olisi ollut oikeasti hyötyä liiketoiminnassamme.

MAINOS: Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle

MAINOS PÄÄTTYY

Olen joutunut myös huomaamaan kateuden. Se on kummallinen asia, sillä minun tienaamani euro tai myymäni saippua ei varmasti vaikuta näiden kateellisten elämään, arkeen tai tilin suuruuteen millään lailla. Silti tuntuu että, kun puhuu menestyksestä, saa kokea ennen kuulumattomia asioita! Eräskin juttu, joka voi tottakai olla sattumaakin, mutta sattumoisin kirjoitettuani blogissa menestyksestämme, merenranta mökistämme ja onnesta, jota yrittäjyys on elämääni tarjonnut, saimme seuraavalla viikolla nimettömän ilmiannon Tukekseen 😀 Sinänsä huvittavaa, koska olemme Tukeksen kanssa yhteydenvaihdossa neuvojen ja ohjeiden vuoksi lähes säännöllisesti ja samaan aikaan tottakai myös kosmetiikan- ja kemikaalilainsäädännön asiantuntijoiden kanssa 🙂

Tietenkään ilmianto ei johtanut mihinkään, mutta se oli toki meille eduksi, sillä tarkistutimme jälleen kerran ilmiannossa mainitut seikat ja tarkistutimme ne myös kemikaalilainasiantuntijalla ja voimme jälleen kerran jatkaa elämäämme kuten ennenkin, eikä kivi paina sydämellämme.

Toiset kateuden ilmentymät tulevat jatkuvana arvosteluna ja kyseenalaistamisena, ilkeinä somekommentteina asioihin, jotka yhteistyökumppaneiden kesken voisi hoitaa sähköpostillakin. Eräskin tapaus on sellainen, että ulkoisesti itseään ylivertaisena pitävä henkilö ei voi sietää, että tällainen muodoiltaan ei-mallin mitoissa oleva keski-ikäinen, elämän kolhima nainen voi menestyä toimivien tuotteidensa ja erityisen voimaannuttavan tarinansa vuoksi paremmin, kuin omaa myyntiään alastonkuvalla mainostava ja itseään upeana pitävä henkilö. Omaa osaamattomuuttaan myyjän kyvyissään puretaan sitten jatkuvana arvosteluna ja kyseenalaistamisena meidän yritystämme kohtaan, tuotteita kohtaan, minua kohtaan ja tarinaani kohtaan, ja julkisesti koko ajan vieläpä. Onneksi kateus taitaa paistaa vihreänä kommenttien läpi, sillä monesti hänelle on joku kommentoinut samalla mitalla sitten takaisin. Kiitos tuntemattomat kommentoijat tuestanne <3

Ja sitten on vielä nämä uhkailijat 😀 Voi, tietäisittepä millaisia kaikenlaisia uhkauksia olemme saaneet, niin meilissä, kuin puhelimitsekin 😀 Uhkailijoina on ollut niin jälleenmyyjiämme, kuin asiakkaitammekin. Onneksi 99,9999999% asiakkaistamme ja jälleenmyyjistämme on lämminsydämisiä ja aivan superihania henkilöitä <3

Luota itseesi yrittäjänä

2014, kun perustin ensimmäisen verkkokauppani, aloin jo heti alkuun tekemään asiat eri tavalla, kuin kokeneemmat verkkokauppiaat ohjeistivat. Eniten sain alussa neuvoja, että tuotekuvissa ei tule olla rekvisiittaa, eikä taustaa. Tuotekuvat tulee olla syvättyjä, eli syväys tarkoittaa, että itse tuote leikataan kuvankäsittelyllä irti taustastaan ja kuvassa näkyy vain tuote valkoista taustaa vasten, kuten esimerkkikuva alla:

Tuo ajatus oli mielestäni niin tylsä, kuin olla ja voi, joten lähdin liikkeelle ihan toisenlaisilla kuvilla:

Johanna Amnelin design saunamittari Bengtskärin majakka
Johanna Amnelin design saunamittari Bengtskärin majakka
Salon Sydän verkkokaupan valikoimaa, kuvassa korvikset

Tänäpäivänä kuvaan reippaasti suoraan miljöössä ja rekvisiitan kera, eikä enää nykyään kukaan arvostele meitä siitä 😀 Olenpa jopa huomannut tämän tyyppisen verkkokauppa tuotekuvauksen yleistyneen aika tavalla nykyään 🙂

Toinen, josta saamme edelleen säännöllisesti arvosteluja alan ammattilaisilta, on sosiaalisen median käyttö ja erityisesti julkaisutahti siihen liittyen. Tässä olen myös alusta asti seurannut yritykseni tulosta ja julkaisuihin linkkittyvää myyntipiikkiä mieluummin, kuin ammattilaisten ohjeita. Silloin, kun Saaren Taika on perustettu, vuonna 2017, oli ammattilaisten ohjeena, että someen julkaistaan kerran viikossa.

