Asiaa yrittäjyydestä, jälleenmyyjän kantilta etenkin.

Asiaa yrittäjyydestä, jälleenmyyjän kantilta etenkin.

Moikka moi arvoisa lukijani!

Siitä onkin tovi kun olen kirjoitellut yrittäjyydestä ja mietin pitkään kirjoitanko tätäkään juttua. Mulle on näes tehty pari päivää sitten lopulta vaikeaksi osoittautunut leikkaus eikä kunto ole vielä paras mahdollinen. Sen lisäksi olen pidempään kärsinyt huimauksesta joka pahenee näemmä stressistä ja kaikki negatiiviset kommentit taas tietenkin aiheuttavat järjetöntä stressiä mulle.

Siksipä pohdin tänne iltaan asti, että avaanko suutani ja otanko kantaa tähän asiaan jota useasti olen pohtinut ja ihmetellyt, vai olenko hiljaa ja kirjoitan kenties väsymyksestä ja sosiaalisesta stressistä? Sekin olisi tässä nimittäin todella ajankohtainen, kun tänään taas huomasin, että pelkkä Salossa ostoksilla käynti ja eräs ”asiatapaaminen” imi mehut niin tyhjiin, että päivä on mennyt levätessä, sydämen hakatessa ja pään heiluessa (se huimaus), mutta koska tämä asia on vaivannut ja ärsyttänyt itseäni siitä asti kun astuin aikoinani luonnonkosmetiikan verkkokauppiaan saappaisiin, ja olen sitä siitä asti ihmetellyt, niin miksempä pukisi kummastustani sanoiksi tänne blogiin silläkin uhalla, että saatan saada vyöryn ikäviäkin kommentteja (jos mahdollista, pliis jättäkää ne ensi viikkoon! 😀 )

Ps. Hassua oli muuten sairaalassa, kun eräs hoitaja tunnisti minut Saaren Taika tuotteiden ”äidiksi” ja kehui käyttävänsä saippuaamme ja pyykietikkaamme ja olevansa niihin todella tyytyväinen <3 Kiitos piristävästä kommentista, ja kiitos tuotteidemme käyttämisestä ja ennen kaikkea kiitos sinulle ja koko osastolle hyvästä hoidosta <3

Kuvassa Saaren Taika® saippuoita etiketeissä joita tuskin tullaan näkemään markkinoilla, mutta koska minusta on kivaa leikkiä ”pukuleikkejä” niin päätin pukea saippuoillekin täksi päiväksi erilaiset vaatteet 😉

Mutta mennäänpäs asiaan. Se mitä sinä kuluttajana et varmaan tiedä on, että aika moni luonnonkosmetiikkaa myyvä verkkokauppa toimii samalla useiden merkkien maahantuojana, eli myy sekä jälleenmyyjille (toisille verkkokaupoille ja liikkeille), että suoraan kuluttajille.

Monet näistä yrityksistä ovat itse polkeneet kuluttajahinnat niin alas ettei jälleenmyyjälle jää mahdollisuutta kuin hinnoitella itsensä ulos kisasta tai myydä surkealla esim. 20-30%:n katteella.

30% voi kuluttajasta kuulostaa toki hyvältä summalta, mutta katsotaanpas mitä sillä pitäisi saada katettua, siis oman palkan, työläisen palkan, palkkojen sivukulujen, arvonlisäveron ja tuloverojen lisäksi?

Jälleenmyyjillähän usein on myös kivijalkaliike joka nostaa kuluja huomattavasti verrattuna pelkkään verkkokaupassa tapahtuvaan myyntiin johon monesti riittää varaston kaltainen tila tuotteiden säilyttämiseen (johon liittyy toki vuokra, lämmitys, vakuutus, sähkö, netti, tietokone ja hyllyköt vähimmillään). Lisäksi tulee vielä mainostamisen kulut jotka usein ovat jälleenmyyjillä kovemmat kuin maahantuojilla, jotka eivät joudu kilpailemaan toistensa kanssa samojen merkkien tuotteilla, koska yleensä yhdellä merkillä on vain yksi edustaja (maahantuoja) kussakin maassa.

Mainostaessa sähköisesti, esim. Facebookissa, mainokset näkyvät näet huutokauppa ”meiningillä”, eli kosmetiikan sarallakin samaan aikaan saattaa olla kymmeniä mainostajia samalle kohderyhmälle ja vain parin sellaisen mainokset pääsevät näkyville joilla on lyödä kunnolla ”pätäkkää pöytään”. Joulusesongin aikaan ei välttämättä saa mainoksiaan näkyville edes 100-200€/päivä hinnalla, koska samoilla tuotteilla on niin monta mainostajaa.

Tähän päälle kaikki normaalit kulut varastoinnista, esillepanosta, kuvauksista, sähköstä, netistä, vedestä, varastojärjestelmästä, puhelimesta, liittymistä, pienpakkausmateriaaleista aina kauppajärjestelmän, kassan, yms kuluihin. Yhtäkkiä 30% (joka on antelias arvio tässä bloggauksessa, useimmiten jälleenmyyjä ei saa edes sitäkään, vaan liikutaan enemmänkin lähellä 20%:n katelukuja) tuntuukin aika pieneltä, eikö totta?

Itse en ole onneksi enää kuluttajamyynnissä joten tämä ei enää suoranaisesti kosketa minua, mutta asia otti taas silmääni, kun tänään näin Facebookissa erään tällaisen maahantuojan hurjan alekampanjan missä myytiin erästä tuotetta suoraan kuluttajille alle jälleenmyyjien ostohinnan. Tuntuu jotenkin järjettömältä, että maahantuojat kilpailevat itse omien jälleenmyyjiensä kanssa asiakkaista ja polkevat itse omat hintansa niin alas, että ehkä jotkut jälleenmyyjät jopa siirtyvät ostamaan muita tuotteita, sellaisia joissa jokaiselle on jätetty kohtalaisen ansainnan mahdollisuus.

Itse olen päättänyt, että oma tuotemerkkini Saaren Taika ei lähde myymään kuluttajille suoraan ja kilpailemaan omien jälleenmyyjieni asiakkaista ja arvostan suuresti niitä muutamaa muuta luonnonkosmetiikan maahantuojaa joilla on sama linjaus 🙂

Kuvan muuten otti @datpapicris (instagramissa)

Saaren Taika™ on särkisalolainen luonnonkosmetiikan ja pyykkietikan valmistaja. -Ajatuksemme on valmistaa tuotteita joiden käyttö ei kuormita luontoa. Tuotteita valmistetaan pienissä erissä käsityönä oman perheen voimin.

Saaren Taika® valmistaa aidosti ekologisia luontoa vahingoittamattomia tuotteita, joiden jokainen ainesosa on lueteltu sekä pakkauksessa, että tuotteen kuvauksessa kotisivuillamme www.saarentaika.com, näin tiedät aina varmasti, että käyttämäsi tuotteen kaikki ainesosat ovat luonnollisia ja luontoa vahingoittamattomia.

Haluatko Saaren Taika® tuotteiden jälleenmyyjäksi? Ota yhteyttä sähköpostilla saarentaika@gmail.com



1 thought on “Asiaa yrittäjyydestä, jälleenmyyjän kantilta etenkin.”

Vastaa


%d bloggaajaa tykkää tästä: