Tervehdys arvoisa lukijani 🙂
Olin päättänyt jokin aika takaperin etten kirjoittaisi enää yrittäjyydestä blogiini, koska minut mielletään niin vahvasti tuotemerkkini kanssa samaksi asiaksi, että minulle ei haluta suoda omaa mielipidettä tai lupaa tuntea tunteita yrittäjyyteni taipaleella.

Tänään tuntuu kuitenkin, että vielä kerran on pakko kirjoittaa, niin paha mieli minulle tuli 🙁

Tuotemerkkini tarina alkoi noin 1,5 vuotta sitten pienenä näpertelynä ekologisempien valintojen innostamana. Kaikkihan, jotka ovat seuranneet blogiani tai elämääni, tietävät, että olen taustaltani katulapsi, huumeidenkäyttäjä, masentunut jne ja, että koulutukseltani olin peruskoulun käynyt vailla ammatitutkintoa aina viime vuosille saakka, jolloin vihdoin sain itselleni ensimmäisen tutkintoni tuotekehittäjänä.

Yrittäjyyteen minulla ei ole ollut mitään lähtökohtia, ei koulutusta, ei edes kurssitaustaa. Sairastamani sosiaalisten tilanteiden pelko on rajoittanut elämääni siinä määrin, että kursseilla käyminen tai jopa muiden yrittäjien kanssa tapaaminen on täysin poissuljettu vaihtoehto elämässäni. Olen siis ollut tässä 100% yksin.

Kun aloittelin ihanaa tuotemerkkiäni halusin olla reilu jälleenmyyjiäni kohtaan enkä myynyt itse suoraan kuluttajille laisinkaan. Myynti lähtikin hyvin nousuun ja ensimmäisen täyden vuoden alvillinen myynti oli puolisen miljoonaa. Sellaiseen hullunmyllyyn jouduin siis täysin osaamatta yhtään mitään muuta kuin voimakkaan tiedonjanon ja tekemisen palon kehittämilleni tuotteille.

Yrittäjänä olenkin täysin epäonnistunut, sillä vaikka myyntiä on tuhottomasti, ei hallinnolliset asiat ole minulla millään lailla hallinnassa. Oli paljon asioita, joista minulla ei ollut harmainta aavistustakaan, kuten työntekijämaksut ja kaiken maailman muut maksut, mihin kukaan ei neuvonut tai opastanut minua, eikä sellaisten perään kukaan pitkään aikaan kysynytkään.

Yht’äkkiä olikin näitä kuluja useita tuhansia rästissä, mutta onnekseni sain soviteltua niille maksuaikataulun. Siinä samaan aikaan kun maksaa tuhansia per kk rästejä ja uusia reilusti tuplaten-triplaten päälle alkoi yrityksen kassassa kolistella tyhjyys.

Samaan aikaan pari todella typerästi sovittua ulkoistushommaa ilman kirjallisia sopimuksia kasvattivat maksamattomien laskujen summaa entisestään. Sitten tuli joulu ja joulun jälkeinen myynnin hiljentyminen.

Tuotemerkkini on aina ollut poikkeuksellisen reilu jälleenmyyjiä kohtaan (tästä typeryydestä olemme saaneet myös maksaa). Meillä me olemme kustantaneet pääosin mainonnan, jolloin jälleenmyyjille ei ole tästä kuluja tullut, elleivät sitten ole itse välttämättä halunneet omiakin euroja tähän käyttää. Mainoskulut ovat matalimmillaankin olleet useita tuhansia euroja kuukaudessa, lisäksi jälleenmyyjille on annettu mahdollisuus kommenteissa mainostaa omaa liikettään, jotta asiakkaat löytävät heidät paremmin. Tämä onkin toiminut hyvin, mainonnan on kerrottu purreen ja aktiivisimmat kommentoijat ovat keikkuneet myyntisaldojen kärjessä.

Helmikuussa sitten lomamme aikana oli itselläni jäänyt maksamatta yksi erä verottajalle noita maksamattomia työnantaja yms. maksuja ja maksujärjestely kariutui. Maksettavaksi kerralla tuli 12 000€ plus koko ajan juoksevat uudet alvit ja työnantajakulut tietenkin päälle. Jouduimme punnitsemaan kahden vaihtoehdon välillä. Ajaa tuotemerkki kokonaan alas, tai luopua periaatteestamme olla kilpailematta jälleenmyyjiemme kanssa ja avata oma verkkokauppa.

Huomasitte varmaan kumpaan päädyimme.

