Tänään sattui taas sellainen tilanne, joka on tapahtunut niin monta kertaa aiemminkin, joten päätin jakaa sen myös tänne blogiini.
Paikallislehtemme julkaisi mukavan ruokaan liittyvän artikkelin Facebookissa, ja päätin jättää siihen kommentin.
Ei mennyt kauaakaan, kun eräs henkilö ilkkui kommenttini perään nauraen emojiensa kanssa. Vastasin hänelle kohteliaasti, ja silloin hän alkoi puhua mielipiteistään yrittäjistä ja siitä, että ”kaikkien ei kannata kaikkeen ryhtyä.”
Kävin katsomassa kaverin profiilia, ja vaikutti siltä, että siinä elämänkokemusta kartuttanut ”eki” taas ilmaisi mielipiteensä aiheesta, josta ei ollut perillä.




Huomasin jälleen kerran, että tällaiset henkilöt, jotka eivät näytä saavan omassa elämässään mitään aikaan ilman ohjeita tai neuvoja, tuntuvat aina kommentoivan yrittäjien onnistumisia tai epäonnistumisia jollain tavalla.
Onko todella joku, joka luulee, että jokaisen yrittäjän ensimmäinen yritysidea onnistuu ja menestyy? Kuka oikein kuvittelee, että esimerkiksi Saaren Taika olisi ollut minun ensimmäinen yritykseni tai kokeiluni? Ei todellakaan 😀
Olen ollut yritteliäs jo alle 10-vuotiaasta lähtien! Ensimmäinen yritykseni oli myydä itse tekemiäni koivuvihtoja mummolan portin pielessä ohikulkijoille.
Pienistä vihdoista pyysin 3 markkaa ja isommista 5 markkaa. Muistan, että yhden päivän aikana myin vain kaksi vihtaa, vaikka olin valmistanut yhteensä viisi. Se on mielestäni aika kova suoritus alle kymmenvuotiaalta! 🙂
MAINOS: "Tyttären akne katosi lähes kokonaan parin viikon käytön jälkeen."

Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle! MAINOS PÄÄTTYY
Olen kokeillut muitakin yritysideoita. Olen ollut valokuvausyrittäjä, valmistanut ja myynyt sisustustuotteita, luonut saunamittareita ja seinäkelloja valokuvista.
Olen ollut verkkokauppias ensin sisustusalalla ja sitten kauneusalalla. Monta vuotta yritin eri ideoilla, kunnes lopulta Saaren Taika lähti lentoon.
Ja Saaren Taian räjähdysmäisen kasvun myötä kokeilimme muitakin ideoita, kuten esimerkiksi kivijalkaliikettä Myllyssä. Lisäksi suunnittelimme koronan jälkeen täysin remontoitua ja uniikkia konseptia noudattavaa fine dining -ravintolaa Perniöön.
Valitettavasti Mylly osoittautui kannattamattomaksi ja jouduttiin sulkemaan sen ovet. Syyt liikkeen avaamisen viivästymiseen oli meistä riippumattomia, ja valitettavasti viivästys osui myynnin huippukauteen, ja saimme ovet auki ovet vasta silloin, kun myynti yleensäkin sitten puoleksi vuodeksi tippuu.
Ravintolaideamme oli jo aika pitkälle suunniteltu. Olimme harkinneet remontteja sekä sisällä että ulkona, ja yhteistyökumppaneiksemme olimme saaneet Suomen ravintolalan huippuosaajia, joiden kanssa olimme kehittäneet konseptia, ruokalistaa, lähiruoan käyttöä ja monia muita yksityiskohtia.
Kuitenkin yllättäen Euroopassa alkanut sota nosti valitettavasti elinkustannukset niin korkeiksi, että kassavirtamme alkoi jälleen huveta.
Emme olleet ajatelleet ottaa lainaa tällaisen tilanteen varalle, joten päätimme jättää idean toistaiseksi sikseen ja keskittyä olennaiseen, mihin onnistuimme keskittymään erinomaisesti.
MAINOS: "Ei ruusufinnejä, ei kutisevaa ihoa, ei aknea, hyvästi kaikki iho ongelmat. Ja mikä parasta, voin jopa syödä vähän suklaatia, jos ihoni reagoi, tämä saippua kyllä pelastaa!"

Klikkaa kuvaa ja siirry sivustolle! MAINOS PÄÄTTYY
Verkkokauppojen myynti Suomessa on yleisesti noin 25 prosenttia laskenut viimeisen vuoden aikana, ja yritysten konkurssiaalto on pyyhkäissyt markkinoilta monia tunnettuja ja julkisuudessakin hypetettyjä brändejä. Meidän tilanteessamme tälle vuodelle ennustetaan kuitenkin suurempaa liikevaihtoa kuin koskaan aiemmin!
Siksi, kuten aiemmin mainitsin yritysideani arvostelijalle, mieluummin yritän ja epäonnistun kuin vain nojaan lapioon, kuten ”eki” profiilissaan kertoo työkseen.
Olen myös ylpeä hyvin toteutetusta markkinoinnista, jota ei siis edes ehditty aloittaa! Riitti, että tilan ikkunassa oli salaperäinen kyltti ja siinä vain Instagram-osoite, jossa oli muutama yhtä arvoituksellinen kuvajulkaisu.
Tämä riitti herättämään uteliaisuuden kyläläisissä, ja ilmeisesti idea jäi mieleen monille, sillä siitä on keskusteltu, ja ilkuttukin, Facebookin ryhmissä jo yli vuoden ajan. Joten voimme todeta:
✅Ennakkomarkkinointi onnistui erinomaisesti!
Mutta niin se vain menee. Tekijät tekevät, ja toiset vain ”neuvovat”. Tsemppiä ”elämämkouluun” ”ekille”! 😀