Sosiaalinen media ja etenkin Facebookin omistama sosiaalinen media toimii omanlaisellaan algoritmilla. Se mitä minä postaan nyt esim. Facebookkiin, näkyy vain n. 10%:lle seuraajistani. Toki aktiivisimmille seuraajille voi näkyä jokainenkin julkaisu, mutta isolle osalle ei. Siksi olen toiminut tässäkin vastavirtaan ja julkaissut enemmän kuin on ohjeistettu ja juuri niinä aikoina, joina olen huomannut, että julkaisu saa eniten näkyvyyttä. Samaan aikaan, tottakai, seuraan myös kotisivujemme ja verkkokauppamme liikennettä, ja erityisesti siellä ostojen määrää.

Joskus on siis järkevämpää toimia oman pään mukaan, vaikka se oliskin vastoin yleisiä “sääntöjä” tai oppeja. Opitkin tulevat perässä, olen huomannut, sillä nykyään julkaisujakin suositellaan jo tekemään vähintään kerran päivässä 😀

Oppirahoja on makseltu myös hölmöihin myyntipuheisiin haksahtamalla. Nykyään ensimmäinen kysymykseni onkin puhelinmyyjän soittaessa, että myytkö jotakin, sillä en enää jaksa turhaan kuunnella höpönpöppöö takeettomia myyntipuheita, vaan toivon kuulevani heti mitä myydään, jotta voin kertoa ostanko. Olemme nimittäin haksahtaneet paristi kuukausia kestävään mainostuotantoon, joiden piti tuoda meille enemmän myyntiä. Uskoessani mainostoimiston soittajan vakuuttavan myyntipuheen, en älynnyt kyseenalaistaa asiaa, jonka tajusin vasta, kun myyntiä ei tullutkaan. Eli mihin vertaat? Tiedätkö mikä on meidän myyntimme nyt ja voitko antaa takuun, että pystyt tuomaan sitä meille enemmän?

Myyntimme ei nimittäin todellakaan noussut, vaan laski kuin lehmän häntä luovuttaessani mainostuotannon avaimet vieraisiin käsiin, eikä minulta koskaan kysytty, että mikä on esim. päivittäinen myyntitavoitteemme, tai tuloksemme, johon tuo “lisää myyntiä” olisi tullut päälle. Älä siis usko kaikkea mitä sinulle luvataan, sillä jos itse tunnet asiakkaasi ja tuotteesi, on vieraalla aika harvoin sellaista lisää tarjottavana, joka puhuisi suoraan sinun asiakaskunnallesi tavalla, joka voisi nostaa myyntiäsi. Varsinkaan, jos tuo vieras ei edes tiedä paljonko myyntisi on, jota hänen tulisi tehdä sinulle enemmän 😀

Toinen vinkki noihin mainosmyyjiin on, että jos palkkaatkin ulkopuolisen mainostustasi hoitamaan, varmista aina, että kaikki tapahtuu SINUN mainostililläsi, eikä tuon ulkopuolisen tahon mainostilillä. Muutoin sinulle ei jää analytiikkaa eikä mainoksiin tehtyä asetuksia käyttöösi, kun sopimus joskus loppuu, vaan ne jää kaikki sinne ulkopuolisen haltuun, jolloin olet ikäänkuin maksanut tyhjästä tulevaa mainostustasi ajatellen.

Mainostamisessa tärkein juttu on kuitenkin analytiikan seuraaminen. Ei ole hyötyä laittaa rahaa mainoksiin, jos verkkoakaupassa ei ole seurantaa suorittavia koodeja, joiden avulla voi katsoa kuinka monta ostosta jokin mainos toi. Klikkaukset eivät nimittäin yrittäjää elätä, eikä niillä ole juurikaan merkitystä todellisen myynnin kanssa. Älä siis maksa klikkauksista, vaan ostoista. Eli mainoksesta tulevia ostoja tulee seurata, kaikki muu on nippelitietoa.