Tästä on kuitenkin tullut paljon närää joidenkin jälleenmyyjiemme keskuudessa. Osa on laittanut ihan suoria haukkuma- ja nauruviestejä meille, osa on ilmoittanut haukkujen kera lopettavansa ja osa aikoo lopettaa varmasti hiljaisuudessa. Tämä on tietenkin meille todella ikävä tilanne, koska tiedän, että kuluttajat haluaisivat kuitenkin ostaa Saaren Taikaa emmekä haluaisi ajaa tuotemerkkiämme kokonaan pois markkinoilta 🙁

Tänään minulle välitettiin keskustelu Naisyrittäjät ryhmässä jossa eräs keskustelunaloitus oli luultavasti osoitettu suoraan meille. Siinä arvosteltiin kilpailua jälleenmyyjien kanssa ja valiteltiin mm. alennuksista. Meillä onkin ollut teille kuluttajille kivoja tarjouksia tässä kevään aikana, ihan niin kuin on ollut lähes kaikissa kaupoissa. Kevät kun on sellaista aikaa.

Emme kuitenkaan ole sulkeneet ihania jälleenmyyjiämme alennustemme ulkopuolelle vaan olemme tarjonneet heille myös vastaavia, ja jopa paljon suurempiakin alennuksia, joita he voisivat halutessaan siirtää teille kuluttajille ja aika moni on niin tehnytkin 🙂

Jotenkin iski sydämeen kaikki tämä selkään puukotus mitä joidenkin jälleenmyyjien taholta olemme tässä lähiaikoina saaneet. Tuntuu kun olisi täysin unohdettu asia meidän aiempi poikkeuksellinen reiluus ja se markkinointityö, jota olemme tehneet myös heitä varten ja heidän puolestaan. Saaren Taiallahan on poikkeuksellisen laajasti artikkeleita myynnin tueksi niin tuotteiden testaajilta, valmistuksesta, raaka-aineiden vaikutuksesta iholle, kuin paljon muustakin. En ole toistaiseksi näin laajaa markkinoinnin tukimateriaalia nähnyt kellään. Lisäksi tuntuu pahalta, että vaikka tiukka tilanteemme on tiedossa, niin silti päätöstämme yrittää vielä tämä viimeinekin vaihtoehto, arvostellaan. Olisko parempi lopettaa suorilta? Saisimmeko sitten kehuja ja selän taputusta?

Olen nimittäin kertonut hyvin avoimesti kaikesta tähän liittyvästä jokaiselle jälleenmyyjällemme, joko suoraan viestillä tai uutiskirjeen kautta (jonka tilaistoista näkee ketkä kaikki kirjeen ovat avanneet ja ketkä eivät) ja siksi tuntuu todella ikävältä, että joidenkin mielestä meillä ei ole oikeutta koittaa selvityä? Vaan viimeiseen asti pitäisi olla lojaali jälleenmyyjille, jopa oman selvitymisemme kustannuksella. Etenkin kun jotkut heistä eivät ole olleet mitenkään lojaaleja meille..

Joillakin meidän jälleenmyyjillämme on myynnissä jopa sitä tuotemerkkiä, joka tuli markkinoille kopioden meidän koko tuotevalikoiman ja kopioimalla jopa kotisivujemme tekstitkin sanasta sanaan! Yksi käytti jopa Saaren Taikaa hyväksi markkinoinnissaan nostaessaan uutta kilpailevaa tuotemerkkiä markkinoille.

Onneksi meillä on myös paljon lämminsydämisiä jälleenmyyjiä, jotka ovat jaksaneet kannustaa meitä vaikeasta tilanteestamme huolimatta ja ovat hyvin ymmärtäneet, että ilman tämän hetkisiä toimenpiteitämme meistä kukaan ei myy kohta Saaren Taikaa.

Kiitos Teille isosti tuestanne ja reiluudestanne meitä kohtaan <3

Toivottavasti löydämme myös paljon uusia yhteistyökumppaneita, joiden kautta tuoteidemme saatavuus kuluttajille säilyisi ja joilla ei ole ongelmia sen asian kanssa, että jokaisen meidän on tehtävä sitä myyntiä, jotta pysymme olemassa 🙂

Lähetän tämän kirjoituksen myös sinne Naisyrittäjät ryhmään. Mutta kommentteja en tule lukemaan. Ne voitte halutessanne laittaa tänne blogiin tai sähköpostiini.

Julkaisen tämän myös tuotemerkkini sivulla, vaikka minua on siitäkin arvosteltu, että julkaisen siellä tuotemerkkiini liittymättömiä asioita.

Johanna

1.4. lisätty 💖
Maailman suurin KIITOS Sinulle asiakkaani, joka osoitit tukesi eilen Koti saaressa blogiin liittyvässä jutussa kommentoimalla, tsemppausviestein ja tilauksin, sekä Erityis Suuri ja Nöyrä KIITOS Sinulle upea jälleenmyyjäni, joka tuit viestein ja tilauksin ❤️

Eilisen aikana saatiin enemmän tilauksia päivässä, kun ollaan pitkään pitkään aikaan saatu koko VIIKKONA!
🌺KIITOS🌺

TE autoitte meitä suunnattomasi tilanteessamme ja ensi kertaa pitkään aikaan on itselläni usko jatkoomme palannut ja toivonkipinä selviämisellemme syttynyt 💛💖

💖💖💖Kiitos vielä💖💖💖

#kiitos #saarentaika #uskotulevaanpalannut #valosyttyitunnelinpäähän