Brändiuudistus tuo uutta potkua vuoteen 2025!
Olen todella innoissani siitä, mitä tuleva Saaren Taika -brändiuudistus tuo tullessaan! Vuosi 2025 on jo kulman takana, ja tämä uudistus tuo raikkaita muutoksia, jotka heijastuvat niin brändin visuaaliseen ilmeeseen kuin sen ääneenkin. Tänään kerron sinulle, millaista on ollut tehdä brändiuudistusta!
Mitä brändiuudistus tarkoittaa käytännössä?
Brändiuudistus on monivaiheinen prosessi, jossa käydään läpi brändin olemusta ja sitä, miten se näyttäytyy asiakkaille. Saaren Taian kohdalla keskitytään erityisesti kahteen keskeiseen elementtiin: tone of voice eli brändin äänenkäyttöön ja visuaaliseen ilmeeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa viestintämme tavoittaa asiakkaat entistä selkeämmin, lämminhenkisemmin ja tehokkaammin.
Vaikka muutokset saattavat tuntua pieniltä, niillä on valtava merkitys kokonaisuuden kannalta. Pienet yksityiskohdat ovat usein brändimielikuvassa tärkeimpiä, ja ne luovat syvemmän yhteyden asiakkaisiin. Tämä ajatus ohjaa myös uudistustamme. Haluamme, että Saaren Taika tuntuu tutulta ja turvalliselta, mutta samalla raikkaalta ja uudistuvalta.
Brändiuudistus on yksi niistä projekteista, joka herättää minussa innostusta, jännitystä ja samalla ripauksen haikeutta. Saaren Taialle tämä uudistus on ollut matka, joka on avannut uusia ovia ja antanut mahdollisuuden tarkastella omaa tekemistä aivan uudesta näkökulmasta.

Muistan, että teimme edellisen brändiuudistuksen noin vuosina 2018–2019, ja sitä ennen kaikki Saaren Taian etiketit, fontit, logot, värit ja kotisivujen tekstit olivat täysin omaa käsialaani. On ollut itselleni todella silmiäavaavaa ymmärtää, miten tärkeää on ottaa ammattilaiset mukaan tällaisiin asioihin.
Muistatteko alkuperäiset etikettimme? Ne eivät kertakaikkiaan puhuneet keskenään samaa kieltä! Oli 1950-lukua henkivät saippuaetiketit, 1900-luvun alun pyykkietikka-etiketit ja jopa 80-luvun tyyliä jäljittelevät deodorantti-etiketit. Jokaisella oli aivan oma tarinansa, mutta ne eivät yhdessä muodostaneet yhtenäistä kokonaisuutta. Ensimmäisessä brändiuudistuksessa keskityimmekin vain logon ja etikettien hienosäätöön, ja silloin saimme kaikille tuotteillemme tunnistettavan kaislikon, joka yhdisti tuoteperheen.

Valikoimamme kuitenkin kasvoi nopeasti, ja siinä kasvun vauhdissa en osannut ottaa bränditoimistoa mukaan hienosäätämään sitä viestiä ja kokonaiskuvaa, jonka annamme asiakkaillemme. Tämä on asia, jonka vihdoin korjaamme nyt. Tämän brändiuudistuksen myötä ymmärrämme entistä paremmin, kuinka tärkeää on, että kaikki osa-alueet – visuaalinen ilme, ääni ja viesti – puhuvat keskenään samaa kieltä ja kertovat yhtenäisen tarinan.
Brändiuudistuksen myötä olemme päässeet tarkastelemaan myös tuotteidemme ulkoasua ja muotoilua. Muistan elävästi sen hetken, kun suolasaippuoidemme aaltokuviot saivat alkunsa – ne syntyivät, kun huomasimme erään uuden toimijan kopioineen kotisivujemme tekstit sanasta sanaan omille sivuilleen. Tämä ei kuitenkaan jäänyt siihen, vaan he olivat kopioineet myös monen tuotteemme ideat, suolasaippuoiden muotoa myöten. Samoin sheavoiteidemme etiketeistä löytyvä fontti oli siirtynyt lähes identtisenä heidän tuotteisiinsa.
Tämä tilanne herätti siihen, että tuotteiden tunnistettavuus ja uniikki ilme ovat äärimmäisen tärkeitä. Tästä syntyi idea aaltokuvioista, jotka eivät ole pelkästään visuaalisesti kiinnostavia, vaan ne toivat myös lisää yksilöllisyyttä tuotteisiin ja vahvistivat Saaren Taian identiteettiä. Vaikka tällaiset tilanteet tuntuvat turhauttavilta, ne ovat myös mahdollisuus luoda jotain vielä vahvempaa ja uniikimpaa. Tämä kokemus opetti, kuinka tärkeää on suojella omaa brändiä ja sen omaleimaisuutta.