Menestyvän yrityksen, jos kyseessä on siis pieni perheyritys, kuten me, tärkeintä on oman perheen tuki. Ideoita alas ampuva tai epäilevä puoliso voi olla pahin jarru menestyksen tiellä ja itse olen maailman onnekkaimmassa asemassa, kun olen saanut rinnalleni Jonin. Hän tukee uusissa ideoissa, ja tiedän, että hänen arvostelukykyynsä ja mielipiteeseensä voin luottaa, mikäli ideani jostakin olisi liian villi. Sellaisiakin nimittäin on, onhan minulla se mielen ylivilkkaus diagnosoituna, eli ADD 😀 .

MAINOS: Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle

MAINOS PÄÄTTYY

Myös muun lähipiirin tuki on todella tärkeää. Omaan arvostelukykyyn ei aina voi luottaa ihan 100%:sesti, sillä jotkut asiat ovat liian henkilökohtaisia. Tämmöisiä voivat olla esim. johonkin ilkeämieliseen somekommenttiin- tai meiliin vastaaminen, jolloin oma vastaus kannattaa luetuttaa puolueettomammalla henkilöllä ennen lähettämistä.

Myös tulevat kehitysideat ja ideat uusista tuotteista menee meillä nykyään koko tiimin läpi. Ensinnä idean keksijä esittää sen lähimmille tiimiläisilleen, jonka jälkeen ideaa pompotellaan kaikkien muiden kesken ja kuunnellaan puolesta sekä vastaan kommentteja, ja lisäkehitysideoita alkuperäiseen ideaan liittyen. Mikäli idea saa pääasiassa positiivisen vastaanoton, lähdetään sitä kehittelemään eteenpäin 🙂

Ulkoistaminen on asia, jota kuulee muiden yrittäjien suosittelevan aina, kun yrittäjä kysyy neuvoja yrittäjyyteen liittyen. Itsekin kannatan ulkoistamista, mutta suosittelen kyllä varmistamaan, että taho, jolle ulkoistaa, myös osaa asiansa. Oppirahoja on maksettu tähän päivään mennessä varmaan kymmenillä, ellei sadoillakin tuhansilla liittyen ulkoistuksiin, joissa ulkoistetun työn tekijä ei olekaan hoitanut työtään luvatun mukaisesti. Tällaisia voivat olla esim. pienemmät kirjanpitotoimistot tai muut pienyrittäjät, joilta toinen yrittäjä voi ostaa joitakin palveluja valmiiksi tuotettuna.

Parhaimmillaan ulkoistaminen kuitenkin on hedelmällistä, aikaa- ja hermoja säästävää, ja jokainen yritys ja yrittäjä löytää varmasti sopivat ja ihanat yhteistyökumppanit omalle yritykselleen, jos ei heti, niin pienen hakemisen jälkeen. Tällä hetkellä itsestäni ainakin tuntuu, että meillä on nyt hyvä tiimi ympärillä ja olemme saaneet työtaakkamme kohtuulliseksi ulkoistamalla juttuja hyvin toimiville kumppaneille <3

Rohkeus ja riskinsietokyky ovat varmasti myös tärkeitä jos haluaa luotsata menestyvää yritystä. Riskeissä on toki aina riskinsä, kuten sana riskikin jo kertoo 😀 Joskus joutuu punnitsemaan pitkäänkin uskaltaako ottaa jonkin riskin siirtyäkseen yrityksenä taas seuraavaan vaiheeseen, ja koska kukaan meistä ei ole ennustaja, kannattaa suurimmat riskit toki punnita tarkasti etukäteen.

Itsellänikin on tässä hetkessä pohdinnassa riski, jonka toteuttaminen vaatii pankkilainaa tuplasti talomme verran, vakuudeksi kaiken mitä omistamme ja sen päälle vielä 100% yrityksemme osakekannasta. Onko eteneminen siihen suuntaan sitten sen riskin arvoinen, tällaisia asioita joudumme pohtimaan ja arvioimaan, eikä kenelläkään ole siihen vastausta.

