Moikka!

Alunperin mun piti kirjoittaa ihan muusta, mutta aloitetaan nyt tällä leikkauksesta toipumisella, joka on ollut ehkä hiukan hitaampaa kun odotin ja aika paljon kivuliaanpaa myös! Vatsaani tehtiin siis tähystyksenä tyräkorjaus, jossa muutaman sentin mittaisesta viillosta vietiin vatsan sisään 15x25cm kokoinen verkko, joka on nyt kiinnitetty sinne jonnekin kalvoihin hirmuisella määrällä niittejä.

Itse leikkaushaavat ja tikit eivät juurikaan tuota kipua, mutta nähtävästi nuo niitit, joita on aika kokonaisvaltaisesti kauttaaltaan koko vatsan alueella, ovat todella kivuliaat. Kaiken tämän lisäksi minulle on tulossa yskä kurkkukivun kera sekä oikeaa kättä vaivaa joku tenniskyynerpää tai muu jomottava ja puuduttava kipu, joho ei särkylääkekään pure 🙁

Mutta mitä ihmettä tässä tapahtui minun sairaalassa ollessani vai oliko se juuri ennen? Sain yksityisviesteillä linkkejä ja kuvakaappauksia erääseen 50 000:n jäsenen ryhmään laitetusta keskustelusta, joka näytti minun ja usean muunkin silmään olleen tarkoituksellinen mustamaalausketju yrityksestäni liittyen alkuvuotemme notkahtaneeseen tulokseen sekä siihen liittyvään oman verkkokauppamme avaamiseen. En edes jaksa enää mennä syvemmälle tuohon aiheeseen, sillä keskustelu ja se, että heikkona ihmisenä koitin puolustaa siellä yritystäni maksoi meille luultavasti noin 30% jälleenmyyjistämme.

Miksi ihmeessä edes tein niin? No. Kyllä se ketju edelleenkin vaikuttaa silmääni siltä, että sen tarkoitus oli saada meidät näyttämään huonolta, etenkin kun aloittaja kävi ikään kuin heittämässä vettä lisää myllyyn vastaamalla jokaiselle kommentoijalle sellaiseen tyyliin, että tarkoitus oli saada mahdollisimman paljon huomiota aloitukselle.

Tottakai minulle tuli helkkarin paha mieli! Olinhan juuri avannut vaikean tilanteemme sekä Facebookissa, että uutiskirjeissä (joiden tilastoista muuten näkee, ketkä ovat tiedotteet lukeneet ja jopa kuinka monta kertaa, montako minuuttia kerrallaan jne, mutten tietenkään yksityisyyssäännösten vuoksi voi juuri kyseisen tapauksen tilastoista sanoa mitään!) ja koin, että keskustelussa haluttiin tarkoituksellisesti saada meidät näyttämään huonolta siksi, että yritimme saada yritystoimintamme kannattamaan ja ratkaisimme asian avaamalla oman verkkokaupan.

Keskustelu tottakai eteni siihen, että aloittaja kiisti tienneensä tilannettamme, jota pyysin anteeksi ja meihin sattumalta hyvin osuneet kommentit koskivatkin jotakin toista jne, jota sitäkin pyytelin anteeksi.

Hassu sattuma kyllä tosiaan, että yrittäjäpiireistä nähtävästi löytyy toinenkin, joka on avannut taktiikkaansa kuten minä (parissa kommentissa viitattiin hämmästyttävän tarkasti blogiini joskus kirjoittamiini seikkoihin, kuten ”kyseisessä firmassa on tehty nopeita päätöksiä kun yksi myyntipäivä on tappiollinen” tms, en nyt muista tarkkaa kommentin sanamuotoa, mutta itse olen blogissani kirjoitellut joskus tekeväni nopeaitakin ”korjausliikkeitä” mikäli päivämyynti ei osu tavoitteeseen) ja koska kommentoija oli minulle tuiki tuntematon henkilö, vastasin hänelle äimistyneenä, että hän kirjoittaa kuin tuntisi minut ja kerroin minulla olevan ADD, joka (valitettavasti) aiheuttaa impulsiivisuutta, joka ei aina välttämättä ole kovin paljon hyödyksi tässä yrittäjyyden tiellä. Mutta kommentti ei kuulemma ollut minulle ja siitäkin siellä aika moni sitten kimmastui.

En edes muista kävinkö koskaan lukemassa enempää, nyt en ainakaan halua enää kuulla koko asiasta, koska koitan loput energiani keskittää ihan vaan tästä leikkauksesta paranemiseen, jotta voisin edes vähän olla täällä avuksi miehelleni! Hän kun käytännössä pyörittää koko tätä hommaa tällä hetkellä ihan yksin!