Nyt, tämän brändiuudistuksen kautta, haluamme viedä tämän oppimamme entistä pidemmälle ja varmistaa, että jokainen yksityiskohta viestii Saaren Taian ainutlaatuisuutta ja arvoja selkeämmin kuin koskaan ennen.
Mitä brändiuudistus merkitsee Saaren Taialle?
Brändiuudistus ei tarkoita vain visuaalisen ilmeen hiomista tai logon päivittämistä, vaan se on paljon laajempi kokonaisuus. Käsillä olevassa brändiuudistuksessa olen päässyt sukeltamaan syvälle yrityksemme arvoihin ja miettimään, miten haluamme viestiä niistä entistä selkeämmin. Asiakkaamme arvostavat tehokkaita tuotteitamme, ja haluamme varmistaa, että tämä viesti välittyy jokaisessa kohtaamisessa – oli se sitten verkkosivulla, pakkauksessa tai asiakaspalvelussa.
Brändityöskentely “Saaren Taika 2.0”:n parissa on ollut mahtava, mutta samalla myös raskas kokemus. Olemme viettäneet pitkiä päiviä työpajoissa yhdessä bränditoimiston ja oman tiimimme kanssa, käyneet läpi lukemattomia eri lähestymistapoja ja keskustelleet siitä, mitä Saaren Taika todella on – sekä miten se näyttäytyy ja kuulostaa ulospäin.
Workshopit ovat olleet täynnä syvällisiä keskusteluja ja mielenkiintoisia oivalluksia. Olemme analysoineet brändimme ydinviestejä ja pohtineet, miten voimme ilmaista ne vielä kirkkaammin ja selkeämmin. Jokainen yksityiskohta on käyty läpi tarkkaan – niin visuaalisesti kuin äänensävykin – jotta ne heijastavat brändin arvoja entistäkin vahvemmin. Samalla olemme pyrkineet löytämään uusia keinoja viestiä siitä, mitä Saaren Taika on ja mikä tekee Saaren Taiasta ainutlaatuisen.
Vaikka prosessi on ollut erittäin antoisa ja täynnä todella inspiroivia hetkiä, täytyy myöntää, että työ on ollut myös ajoittain melko raskasta. Pitkät workshop-päivät, joissa pureudutaan syvälle brändin olemukseen, vaativat todella paljon keskittymistä ja pohtimista, heittäytymistä sekä sosiaalista läsnäoloa. Usein työpajojen jälkeen oloni onkin ollut väsyneen innostunut – olen antanut kaikkeni henkisesti, mutta mieleni on silti ollut täynnä uusia ideoita ja inspiraatiota lähteä toteuttamaan uutta oppimaani heti!
Prosessi on kuitenkin vahvistanut entisestään uskoa siihen, mitä teemme. Saaren Taika on kasvanut valtavasti vuosien varrella, ja nyt on aika ottaa seuraava askel. Uudistustyön kautta olen päässyt näkemään brändimme eri näkökulmista ja löytämään tapoja viestiä siitä entistä selkeämmin. Vaikka tie on ollutkin ajoittain raskas, on tämä kokemus ollut ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista ja antoisimmista pitkään aikaan! Olen todella ylpeä siitä, mitä olemme saavuttaneet, ja odotan innolla, miten nämä muutokset tulevat näkyviin tulevaisuudessa.
Miksi brändiuudistus on tärkeää?
Brändin jatkuva kehittyminen on välttämätöntä, jotta se pysyy relevanttina ja puhuttelee nykyajan asiakkaita. Saaren Taian kohdalla tämä brändiuudistus olisi oikeastaan pitänyt tehdä jo vuonna 2019, kun valikoimamme laajeni tuotteisiin, joita ei enää valmistettu pelkästään Särkisalossa. Tuolloin kasvu oli kuitenkin niin valtavan nopeaa, että emme yksinkertaisesti pysyneet sen vauhdissa mukana. Jokapäiväinen toiminta vei kaiken aikamme, ja brändiuudistus jäi odottamaan parempaa hetkeä.
Lisäksi omat henkilökohtaiset haasteeni ovat vaikuttaneet siihen, ettei uudistus ole toteutunut aikaisemmin. Minulla on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko, mikä tekee vieraiden ihmisten kanssa toimimisesta äärimmäisen haastavaa ja joskus jopa mahdotonta. Tämä on tuonut omat haasteensa erityisesti siinä vaiheessa, kun yrityksen kasvaessa oli palkattava lisää työvoimaa ja tiimiin liittyi uusia ihmisiä. Näiden haasteiden takia monet asiat, kuten brändin kehittäminen, ovat välillä jääneet taka-alalle, vaikka tiedostimme, kuinka tärkeää se olisi ollut yrityksen kasvun kannalta tehdä. Brändiuudistus kirjattiin lopulta vuonna 2023 tehtyyn vuosien 2024-2026 strategiaan, jossa muun muassa määriteltiin tulevien vuosien kehityssuunnitelmat ja tavoitteet.