Yrittäjyys pienimuotoisenakin on riskin ottamista. Yrittäjä voi ottaa riskin ehkä lopettamalla varmatuloisen palkkatyön ja alkamalla pienyrittäjäksi, jossa epäonnistuessaan mahdollisesti putoaa kaikkien normaalin palkansaajan tukiverkostojen ulkopuolelle. Yrittäjä, vaikka maksaakin kaikenmaailman kuluja oikeastaan 3/4 kaikesta saamastaan rahasta, ei kuitenkaan välttämättä saa sairauden tai työttömyyden kohdatessa sitten juurikaan tukia. Suuret yritykset ovat sitten vielä asia ihan erikseen, kun riskien otto on miljardiluokkaa, eikä tavallisella tallaajalla ole minkäänlaista käsitystä tuollaisista riskeistä tai summista.

Yrittäjyys riskeineenkin on antoisaa uuden oppimista koko ajan ja jos sattuu löytämään ne menestyksen avaimet, edes hetkellisesti, voi arkenakin rentoutua mökillä jos sellaiseen on tarvetta 🙂

Kiitos, että luit! Ja sitten voin kertoa sinulle salaisen alekoodin Saaren Taika Shoppiin helmikuun loppuun asti: koodilla “BLOGI1” saat KOKO valikoimastamme -15% 28.2. saakka 🙂 Kannattaa siis ostaa nyt vaikka kokeeksi se suosittu Teepuusaippua taikka ihanat Hamam-pyyhkeet kesäksi tai vaikkapa se tehokas Kamomilla Sheavoide kuiville käsille 🙂

Lue myös:

Saaren Taika Teepuusaippua kokemuksia:

Välitän tuhannet kiitokset 16-vuotiaalta tyttäreltäni. Apteekin ongelmaiholle tarkoitetut tuotteet eivät pystyneet auttamaan nuoren haastavan ihon kanssa, mutta Saaren Taika teepuusaippua teki ihmeitä. Tuloksia alkoi näkymään jo muutaman päivän jälkeen. Ohessa ennen- ja jälkeen kuvat. Kummassakaan kuvassa ei ole lainkaan meikkiä, ihon sävyero johtuu valaistuksesta. Eli kiitos, jatkakaa samaan malliin. Saitte uuden vakiasiakkaan!

Kamomilla Sheavoide kokemuksia:

Olen kärsinyt käsi-ihottumasta viimeiset kolme vuotta. Ihotautilääkärit eivät ole löytäneet siihen syytä, eikä apua. Epäilivät liittyvän käsidesin, kosteuden ja suojakäsineiden yhdistelmään. On kokeiltu monia voiteita, perusvoiteista kortisoneihin, mutta mikään ei ole tehonnut. Näin kamomilla sheavoiteesta mainoksen Facebookissa ja arvosteluja luettuani ajattelin, että syteen tai saveen. Olen käyttänyt voidetta nyt nelisen viikkoa ja se oikeasti toimii. En voisi enää tyytyväisempi olla! Kuvat puhukoot puolestani.

AIDOT TURKISSA KÄSINTEHDYT SAAREN TAIKA HAMAM-PYYHKEET OVAT LUMOAVAN PEHMEITÄ, IMUKYKYISIÄ JA KOOKKAITA!

Turkkilainen ”hamami” on paljon muutakin kuin mahtava rantapyyhe, joka on pieneen tilaan menevä, isokokoinen ja imukykyinen! Se on edellä mainituista syistä loistava pyyhe myös salille, retkille, koulureppuun ja matkoille.

Se on myös parempi hiuksillesi pitkällä aikavälillä, sillä pehmeä puuvillainen hamam-pyyhe kuluttaa hiuksia huomattavasti vähemmän kuin froteepyyhe.

Itseasiassa! Mitä enemmän  tätä pyyhettä pesee, sen pehmeämmäksi ja imukykyisemmäksi se tulee. Tämä pyyhe siis paranee kuluessaan!

Hellästi kuivaava hamam-pyyhe on myös herkkäihoiselle paras vaihtoehto! Pehmeä hamam-pyyhe on todella imukykyinen, jolloin joudut kuivaamaan itseäsi huomattavasti vähemmän kuin perinteisellä froteepyyhkeellä. Näin herkkä ihosi säästyy liialta ”hankaamiselta” ja voi paremmin.

Saaren Taika hamam-pyyhkeet ovat Öko-Tex sertifioitua puuvillaa.

Käsistään taitavat kutojat työskentelävät hyvissä työolosuhteissa ja heidät on mm. vakuutettu.

MAINOS: Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle

MAINOS PÄÄTTYY

Kaduilta luonnonkosmetiikkaan. Tarinani Saaren Taika:



Vastaa