Kaiken tämän paskan lopputulos on, että arvelen aika monen jälleenmyyjän lukeneen ketjun, osa jopa näytti kommentoivan sitä, ja luultavasti ”luonteeni erinomaisuuden” vuoksi he tuskin enää myyvät Saaren Taikaa. Tätähän jotkut ovat laittaneet minulle ihan suoraan sähköpostillakin, että koska olen ikävä ihminen niin tuotteemme ei kiinnosta.

Kyllähän minä varmaankin olenkin aika ikävä ihminen. Ikävä olen siinä mielessä, että erityisherkkänä ja impulsiivisena ihmisenä todellakin puolustaudun jos koen, että minua vastaan hyökätään. Muutamilta tietyiltä tahoilta olen saanut jatkuvaa arvostelua seikoista, jotka toisilla tuotemerkeillä on täysin hyväksyttyjä ja joskus tähän kaksinaismoralismiin olen saattanut kipakastikin vastata vaikkei joidenkin mielestä olisikaan saanut!

Mutta olen myös useimmiten ihan äärimmäisen kiltti ja reilu. Olen parhaani mukaan koittanut auttaa kaikkia jälleenmyyjiämme milloin millaisillakin konsteilla (jopa niitä ilkeitäkin). Joskus olen maksanut mainokset, jotka ovat olleet vain heidän liikkeelleen tarkoitettuja. Olen järjestänyt kilpailuja ja arvontoja, joissa on ohjattu asiakkaita jälleenmyyjillemme. Sponssannut arvontapalkintoja aina pyydettäessä. Olemme oman tuloksemme kustannuksella olleet kilpailematta jälleenmyyjiemme kanssa ja monessa kohtaa tarjonneet sellaisia pieniä ystävällisiä eleitä, joita ei olisi tarvinnut ja näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi kannattanutkaan!

Esim. Tässä taannoin maksunvälityspalvelullamme oli yrityslaskun kanssa ongelmia ja se oli pitkään poissa käytöstä. Jos et tiedä mitä maksunvälitys tarkoittaa niin lyhyesti näin: Ulkopuolinen yritys tarjoaa maksunvälityspalvelua siten, että minä maksan heille kk-maksun sekä provision jokaisesta maksutapahtumasta ja vastavuoroisesti heiltä asennetaan kauppaani turvalliset ja salatut maksupainikkeet kuten verkkopankit yms. Lisäksi he tarjoavat meidän asiakkaillemme maksuvaihtoehtona laskua, josta he kantavat luottovastuun. Ts. he tarkistavat asiakkaani luottotiedot ja niiden ollessa kunnossa, he voivat myöntää asiakkaalleni laskun. Mikäli asiakas ei sitten maksa laskua, niin luottoriski ei ole minulla, vaan maksunvälittäjälläni. Ts. minä saan aina rahat tavaroista, jotka olen täältä lähettänyt ja mikäli asiakas ei maksa, on se maksunvälittäjäni ja asiakkaan välinen ongelma, joka ei vaikuta oman yritykseni talouteen millään lailla.

No. Yrityslasku oli siis rikki pitkään ja minä pöljäke ajattelin tarjota ystävällisenä kädenohennuksena omaa laskua. Tämän laskun saaminen kauppani järjestelmään maksoi minulle 50€/kk ja siinä tiliotteen seuraaminen, maksumuistutusten lähettäminen ja lopulta tappiot maksamattomista laskuista jäivät minun kontolleni. Tämä aiheutti paitsi paljon lisää töitä täällä päässä, myös kohtalaiset luottotappiot, joita nyt on peritty ulosottoteitse tuloksetta. Eli tavaraa lähti, rahaa ei tullut. Kiitos Johanna, kun olit reilu ja tarjosit tällaisenkin vaihtoehdon, etenkin tällaisessa tilanteessa kun itsellä ei olisi yhtään varaa antaa ilmaista tavaraa toisille myytäväksi. 99% asiakkaistamme tottakai hoisivat laskunsa ajallaan, mutta ikävä juttu kaikkia kohtaan, että sitten on muutama joiden takia kaikki kärsivät. Meidän oli nimittäin lopulta otettava tuo oma lasku pois kaupasta 🙁

On näitä ollut muitakin juttuja. Esim. olimme tarjonneet asiakkaillemme lisätilaus mahdollisuutta, eli jos heillä oli avoin tilaus sisässä niin siihen sai lisätä tavaraa ilman uusia toimituskuluja. Tätäkin käytettiin moneen moneen kertaan väärin siten, että vaikka tilaukset olivat jo aikaa sitten lähteneet, tuli näitä lisätilauksia kauppaamme, joista me sitten maksoimme uudet toimituskulut omasta pussistamme. Suurin osa toki näistäkin toimi moitteetta, mutta ikävän paljon tuli myös ns. turhia lisätilauksia, jotka taas aiheuttivat meille jonkun verran tappiota ja näiden muutamien takia tämäkin kädenojennus jouduttiin lopulta ottamaan pois käytöstä.

Jotenkin minulle on aina ollut tärkeää olla ystävällinen, reilu, rehellinen ja kiltti. Aivan kaikille. Jopa nyt, kun eräs meille paljon velkaa oleva yrittäjä on pahoissa vaikeuksissa, mietin jopa hänen henk.kohtaisesti minulle antamien haukkujen ja ivallisten naurujenkin jälkeen (liityen notkahdukseemme), että ojentaisin käteni ja menisin maksuissa hiukan vastaan. Onneksi viisaammat kuitenkin puhuivat minut järkiini! Miksi ihmeessä auttaisin sellaista, joka on aiheuttanut meille tappiota ja jopa nauranut ivallisesti päin naamaa kun olen kertonut, että alkuvuoden tulos on ollut todella huono? Tulos ei muuten paljoakaan ole liittynyt tuotteidemme suosioon, vaan ongelmana on ollut oma kokemattomuuteni yrittäjänä, josta on tullut yllättäviä lisämaksuja yhteensä n. 30-40 000€ joiden maksu täytyy hoitaa loppuun tässä huhtikuun aikana!

Uskon, että juuri erityisherkkyyteni vuoksi olen hyvin avulias ja kiltti, usein omalla kustannuksellanikin, mutta samalla hyvin helposti loukkaantuva jos minusta tuntuu, että minua syyttä suotta syytellään tai parjataan. Tämä heikkouteni on maksanut meille meidän yrityksemme olemassaolon aikana useita useita asiakassuhteita ja niiden myötä myös paljon rahaa.

Olisihan se fiksumpaa olla hiljaa ja niellä kiukkunsa, kun koittaa puolustaa itseään, mutta kuka siihen pystyy sen tehköön, itse valitettavasti en siihen kykene, etenkään enää siinä kohtaa kun huomaat, että ne yhdet ja samat tahot tuntuvat aina arvostelevan ja ottaneen sinut hampaisiinsa 🙁

Onneksi kaiken tämänkin keskellä olemme saaneet myös todella paljon tukea! Satuin yksi päivä nimittäin tutkiskelemaan taas kauppamme tilastoja ja vaikka tilanne näyttikin aika epätoivoiselta helmi-maaliskuussa, näyttää huhtikuun tulos olevan jo nyt 30% parempi! Ja huhtikuuta on eletty vasta 10 päivää 😀 Eli kaikella on puolensa! Vaikka osa jälleenmyyjä asiakkaistamme onkin päättänyt siirtyä myymään jotakin muuta tuotemerkkiä, ovat monet asiakkaistamme olleet meille uskollisia! Lisäksi ollemme saaneet monia uusia pieniä liikkeitä ja yrittäjiä edustamaan Saaren Taikaa ja odotan kovasti, että he ilmoittelevat liikeidensä tietoja jotta saan päivittää ne jälleenmyyjiemme listaukseen 🙂

Jokaisella kolikolla on siis kaksi puolta. Onneksi huomasin kurkata tämänkin kolikon toisella puolelle 😀 Näyttää siltä, että jatkamme hyvinkin positiivisissa merkeissä eteenpäin ja siitä kiitos kuuluu kaikille Teille, joille itse tuote on sen sosiaalisesti kömpelöä tuottajaa tärkeämpi <3

Omassa kaupassamme on muuten parhaillaan aika mojova suolasaippua-ale -20%, alekoodi löytyy etusivulta http://www.shop.saarentaika.com ja koska olen halunnut olla reilu, on myös jälleenmyyjien kaupassa suolasaippuoille oma alensa, alekoodi löytyy etusivun uutiskirjeestä.

Jos et vielä ole jälleenmyyjäme, mutta haluat hypätä ekologisten ja suosittujen Saaren Taikojen maailmaan niiden kehittäjän vajavaisuuksista huolimatta, voit rekisteröidä itsellesi jälleenmyyjätunnuksen osoitteessa www.topaz.blue. Meillä ei ole minimitilausmääriä ja yrityslaskukin Collectorin kautta on jälleen toiminnassa 🙂

Kiitos, että luit, kiitos, että tuit <3 Kaikella rakkaudella, hiukan sosiaalisesti kömpelö Johanna <3

Mainos
Saaren Taika - Puhdasta kosmetiikkaa saaristosta! Saaren Taika® - Puhdasta kosmetiikkaa saaristosta
Saaren Taika® jälleenmyyjät löydät tästä linkistä: www.saarentaika.com/jalleenmyyjat