Päästiin kokemaan upea höyryjuna-ajelu Jokioisten museorautatiellä ja voin sanoa, että suosittelen tätä kokemusta ihan kaikille, niin aikuisille, kuin lapsillekin!

Alla 8:n minuutin video ajelusta, jossa lähtö tapahtui Jokioisten asemalta Sohvi-veturilla, joka on ensimmäinen itsenäisessä Suomessa valmistettu höyryveturi ja vaihto tapahtui Minkiöllä takaisin Jokioisten suuntaan ja pääsimme Helgan kyydillä, joka on Suomen vanhin liikenteessä oleva höyryveturi.

Sohvi on valmistettu Tampereen Pellava ja -Rautateollisuus Oy:n eli Tampellan konepajassa vuonna 1917. Numero 5 on ensimmäinen itsenäisessä Suomessa valmistunut veturi.

Helga on valmistettu Tampereella Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n eli Tampellan veturitehtaalla. Veturi valmistui vuonna 1909 ja sai valmistusnumerokseen 141, eli veturi on 141. tehtaan valmistama veturi.


Museorautatieltä voi vuokrata myös resiinan ja tehdä hauskan resiinaretken joko Jokioistetn suuntaan tai Humppilan suuntaan. Humppilaan mennessä on hiukan mäkiä, jotka takaisin tullessa tietenkin auttavat vauhdin saamiseen. Jokioisten suunnalla pääsee ylittämään Suomen vanhimman rautatiekäytössä olevan sillan 🙂

Jokioisten ja Humppilan alueella on liikennöity kapearaiteisilla höyryjunilla yli 115 vuotta.

23 km pitkä rata Jokioisten kautta Forssaan on avattu vuonna 1898 ja se oli toinen Suomen yleiselle liikenteelle avattu rata. Kapearaiteisen radan valinta perustui sen edullisempaan hintaan leveäraiteiseen nähden.

Radan auetessa sillä oli 5 liikennepaikkaa; Humppila, Minkiö, Jokioisten kartanon seisake, Jokioinen ja Forssa.

Forssassa rata oli suorassa yhteydessä Finlanysonin tehtaan sähkörataverkkoon.

Matkapäivänämme Minkiössä oli maalaistori ja osa Minkiön P-paikoista oli torimyyjien käytössä. Lähdimme liikkeelle siis Jokioisten asemalta, jossa söpö keltainen asemarakennus odotti matkustajia ostamaan lippujaan 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Asemarakennuksen sisällä oli vanhan ajan tunnelmaa. Resiinaretki artikkelissamme kerroimme, että Jokioisten museorautatiellä on oma puhelinlinja Minkiöstä Jokioisille ja Humppilaan, eli rautatien ei tarvitse puhella normaalissa puhelinverkossa laisinkaan 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Sohvi saapui viheltäen ja puksuttaen ja me asemalla odottajat olimme intoa täynnä!

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Sohvi irroitettiin vaunuista ja peruutettiin vaihtoraiteelle, jotta se pääsi vaunujen eteen lähtösuuntaan takaisinpäin.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

MAINOS:

MAINOS PÄÄTTYY

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Sohvi otti säiliöönsä vähän vettä ja puksutti sitten vaunujen eteen.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Lipuntarkastaja kävi tarkastamassa ja rei’ittämässä liput asianmukaisessa asussa 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Höyryjen päästelyn jälkeen lähdettiin matkaan.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Maisemat vaihtuivat junan klonksuttaessa heiluen eteenpäin. Tunnelma oli varmasti täsmälleen sama kuin sata vuotta sitten 😀

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Minkiössä oli pieni pysähdys ja jäimme pois Sohvin kyydistä.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Olisimme voineet jatkaa Minkiöstä vielä Humppilaan, mutta nähtyämme Helgan saapuvan Minkiöön, oli meidän hypättävä pois Sohvin kyydistä ja päästävä Helgan kyytiin 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Helga päästeli höyryjään pysähdyksensä aikana ja uteliaat kerääntyivtä sitä katsomaan.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

MAINOS:

MAINOS PÄÄTTYY

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Asemarakennuksessa kävi kuhina, kun ihmiset ostivat lippuja ja katsoivat asemarakennuksen sisällä olevia historiallisia esineitä.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Myös kahvilasta löytyy paljon vanhaa esineistöä, vanhoja mainoksia ja tietenkin matkamuistoja esim. t-paitoja, kortteja, kirjoja, lehtiä ym.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Sohvi vierestämme lähti ensinnä liikkeelle kohti Humppilaa. Ratatyöntekijä kävi huiskuttamassa lippujaan ja huusi “Juna lähtee, tåget avgor”

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Helgan konduktööri alkoi valmistautua lähtöön.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Ja ratatyöntekijä meni takaisin asemarakennukselle.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Lähtö tapahtui sukkeleen, tuut tuut ja sitten mentiin 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Lähitalojen lapset olivat junaa odottamassa ja vilkuttelivat meille mennentullen 😀

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Helga päästeli mahtavia sauhuja ja tuntui jännälle haistella höyryjunan savuja ja miettiä, että tälle se varmaan tuoksui myös sata vuotta sitten 🙂

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisilla Helga irroitettiin vaunuista ja ajettiin vaihtoraiteelle ja sitä kautta vaunujen toiseen päähän jatkamaan matkaansa takaisin Minkiölle ja Humppilaan.

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Katso Jokioisten museorautatien tapahtumakalenteria ja juna-aikatauluja http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/fi/aikataulut-tapahtumat

Ja kun menet käymään siellä, muista käväistä myös junahalleissa ihailmassa suurta valikoimaa kauniita höyry- ja sähköjunia, henkilökunta esittelee niitä teille mielellään ja kertoo lisää paikan- ja junien historiasta sekä korjaustoimista mitä museorautatiellä juniin ja vaunuihin on tehty.

Jokioisilla on tällä hetkellä Suomen vankin osaaminen höyryveturien suhteen 🙂

MAINOS:

MAINOS PÄÄTTYY

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Jokioisten museorautatien höyryjuna-ajelu

Lähteet: http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/fi/infosivut/museorautatien-hoeyryveturit

http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/fi/sijainti-taustat

Author

Johanna Amnelin -Tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto -Suorittaa parhaillaan luonnonkosmetiikan tuotekehittäjän tutkintoa Johanna on taiteellista sukua sekä äitinsä, että isänsä puolelta ja onkin taiteillut niin kynän, pensselin, kameran kuin tietokoneenkin avulla. Johannan valokuvia on kutsuttu näyttelyihin aina Sveitsiin ja Lontooseen saakka, lisäksi amerikkalaisen countrytähden Waylon Jennigsin tyttärenpoika, Struggle Jennings on käyttänyt Johannan kuvia usein blogeissaan. Koulutukseltaan hän on tuotekehittäjä, mutta ammatiltaan taivaanrannan maalari CV

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: